Tennis Forum banner

1 - 4 of 4 Posts

·
Registered
15,486 Posts
Sabine Appelmans krijgt als Fed Cup-coach vergiftigd geschenk Amerika

De positieve kanten van een mission impossible

Voor de Williams-zusjes en co zijn de Belgische tennisdames, zonder Clijsters en Henin, leeuwenvoer. Debuterend Fed Cup-kapitein Sabine Appelmans verliest er haar humeur niet bij. Don't worry, be happy.

Oppeuzelen, die handel, zo luidt de opdracht voor Venus en Serena Williams vanaf dit weekend. Venus en Serena. Same team. One hot ticket , zo wordt in Delray Beach kaartjesreclame gemaakt voor de kwartfinales van de Fed Cup. Als Serena en Venus zin hebben - en dat hebben ze, zo zeggen ze - rest er voor de tegenstander meestal slechts één ding: waardig sterven op het slagveld. Die rol is ditmaal België toebedeeld, zonder Kim Clijsters en Justine Henin.

,,Als ze niet geloven dat ze kunnen winnen, zullen ze uiteraard niet winnen. Dus elke Belgische moet op de baan stappen tegen de Williams-zussen met het geloof dat ze kan winnen. Al verwacht ik niet dat ze zullen winnen.'' Getekend Sabine Appelmans, sinds 2001 op tennispensioen, debuterend Fed Cup-kapitein en gezondheidscoach in wording. Appelmans dweept met mantra's als mentaal welzijn en schoolt zich bij in disciplines als yoga, massage, tai-ji, bewustzijnstraining. Mooi meegenomen voor de nationale vrouwentennisploeg, zo vindt ze.

En dus zegt Appelmans dingen als: ,,Er is geen enkele druk om te winnen.'' Of: ,,Tegen de Williams-zussen kunnen spelen, is een unieke ervaring.'' Of nog: ,,Het is belangrijk dat je je goed in je vel voelt en je jezelf doelen stelt. Ik heb ook altijd moeten werken om er te komen. Tennis is nog altijd een individuele sport, dus elke speelster moet zich individueel goed in haar vel voelen en voorbereiden. Het mooie aan de Fed Cup is dat je niet het gevoel hebt dat je er alleen voor staat.'' Larie? Helemaal niet. Lees een boek van eender welke sportpsycholoog en er staat wel een hoofdstuk in dat mentaal welzijn cruciaal vindt voor sportief succes.

Geen privé-coaches

Sabine Appelmans was niet begiftigd met een uitzonderlijk fysiek gestel van pakweg Serena Williams. Door talent, discipline en volharding schreef Appelmans met onder anderen Dominique Monami mooie hoofdstukken in het Boek van het Belgische vrouwentennis . Ze drong door tot de top twintig, plaveide zo mee de weg voor Clijsters, Henin en co. Bovendien is ze de Belgische recordhoudster van de Fed Cup: twaalf jaar lang verdedigde ze de Belgische kleuren, niemand doet beter met 33 Fed Cup-ontmoetingen. Toen de tennisbond haar vroeg om Carl Maes op te volgen als Fed Cup-kapitein, hapte ze toe. Ook Monami stond op de kandidatenlijst. Appelmans: ,,Ik zou niet ontgoocheld geweest zijn als zij of iemand anders de job had gekregen.''

Het contract geldt in theorie voor deze ene ontmoeting. Appelmans: ,,Na deze Fed Cup-campagne worden de dingen geëvalueerd en wordt beslist of we verder gaan.'' De vraag is dan alleen: waarop wordt er geëvalueerd? Appelmans kan bezwaarlijk worden afgerekend op het resultaat - het is logisch dat een tennisreus als de Verenigde Staten met sprekend gemak wint. Bovendien had ze niet alles zelf in de handen. Zo moest bijvoorbeeld Tammy Hendler, onder dak bij de Waalse federatie, absoluut in de ploeg - een strategische zet: Hendler is zowel Zuid-Afrikaanse als Belgische, door haar voor België te laten uitkomen, kan ze later niet meer kiezen voor Zuid-Afrika. Zo gaan er geen privé-coaches mee naar de VS. Zo moest Appelmans inderhaast een kine zoeken voor het duel. Maar positivo Appelmans verliest er haar humeur niet bij. ,,Ik sta er niet bij stil dat dit een contract voor één ontmoeting is. Belangrijk is dat we een toffe week hebben, en dan zien we wel weer verder.''

Appelmans' leerlingen trainden deze week in Delray Beach om het geweld van de Williams-zussen te counteren. Appelmans: ,,Ze zijn in vorm op dit moment, dus het wordt moeilijk. We hebben veel agressieve dingen gedaan, ook veel snelle dingen, en we hadden videotapes bij van hun wedstrijden.''

Op 22 april, in volle Fed Cup, wordt Appelmans 35. Wat haar mooiste cadeau zou zijn? Appelmans: ,,Dat we op het einde kunnen zeggen dat we een fantastische week gehad hebben. Het is belangrijk dat de meisjes uit deze ervaring leren voor de rest van hun carrière. In dit geval doet het resultaat er minder toe.''

Niemand voortrekken

Bewust wilde Appelmans in de aanloop naar de Fed Cup niemand voortrekken.

,,Tammy Hendler is nog heel jong. Zij maakte wel indruk op mij toen ik haar enkele weken geleden bezig zag. Haar carrière moet nog beginnen. Maar zij moet natuurlijk ook klaar zijn om te spelen. We zijn vertrokken met het idee dat iedereen van de andere drie speelsters (Kirsten Flipkens, Yanina Wickmayer, Caroline Maes) een kans zou maken om te spelen. Dat is ook voor hen een manier om ervoor te gaan en het is ook fair tegenover hen. Alleen als Justine zou meedoen, zou ik haar wel op voorhand gezegd hebben dat ze zou spelen.'' ( lacht )

Appelmans geeft wel aan dat ze in Roland Garros Henin wil polsen of ze het ziet zitten om Fed Cup te spelen. Ze zou in elk geval welgekomen zijn om België in de wereldgroep te houden als België in de kwartfinales verliest van de VS. (hjb)

Hans Jacobs 20/04/2007
(sportwereld.be)

1 - 4 of 4 Posts