JK Rowling wins Prince of Asturias award - TennisForum.com
TennisForum.com   Wagerline.com MensTennisForums.com TennisUniverse.com
TennisForum.com is the premier Women's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!
Reply

Old Sep 10th, 2003, 05:30 PM   #1
propi
Senior Member

propi's Avatar

propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute
Question JK Rowling wins Prince of Asturias award

The creator of Harry Potter books has won the Prince of Asturias award in concord

From http://elmundolibro.elmundo.es/elmun...063189563.html

POLÉMICO PREMIO
J.K. Rowling consigue el Premio Príncipe de Asturias de la Concordia

J.K. Rowling, la autora de la exitosa saga de Harry Potter, ha sido galardonada con el Premio Príncipe de Asturias de la Concordia ya que su obra, a juicio del jurado, "trasciende el ámbito literario para convertirse en un vínculo de unión entre continentes y generaciones".

Sin embargo, las reacciones a este galardón no se han hecho esperar. Varios escritores ya se han posicionado tanto a favor como en contra de este premio, por el que Rowling recibirá 50.000 euros y la reproducción de una escultura creada expresamente por Joan Miró para los premios Príncipe de Asturias, además de un diploma y una insignia acreditativos.

¿Honor o insulto?

Tajantemente en contra de la concesión del premio a Rowling se ha mostrado Alejandro Gándara, autor de varias novelas infantiles como 'Nunca seré como te quiero'. “Se supone que el Premio de la Concordia debe galardonar la solidaridad y el sacrificio de algunos seres poco comunes del género humano para con otros tan comunes en su desgracia. Aunque la señora J.K. Rowling tenga estas cualidades personalmente, desde luego no las tiene en tanto autora de la saga Harry Potter. Así que este premio me parece, sencillamente, un insulto a todas aquellas personas que cada día se juegan el tipo en África, Oriente Medio y tantos otros lugares necesitados de solidaridad y sacrificio.”

Lorenzo Silva, autor de varios libros para jóvenes como ‘La lluvia de París’ o ‘Laura y el corazón de las cosas, ha mostrado la misma opinión y ha dudado de la calidad literaria de la obra de Rowling. “A mí estos premios me parecen una imitación barata de los Nobel para que una serie de gente se de importancia. Me parece que en los Príncipe de Asturias lo importante es que la ceremonia sea vistosa y nada más. Sería muy duro darle a J.K. Rowling un premio por su valor literario, que es por lo que debiera competir, así que se lo dan por esto de ‘la concordia’.”

Las mismas dudas ha manifestado Jesús Ferrero que ha calificado la concesión de "demente". “Es una escritora que no necesita más propaganda y lo de la concordia no me lo creo. Hay gente que lo merece mucho más”, concluyó el autor.

Sin embargo, no todo son piedras contra el tejado de Rowling. Andreu Martín, uno de los creadores de la famosa saga del detective Flanagan, considera que este premio responde "al estímulo a la lectura que han supuesto las aventuras de Harry Potter", que han contribuido indudablemente "a que muchos jóvenes descubran que leer puede ser divertido".

Por su parte, Jordi Serra i Fabra, se ha mostrado muy escéptico con respecto a las razones argüidas por el jurado: ‘Este premio me ha cogido de improviso, la verdad, y no imagino las razones por las que el jurado ha podido darle el Premio de la Concordia a J.K. Rowling, imagino que porque sus libros rompen fronteras pero, no sé. La verdad es que sorprende. En todo caso, celebro cualquier premio que se conceda a un escritor –sea bueno o malo- por su trabajo porque reconocen el oficio de escritor, pero en este caso concreto dejaría un interrogante muy gordo sobre el premio y la premiada por todo lo que se intuye que hay en la trastienda”.
Du temps
"

propi is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old Sep 10th, 2003, 05:36 PM   #2
propi
Senior Member

propi's Avatar

propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute propi has a reputation beyond repute
As I'm lazy at the moment I'll give the google translation

CONTROVERSIAL PRIZE
J.K. Rowling obtains to the Prize Prince of Asturias of the Concord

J.K. Rowling, the author of the successful saga of Harry Potter, has been awarded with the Prize Prince of Asturias of the Concord since its work, in opinion of the jury, "extends the literary scope to become a bond of union between continents and generations".

Nevertheless, the reactions to this award have not been made hope. Several writers already have positioned so much to favor as against this prize, by which Rowling will receive 50,000 euros and the reproduction of a sculpture created specifically by Joan Mirò for the prizes Prince of Asturias, in addition to a acreditativos diploma and a standard.

Honor or insult?

Sharply against the concession of the prize to Rowling has been Alexander Gándara, author of several infantile novels as ' I am Never like you quieró. supposes that the Prize of the Concord must award the solidarity and the sacrifice of some little common beings of the human sort towards others so common in its misfortune. Although lady J.K. Rowling has these qualities personally, of course does not have in as much author of the saga Harry Potter. So this prize seems to me, simply, an insult to all those people who every day gamble the type in Africa, Oriente.medio and so many other places needed solidarity and sacrifice?

Lorenzo Silva, author of several books for young people like La lluvia de Paris or Laura y el corazón de las cosas, has shown the same opinion and has doubted the literary quality of the work of Rowling. me these prizes seem to me a cheap imitation of the Nobels so that a series of importance people. It seems to me that in Prince de Asturias the important thing is that the ceremony is showy and nothing else. He would be very hard to give to J.K. Rowling a prize him by his literary value, that is reason why it had to compete, so they occur by this the concord

The same doubts have showed Jesus Ferrero who has described the concession as "lunatic". a writer whom more propaganda does not need and the one of the concord me I do not create it. There is people who deserves it much more, it concluded the author.

Nevertheless, everything is not stones against the roof of Rowling. Andreu Martín, one of the creators of the famous saga of the Flanagan detective, considers that this prize responds "to the stimulus to the reading who have supposed the adventures of Harry Potter", which they have contributed doubtlessly "to that many young people discover that to read can be amused".

On the other hand, Jordi Serra i Fabra, has been very skeptical with respect to the reasons argued by the jury: prize has taken to me of unexpected, the truth, and I do not imagine the reasons for which the jury has been able to give the Prize him of the Concord to J.K. Rowling, I imagine that because their books break borders but, I do not know. The truth is that it surprises. In any case, I celebrate any prize that grants to a good or bad?sea writer by its work because they recognize the writer office, but in this tactical mission it would leave to a very fat question on the prize and the awarded one by everything what it intuits that there is in the back room.

Du temps
"

propi is offline View My Blog!   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules