URBAN, FAYE
Canada
Geboren op 28 oktober 1945 in Windsor, Ontario
Overleden op 11 november 2020 aan kanker.
Getrouwd met Willy Mlacak op 12 december 1970
[Carrièreduur: 1959-1970]
Top-ranked speler in Canada van 1967-1969 en stond negen jaar in de Top 10 van het land. Laatste Canadese die in 1969 de Canadian Open singles-titel won. Nam van 1966-1970 deel aan het Canada Fed Cup-team. Won de Canadian Open doubles-titel van 1965-1969.
Eerste Canadese die werd geplaatst op de US Open Championships. Ze nam vijf keer deel aan Wimbledon en bereikte de kwartfinales op het toernooi van 1967.
Ze was de laatste Canadese vrouw die de titel van haar land won tot Bianca Andreescu in 2019.
“Faye was mijn vriendin en een geweldige mentor voor mij toen ik een jonge tennisster was”, zei Hall of Famer Marjorie Blackwood. “Ze straalde een krachtige, positieve energie uit die iedereen om haar heen koesterde. Toen ik een worstelende tourspeler was, adviseerde ze me vaak met wijsheid en waarheid, waardoor ik een beter perspectief kreeg op de weg die voor me lag. Ik vroeg Faye eens waarom ze tennis verliet en ze zei lachend dat ze het alleen zo lang kon volhouden met Hudson Bay-dekens, krulspelden en trofeeën, wat toen de prijzen voor de winnaressen waren. Toen Bianca Andreescu 50 jaar later dezelfde Canadian Open-titel won, was Faye verheugd om een Canadese overwinning te zien! Faye Frances Mlacak, een Canadese pionier met een forehand van wereldklasse, was een ware inspiratie voor mij om te volgen.”
Faye Frances Mlacak werd overleefd door haar man, Willy, haar zoon, Conor, haar dochter, Kate, en haar drie kleindochters.
[Van de website van de Windsor Hall of Fame]
Urban werd geboren in Windsor op 28 oktober 1945.
Van jongs af aan blonk Urban uit in competitief tennis en kreeg ze vooral lof voor haar forehandslag. Urban won in 1956 de titels Western Ontario Girls Under 13 en Under 15, hoewel ze pas in de herfst van dat jaar 11 werd. Ze bereikte ook de Canadian Girls Under 13 kampioenschapswedstrijd.
Urban nam in 1963, ’66, ’67, ’68 en ’69 deel aan de Federation Cup als lid van het Canadese team. Ze was in 1968 aanvoerder van de ploeg. Het jaarlijkse toernooi, nu bekend als de Fed Cup, is de belangrijkste teamcompetitie in het vrouwentennis, gelijk aan de Davis Cup.
In de loop van haar carrière speelde Urban in 15 landen en speelde ze in wereldsteden als Praag, Berlijn, Athene, Parijs, Cannes, Rome, Londen en Lausanne. Gedurende haar hele carrière was Urban een bekwame speler in het enkelspel, dubbelspel en gemengd dubbelspel. Haar meest regelmatige dubbelpartners waren Brenda Nunns, met wie ze op junior- en seniorenniveau speelde, en de Welshwoman Vicki Berner.
In 1966 werd Urban uitgeroepen tot atleet van het jaar van Windsor en Ontario.
In 1967 won ze een bronzen medaille op de Pan-Am Games in de dubbelspelcompetitie. Ze bereikte datzelfde jaar ook de kwartfinales op Wimbledon en speelde met Vicki Berner.
Urban was de eerste Canadese speler die ooit werd geplaatst op de United States Championships. Ze bereikte de prestatie in 1968 als de vijfde buitenlandse speler. Datzelfde jaar bereikte ze de halve finales op de Broward County Invitational in Pompano, Florida. Met name versloeg ze de als tweede en zesde geplaatste Amerikaanse spelers.
Ze sloot haar carrière in 1969 af met een gouden medaille op de Canada Games.
Hieronder volgt een uitgebreide lijst van Urbans prestaties:
Junior Kampioen:
1958 Western Ontario Under 12 Championships
1958 Canadian and Ontario Juvenile Championships
1959 Western Ontario Under 14 Championships
1960 Ontario & Quebec Junior Championships
1960 Ontario Junior Doubles (met Della Freedhoff)
1960 Canadian Open Junior Doubles (met Brenda Nunns)
1961 Canadian Open & Closed Junior Girls Doubles (met Brenda Nunns)
1962 Canadian Closed Junior Championship
1962 Oregon State Championships (Singles)
1962 Pacific Regional Under 18
1962 Canadian Open Doubles (met Brenda Nunns)
1963 Canadian & Ontario Open Junior Championships
1963 Ontario Open Junior Doubles Championship (met Brenda Nunns)
Junior Finalist:
1958 Canadian Closed Junior Championships (Juvenile)
1958 Canadian Open Junior Championships Mixed Doubles (met Butch Seewagen)
1960 Canadian Open Junior Singles
1961 Canadian Open & Closed Junior Championships
1961 Ontario & Quebec Junior Championships
1962 Canadian Open Junior Championships
Senior Kampioen:
1964 Tennessee Valley Invitational Doubles (met Brenda Nunns)
1964 Tri-State Championships Doubles in Cincinnati (met Brenda Nunns)
1965 Canadian & Ontario Doubles Titles (met Brenda Nunns)
1965 Canadian Mixed Doubles Title (met David Body)
1966 British Hard Court Mixed Doubles (met Peter Van Lingen)
1966 Ontario Open Singles
1966 Canadian & Ontario Open Doubles (met Vicki Berner)
1967 Canadian & Ontario Open Doubles Titles (met Vicki Berner)
1968 Austin-Smith Singles & Doubles, Ft. Lauderdale (met Alice Tym, USA)
1968 Miami Invitational Singles,
1968 Dixie International Doubles, Pompano, Florida (met Helga Niessen, Germany)
1968 St. Anne’s England International Grass Court
1968 Glamorgan Lawn Tennis Singles & Doubles (met Vicki Berner, Wales)
1968 Ulster Grass Court Championship, Belfast
1968 Canadian & Ontario Open Doubles (met Vicki Berner)
1968 Canadian Closed singles
1969 Canadian Open & Closed Singles
1969 Canadian Open Doubles (met Vicki Berner)
1969 Griffith Park Championship, Los Angeles
Bronnen:
Faye Urban was “Canada’s First Lady of Tennis” in the 1950s and ’60s. She competed at Wimbledon on five separate occasions and captained her country in the Federation Cup. Urban was born in Windsor on October 28, 1945. From an early age, Urban excelled in competitive tennis, drawing acclaim...
wecshof.org
Check out the official website for Tennis Canada
www.tenniscanada.com
[Met dank aan Rollo en Rosmund voor deze informatie]