Great Arantxa Sanchez Vicario article - Page 2 - TennisForum.com
TennisForum.com   Wagerline.com MensTennisForums.com TennisUniverse.com
TennisForum.com is the premier Women's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!
Reply

Old Feb 17th, 2014, 04:20 PM   #16
country flag Ms. Anthropic
Senior Member

Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all
Re: Great Arantxa Sanchez Vicario article

TENNIS / EVERT CUP : Sanchez Vicario Wins No. 1 as No. 1
March 02, 1995
JULIE CART
LOS ANGELES TIMES

INDIAN WELLS — Having worked years to become the world's No. 1 player, Arantxa Sanchez Vicario has discovered how little life changes after having attained it.

Although Sanchez Vicario became No. 1 for the first time a few weeks ago, she was amid a break from the tour. Thus, the $430,000 State Farm Evert Cup is the first tournament in which the Spaniard can enjoy the experience. Such as it is.

As she had routinely done when she was No. 2, Sanchez Vicario, who had a first-round bye, breezed through her opening match at the Hyatt Grand Champions Resort on Wednesday, defeating Yayuk Basuki of Indonesia, 6-3, 6-1.

"It's not very different," Sanchez Vicario said of her No. 1 ranking. "I'm the same person I was before. I am talking to everybody, I'm not going to change. I'm not going to be cocky.

"Players are the same to me. Some of the players who hadn't seen me for a while congratulated me. They may look at me differently. They know I am No. 1. But it's a little too soon to think there will be any changes."

If there are changes, they present themselves in subtle ways. The ball kids who swarm the players for autographs are especially respectful of Sanchez Vicario, who is always friendly to children. Because of her ranking, her autograph becomes more sought.

Basuki, who had the dubious honor of being the first player to face Sanchez Vicario since she has taken over the top spot, said she detected a change in attitude.

"I can see a difference," said Basuki, who played Sanchez Vicario for the fourth time. "She seems more comfortable and confident on the court. Obviously, she's happy to be No. 1, and it's going to make her better as a player, psychologically."

With Steffi Graf's return to the tour after a back injury, it seems likely that she and Sanchez Vicario will spend the season trading the No. 1 position.

It was Graf whom Sanchez Vicario overtook when she became No. 1 for the first time on Feb. 6. She was home in Barcelona and celebrated with her family. As one of four children who have played on the pro tour, Sanchez Vicario did not expect to get special treatment from her family, but her parents presented her with a gold necklace with a "1" charm.

However, during one of her vigorous practice sessions here, Sanchez Vicario broke the necklace chain. It was a reminder of how fleeting the time at the top can be.

Notes

In other second-round matches on a cool, breezy day, second-seeded Conchita Martinez of Spain defeated Katerina Maleeva of Bulgaria, 6-2, 6-2; fourth-seeded Natasha Zvereva of Belarus defeated Lisa Raymond, 7-5, 7-6 (7-5), and Chanda Rubin defeated Amanda Coetzer of South Africa, 6-4, 6-4.
Ms. Anthropic is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old Feb 18th, 2014, 03:44 PM   #17
Senior Member

Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all Ms. Anthropic is a name known to all

Apologies for no accent marks, tildes, etc.

REINA DEL LIPTON SUENA CON SER LA NUMERO UNO
El Nuevo Herald
Miami, FL
Saturday, March 12, 1994
JORGE I. PADRO, Redactor de El Nuevo Herald

Primero, la meta era llegar al circuito femenino de tenis. Despues, triunfar en ese primer partido profesional. Mas adelante, ganar el primer torneo "Grand Slam".

Logradas esas metas, lo unico que le falta por alcanzar a Arantxa Sanchez Vicario es convertirse en la primera jugadora del mundo.

Mientras se prepara para comenzar hoy su sexto Torneo Lipton y la defensa de sus dos titulos consecutivos en Key Biscayne, Sanchez Vicario, la segunda raqueta del mundo, sabe que el unico obstaculo en su busqueda de la clasificacion No.1 del mundo es una alemana con un tiro de derecha explosivo: Steffi Graf .

Graf, quien practicamente se ha aduenado del circuito, especialmente desde el ataque sufrido por Monica Seles hace un ano, tiene un juego completo que incluye un servicio respetable, un preciso tiro de reves y un de derecha que sus rivales tratan de evitar a toda costa.

Sin embargo, la espanola de 22 anos prefiere hablar mas sobre lo que tiene que hacer para mejorar que sobre sus rivales. "Para poder llegar al nivel que quiero, tengo que mejorar dos aspectos de mi juego, el servicio y la volea. Ultimamente estoy haciendo mas ases y tambien me estoy concentrando en ser mas agresiva en la malla, y por eso creo que en este momento estoy en mi mejor forma", dijo Sanchez Vicario.

Sin duda que la jugadora que podria destronarla del Lipton es Graf, quien es la numero uno y este ano, ya ha ganado el Abierto Australiano en Melbourne y el Virginia Slims en Delray Beach. ?Y a quien derroto en ambas finales? Pues nada menos que a Sanchez Vicario. La alemana gano sin dificultad el Australiano 6-0, 6-2 en enero y el pasado domingo se llevo el titulo del Slims con parciales de 6-3, 7-5 en un partido mucho mas renido.

Sanchez Vicario comienza hoy su defensa del titulo de Key Biscayne con un match de segunda ronda ante la canadiense Helen Kelesi en la cancha central.

Otras jugadoras que podrian aspirar al titulo son la argentina Gabriela Sabatini, la checa Jana Novotna y la miamense Mary Joe Fernandez. La rama masculina tambien contara con los mejores jugadores del mundo tales como los norteamericanos Pete Sampras y Jim Courier, y el sueco Stefan Edberg.

Con 12 titulos en el bolsillo durante su carrera profesional de nueve anos, seria logico pensar que para Sanchez Vicario los torneos de mas presion son los cuatro "Grand Slam" . . . los Abiertos de Australia, Francia y Estados Unidos, y Wimbledon.

Pero para esta veterana de las canchas el campeonato en donde mas presion sintio fue en los Juegos Olimpicos de 1992 en Barcelona, su pueblo natal.

"Las Olimpiadas de Barcelona fueron un sueno para mi, pero por primera vez en mi vida senti una presion enorme de mis compatriotas, y despues admiti que eso afecto mi actuacion", comento.

Para muchos equipos y atletas individuales jugar "en casa" es algo que no cambiarian por nada del mundo, pero no fue asi para Sanchez Vicario, una de las mas fogosas y temidas jugadoras del circuito. "Tuve mucha responsabilidad y senti mucha presion", expreso. "Quizas si no hubiera jugado en casa habria ganado la medalla de oro".

No obstante, con dos medallas --plata en dobles junto a Conchita Martinez y bronce en sencillos-- Sanchez Vicario fue la unica representante de Espana que obtuvo dos preseas en Barcelona. Las estadounidenses Mary Joe Fernandez y la puertorriquena Gigi Fernandez ganaron oro en dobles y la juvenil floridana Jeniffer Capriati se llevo el oro en sencillos.

Los Juegos Olimpicos de 1996 en Atlanta estan en sus planes . "Las Olimpiadas son algo unico porque uno tiene la oportunidad de compartir con los demas atletas en la Villa Olimpica y uno compite por orgullo y no por dinero", dijo.

Despues de las Olimpiadas de 1988 en Seul y 1992 en Barcelona y a pesar de todos los exitos obtenidos a nivel profesional, Sanchez Vicario sigue con el deseo de ser llamada campeona olimpica, sobre todo luego de la experiencia de Barcelona. "Las Olimpiadas del '96 son en Estados Unidos (Atlanta) y no en Espana", comento. "Quizas esta vez pueda ganar la medalla de oro".

Pero esas son las Olimpiadas, donde el deseo de ganar una medalla proviene del orgullo de representar a la patria ante los mejores del mundo. Ahora el reto es otro completamente diferente, ganar el Lipton por tercera vez consecutiva.

Para Sanchez Vicario el Lipton es uno de los torneos mas importantes del ano. "Aqui me siento como en casa", explico. "Muchos espanoles van a verme jugar y con banderas de mi pais me alientan. Es algo bien diferente a otros torneos porque mucha gente habla espanol y es casi como estar en un pais hispano".

Al parecer el apoyo de los espanoles y la comunidad hispana en general ha dado resultados. Sanchez Vicario no solo gano el Lipton los ultimos dos anos, sino que en las finales vencio a dos de las mejores jugadoras del mundo, Graf en 1993 y Sabatini en 1992.

Este ano las mejores jugadoras del circuito vuelven al Lipton para intentar arrebatarle el titulo, pero Sanchez Vicario no piensa solamente en Graf, Sabatini y jugadores de ese calibre. "Cuando juego en un torneo no me gusta mencionar nombres o favoritas porque yo me preparo para jugar contra cualquiera", afirmo.

Desde 1987, Sanchez Vicario ha llegado a por lo menos las semifinales en todos los torneos "Grand Slam" menos uno, Wimbledon, donde la superficie es de cesped. "Yo creci jugando casi exclusivamente en arcilla y creo que por eso es que no he llegado muy lejos en Wimbledon", dijo. "Pero no es uno de mis suenos".

Uno de los principales suenos de Sanchez Vicario se cumplio cuando solo tenia 17 anos y en su superficie favorita: la arcilla roja de Roland Garros. Para muchos espanoles el torneo de mas prestigio del mundo es el Abierto Frances. "Desde que era pequena sonaba con ganar en Francia y en 1989 lo logre cuando derrote a ( Steffi) Graf 7-6, 3-6, 7-5 en la final. Fue un dia inolvidable".

Sanchez Vicario es la "bebe" de una familia de tenistas. Sus hermanos Javier, de 26 anos, y Emilio, de 28, estan clasificados No. 30 y No. 35, respectivamente, y tambien estan jugando en el Lipton. Su hermana mayor Marisa jugo tenis en el equipo de la Universidad de Pepperdine en California y ahora es reportera deportiva en la television espanola.

Sus padres Emilio, ingeniero, y Marisa, maestra, son sus companeros inseparables durante los viajes alrededor del mundo, aunque casi siempre es la madre quien la acompana. "Siempre he tenido el apoyo de mi familia en general. Mis hermanos mayores me aconsejan no solo en el tenis sino en todos los demas aspectos del circuito que es bastante complicado", declaro.

Sanchez Vicario, quien reside en Andorra y ha ganado mas de $5 millones en su carrera, solo piensa ahora en la unica meta por alcanzar, escalar a la cima del tenis femenino. "Quiero mantenerme en el numero dos y seguir trabajando fuertemente para ver si puedo ser la numero uno", dijo. "Creo que puedo hacerlo".
Old Jun 1st, 2014, 03:26 PM   #18
Senior Member

GRAND TIME IN PARIS - TENNIS NOTEBOOK: Sanchez Vicario won't let expectations burden her trip to the French Open.
The Orange County Register
Monday, May 23, 1994
JANIS CARR

Arantxa Sanchez Vicario would like to win another Grand Slam title. Then again, who wouldn't?

But the spunky Spaniard says that adding another major title to her 1989 French Open isn't an all-consuming quest as it can be with other players.

"It is always great to look for, you know, a Grand Slam and you always try to play your best and see what happens," Sanchez Vicario said by telephone from Barcelona, where she was preparing for the French Open, which begins today in Paris.

"It is something I will try to see if I can do again, like what I did in '89. It is not an obsession for me or something that I know didn't happen again, that I didn't win a Grand Slam. But I am working really good right now. I am happy about it and I am looking forward to doing my best again and see if I can do it again."

It has been five years since she and Michael Chang stunned the tennis world with their unlikely victories on the red clay at Roland Garros. It has been as long since either has won another Grand Slam.

Sanchez Vicario, however, has come much closer than Chang to repeating at the French Open. She reached the semifinals twice and the final in 1991, when she lost to Monica Seles.

She also reached the final of the 1994 Australian Open and the semifinals of the U.S. Open.

The closest Chang, a resident of Coto de Caza, has gotten to another Grand Slam title has been the quarterfinals in Paris and the semifinals of the 1993 U.S. Open.

"It not only depends on one week," Sanchez Vicario said. "You have to play two weeks, so you really have to be concentrated until the end."

Sanchez Vicario, No. 2 in the world, enters this year's second Grand Slam event on an emotional high. Not only has she won three clay-court warm-up tournaments, she also is the only player to defeat Steffi Graf this year.

Sanchez Vicario upset Graf in the final of the German Open in Hamburg.

"Everyone knows that she has been dominating the past tournaments and a long time," she said of Graf. "So I am very glad that I am the first player to beat her this year and break her record (of winning 28 consecutive matches). ... I think it was time that somebody stopped her. I am happy to be the first one."

And possibly the first one to do it a second time.

Sanchez Vicario refused to comment on Jennifer Capriati's recent arrest for drug possession.

"I heard today here in the news and I prefer not to say anything," she said.

But Sanchez Vicario did say the Women's Tennis Council's formation of a commission on age-eligibility was a good decision. The WTC is debating whether to raise the age limit for girls to play professional tournaments.

The rule was re-written so Capriati could play her first pro tournament at age 13 years, 11 months.

The WTC is expected to release its findings at the U.S. Open, according to spokesman Toni Waters Woods.

Forgive Robert Van't Hof if he is a little biased in his dark-horse pick for the French Open.

He can't help but think his protege, Todd Martin, has an excellent chance of winning the clay-court tournament. Martin has reached the final of two warm-up clay-court events and has improved all facets of his game.

"Of course, it depends on where the other good clay-court players are in the draw and if they are in Todd's bracket," said Van't Hof, the pro at Palisades Club in Costa Mesa, who left Tuesday to join Martin in Paris.

Martin's best showing at the French Open was the Round of 16 three years ago, when he lost to eventual champion Jim Courier. Van't Hof said Martin can do better.

"He has proven he can play on clay," the coach said, "although hard courts are still his best surface."

Van't Hof, a former top player, has been working with Martin for nearly two years and is at least partly responsible for the American star's rise to the Top 10.

Think tennis is too hard to learn? Think it takes too much coordination? Think there's no place to develop good ground strokes?

Think again.

The Capistrano Racquet Club is offering beginning classes for new and newly returning players for a nominal charge.

For more information, call Richard Slick II at the Capistrano Racquet Club at 493-7676.
Old Jun 1st, 2014, 03:27 PM   #19
Senior Member

French Open Begins Monday
The Associated Press News Service
Sunday, May 23, 1999
STEVE WILSTEIN, Associated Press Tennis Writer

PARIS (AP) - Ten years after capturing her first French Open, Arantxa Sanchez-Vicario begins defense of her third title Monday with less concern for her ball-bashing young opponent than for an aching wrist that needs surgery.

Sanchez-Vicario has been that most durable and indefatigable of players who seemed born for clay.

The glamour in the game may belong to the likes of Martina Hingis, Venus and Serena Williams and Anna Kournikova, but Sanchez-Vicario can still run down balls all afternoon and, if need be, all evening. Six times at Roland Garros she's run herself into the finals.

Lately, though, when she's swung with her two-fisted backhand, she's felt shivers of pain in her left wrist.

''One of the ligaments is out of position,'' she said Sunday as she prepared for her opening match against one of the strongest of the new generation of players, Mirjana Lucic.

''The doctors told me the best thing to do is operate if I want to fix it. I'm trying not to do that, if I can help it. It's kind of like something is always turning around in my hand. It's a lot of pain when I want to hit my backhand hard.''

Physical therapy is helping, and after missing more than three months she's been able to play the past three weeks.

''I'm not 100 percent, but I'm optimistic,'' she said. ''I'm here. I'm the defending champion. I love the atmosphere, and I've always done well here. So I came here thinking that I'm going to try to win my fourth French Open.''

She was only 17 when she won the French in 1989, beating Steffi Graf in the final and becoming the toast of Spain. One of the youngsters watching her and getting inspiration from that victory was a 12-year-old named Carlos Moya.

''I remember that day,'' said Moya, who won the men's title last year and opens play on center court Monday against an Austrian he once met in the juniors, Markus Hipfl. ''It was a great day for the people in Spain. Graf was already so big, so nobody expected (Sanchez-Vicario) to win.

''I think she's been one of the greatest sportswomen ever in Spain. What she has done is amazing. She always gave 100 percent for her tennis, fighting so much.''

That style served not only Sanchez-Vicario well, but provided a model for a generation of Spanish men who have become a major force in the game.

Moya expects his toughest challenges in the French this year to come not from the top-ranked players like Yevgeny Kafelnikov and Pete Sampras, but from the other Spaniards like No. 6 Alex Corretja, No. 14 Felix Mantilla, and unseeded Alberto Bersategui.

Fifteen of the 128 men in the draw are from Spain.

''I think the toughest opponents are going to be Spanish players and (Chilean Marcelo) Rios and (Brazilian Gustavo) Kuerten,'' Moya said.
Old Jun 13th, 2014, 06:11 PM   #20
Senior Member

WHO'S WOMEN'S NO. 2? FOR NOW, SANCHEZ VICARIO
The Star-Ledger
Newark, NJ
Wednesday, June 1, 1994
Al Picker

For years, tennis fans were quite versed on No. 2-ranked women players.

Just take the Open era as an example. You knew all about Chris Evert, when she was runnerup in the rankings. Ditto with the likes of Martina Navratilova, Tracy Austin, Billie Jean King, Margaret Court, Evonne Goolagong, Virginia Wade, Steffi Graf and Monica Seles. Except for Wade, all of them enjoyed some moments as No. 1. All won one of the two biggest titles, Wimbledon and the U.S. Open.

Other players, like Gabriela Sabatini, Jennifer Capriati and Mary Pierce, have not moved that high in the rankings but have gobbled up their fair share of the headlines for various reasons. Sabatini's beauty and play caught the fancy of the fans and she fulfilled one destiny back in 1990 by winning the U.S. Open. Capriati and Pierce have had highs and lows with spectacular victories, Jennifer taking the gold at the 1992 U.S. Olympics and Pierce beating Sabatini and Navratilova in reaching the '93 Slims Championship semifinals.

OF COURSE, BOTH HAVE been involved in other "sensations," the results of numerous off-court problems. Pierce's well publicized battles with her father and tennis federations are legendary. Yet she's on a high now at the French Open with her family troubles a thing of the past. Unfortunately, the same can't be said for Jennifer, who's now in drug rehabilitation and facing charges of drug possession.

But what do you know about the current No. 2 occupant, Arantxa Sanchez Vicario. Little, no doubt. Probably because she doesn't say very much that isn't repetitious - basically that she does her best, is happy, and when she plays well, she can beat Graf. Also, there's hardly anything scandalous in her background, coming from Spain's most famous tennis family.

Yet the pesky Sanchez Vicario, who added her mother's maiden name to her own after winning the French Open in 1989, just goes her way, winning matches and making life miserable for her opponents while Graf, by her position as No. 1, and Pierce, for her astonishing efforts in losing only six games in five matches, have relegated the Spanish player into virtual obscurity at the French Open.

BUT MAKE NO MISTAKE about it. The 22-year-old Sanchez Vicario is in the semis, too. Before a partisan Center Court crowd rooting heavily for France's Julie Halard, she won, 6-1, 7-6 (8-6).

"I expected that type of crowd, I didn't let it bother me," she said. "I stayed even more focused than usual."

Arantxa, whose brothers, Emilio and Javier, are on the men's ATP Tour, hardly has the look of a star athlete. She's not lean and tall like Graf, Sabatini and Pierce. She's on the chunky side. Eyebrows rise when one looks at the listing of her personal statistics, 124 pounds on a 5-6 frame. She looks heavier.

The pasta-loving athlete trains awfully hard and covers more ground on the court than most. She's proof that star athletes can come in all sizes and shapes.

She takes exception to being referred to as small. "I'm not so small," said the Spanish player, the only top performer who uses a ball holder on the back of her waist.

"Maybe height helps other girls with their serve. I stay in good condition and move well around the court." Her natural speed has made up for any lack of extension.

Sanchez Vicario is the little engine who could. And did.

JUST ASK GRAF, surely recognized as one of the greatest of all women players. Since winning her first Grand Slam title at the 1987 French Open, the German star has lost only 11 times and to only six players in Slam events. Three of those setbacks were to Navratilova. That's a given since Martina, the all-time title champion, has been regarded as the best in her prime.

But did you realize that the Barcelona bumble bee buzzed Graf out of three Slams, too - the 1989 French Open, the 1991 French Open and the 1992 U.S. Open?

Sanchez Vicario doesn't have to concern herself about Graf or Pierce. Only one will survive from the upper half of the draw. Arantxa will have to concentrate on Spanish rival Conchita Martinez in tomorrow's other semi.

While many fathers have been closely involved in the lives of their tennis-playing daughters - besides Capriati and Pierce, you could place Graf and Seles in that category, too - Arantxa receives her close guidance from her mom.

The 22-year-old resident of Andorra took a nasty fall near the conclusion of a fourth-round victory over Anke Huber. As she remained sprawled on the clay court, the most concerned person in Stade Roland Garros was Marisa Sanchez Vicario. Sitting at courtside, mother Sanchez clasped her hands tightly and was in obvious agony until Arantxa flashed her a quick look that she was OK.

HER BEST FRIEND?

"My mom," said Arantxa with a big smile. "There's so much rivalry on the tour that's it's hard to have a best friend from the players.

"My parents (her father, Emilio, is an engineer), sacrificed a lot for me, taking me to tournaments from the time I was 7," said Sanchez Vicario. "After school, they used to drive me all around, to different cities for tournaments.

"They made great sacrifices and took me in the right direction. I'm proud of them."

It didn't hurt to have two brothers who were exceptional players, either. "They were always there to help, answering any question I ever had," said Sanchez Vicario. "They told me I had the most talent in the family."

Emilio and Javier don't wear rose-colored glasses. They knew that Aranxta was something special. Emilio, in 11 years as a pro, has won 15 singles titles, Javier, in nine, has two to his name.

Arantxa, who was 14 when she turned pro in 1986, has 15 singles titles. No one denies that Graf is the superior performer in singles. But take Sanchez Vicario as the best rounded player. Her trophy case also bulges with 27 doubles titles.

The door to No. 1 has been sealed for now by Graf. But Sanchez Vicario is knocking. "I'm getting close," said Sanchez Vicario, whose progress has been matching her personal goals. She made the top 10 in 1989, the top five in 1991, and No. 2 last year.

But world-wide acceptance as a tennis champion will only come at Wimbledon or Flushing Meadow, N.Y. Sanchez Vicario nodded. "That's the next step. I know," she said.

But what does she want right now?

"A second French Open title," was the quick response. Two more victories would take care of that matter.
Old Jun 13th, 2014, 06:12 PM   #21
Senior Member

FRENCH OPEN - RAIN HALTS WOMEN'S FINAL BOTH CHAMPIONSHIP MATCHES ARE SET FOR TODAY
Daily News of Los Angeles
Sunday, June 5, 1994
Stephen Wilson Associated Press

They did the wave with their umbrellas. They chanted "Ma-Ree! Ma-Ree!" They waited for 4-1/2 hours in the rain. But all they got was 17 minutes of sloppy tennis.

Drenched and disappointed, 18,000 Center Court fans went home Saturday evening without seeing Mary Pierce try to become the first French woman in 27 years to win the French Open.

Pierce's final against Arantxa Sanchez Vicario began 4-1/2 hours late because of rain and lasted less than four games before play was halted for the day. One consolation for the fans: Pierce was leading 2-1 and holding a break point in the fourth game.

The match is scheduled to resume at noon today, followed by the all- Spanish men's final between Sergi Bruguera and Alberto Berasategui.

Not since the men's and women's finals were scheduled for different days, starting in 1979, has rain forced both championship matches to be played on one day. The last time it happened at any Grand Slam was at Wimbledon in 1989.

The women's match was scheduled to start at 2 p.m., but a steady downpour and powerful winds made play impossible. The French fans, however, waited patiently, huddled in stairways and under canopies.

A huge cheer went up when, at 5:15, the tarpaulin was taken off the court. An even bigger ovation followed 35 minutes later when the line judges and ball boys came out.

The fans then started a wave, their umbrellas bobbing up and down along with them. The wave lasted nearly 10 minutes, and virtually everyone joined in - including Sanchez' mother, Marisa, and International Olympic Committee president Juan Antonio Samaranch.

At one point, Pierce made a brief appearance in the players' box to chat with her entourage, prompting chants of "Ma-Ree! Ma-Ree!" She beamed and waved to the crowd as she rushed back inside.

Pierce, in a sign of her new relaxed attitude, had even given a brief interview to French TV during the wait. She recounted how she got up at 10 a.m., practiced for an hour at an indoor clay court, ate lunch at her hotel and arrived at Roland Garros at 3:30.

"I hope we can play today," she said.

Finally, at 6:22 p.m., Pierce and Sanchez Vicario walked onto the court, both carrying bouquets and led in by a tiny ball girl holding a bottle of water.

Despite a light drizzle, play began at 6:33 with Pierce serving. She got off to a quick start with two backhand winners and held serve.

Sanchez saved two break points in the next game, then Pierce held for 2-1. But the rain increased, and after Sanchez sailed a backhand long at deuce in the fourth game, chair umpire Fabrice Choquet sent the players off. Minutes later, the suspension was announced.

The conditions made for ugly tennis. The balls were heavy and dirty, slowing play and preventing Pierce from displaying her ferocious forehand. The players committed 18 unforced errors, including 11 by Sanchez.

The fans will not be able to return today since all seats were already sold out. Instead, they will get rain checks for the women's final next year.

Organizers said they decided to start the match "out of respect for the public and because of weather conditions which would allow an acceptable level of play."

Some thought the match should have been postponed much earlier.

"It was important to play because the people were there and they were having fun," said Sanchez' coach, Gabriel Urpi. "It was worth it in that respect. But for the players, it would have been better to know at 3 p.m. that play was off for the day."

Pierce, 19, has both French and U.S. citizenship, but plays officially for France. The French, starved for sports heroes, swiftly turned her into a superstar following her 6-2, 6-2 defeat of world No. 1 Steffi Graf in the semifinals.

Seeded No. 12, Pierce has lost only 10 games in six matches - a tournament record. It is the first Grand Slam final for Pierce, the fifth for Sanchez Vicario. The 22-year-old Spaniard won the title here in 1989.

Pierce broke with her father, Jim Pierce, last year because of his pattern of disruptive and abusive behavior. She is now working with Nick Bollettieri and Sven Groeneveld.

"In my 37 years of tennis, I have never seen anybody, boy or girl, hit the ball so well from both sides," Bollettieri said Saturday.

He said Pierce has been playing her best tennis ever since he confronted her two weeks ago.

"I told her, 'You're not too intelligent on the court, in fact you're kind of stupid.' I said, 'We're going to get up on the baseline and we're going to hit the hell out of every ball.' "
Old Jun 13th, 2014, 06:13 PM   #22
Senior Member

TENNIS; A Savvy Sanchez Puts a Stop To Pierce
ROBIN FINN
June 6, 1994
New York Times

PARIS, June 5— Arantxa Sanchez Vicario, the Spanish scamperer who chases down and captures the same balls other women let pass them by, successfully diluted the power game of Mary Pierce today and repossessed the French Open trophy she last held at age 17 in 1989, when she became this Grand Slam's youngest champion.

This time around it wasn't Steffi Graf, the No. 1-ranked defending champion, across the net but the newcomer and crowd favorite Pierce, who had been virtually invincible here in the breakthrough performance that has taken her to a career-high No. 7 in the world.

In a continuation of a match that began Saturday evening in a dark mist and, except for three tentative games, was rained out, Sanchez Vicario used the experience factor inherent in her fifth visit to a Grand Slam final and today subdued Pierce, 6-4, 6-4.

"I think I was more ready mentally," said the second-seeded Sanchez Vicario, who converted 5 of the 16 break points she earned against Pierce's inconstant serve. "I played in four Slam finals before, so I know how to handle it, I wasn't nervous at all. I was ready to have the crowd against me. I was patient. I took my opportunities, and that was the key to winning."

Sanchez Vicario's victory guaranteed that Spain, which had already made history by sending two Spanish men into this Slam's final, would produce both the men's and women's champions at a Grand Slam for the first time.

As Sanchez Vicario discovered when she glanced upward into the stands during a changeover, King Juan Carlos of Spain was in attendance to commemorate the day.

"I'm very proud for my country," said Sanchez Vicario, who greeted the last shot of the match, a backhand crosscourt reply from Pierce that drifted wide on the second match point, with a victory shriek.

Rise-and-Shine to Break Point

The two had already played 17 minutes Saturday evening, and Sanchez Vicario woke up this morning facing a break point that put her on the verge of trailing Pierce, 3-1.

Pierce converted that break by skidding a crosscourt forehand winner off the sideline. But in the next game and four break points later, the unrattled Sanchez Vicario elicited a crosscourt backhand mistake from Pierce that put the match back on serve.

From that point, Pierce's winners were sporadic and her unforced errors mounted. By the conclusion of the match, she had committed 51 unforced errors, proof that her hit-or-miss style was being dominated by misses instead of hits.

Eager and Anxious

"I wanted to win too much; I was taking the match too seriously," said Pierce, a Floridian who wanted to provide France with its first champion since Francoise Durr won the crown in 1967.

Pierce had approached her previous six matches, including her impressive 6-2, 6-2 semifinal demotion of Graf, with an amazing lack of anxiety.

Her new coach, Nick Bollettieri, was aware that much of Pierce's underachievement in the past stemmed from her inability to handle the pressure to win she had received from her father and former coach, Jim, and had been careful to keep her mood lighthearted. But today the jitters overtook her even before Sanchez Vicario's steady topspin did.

"It affected all my strokes," Pierce said. "I was a little too nervous."

She hadn't encountered any adversity at this event until today and seemed to revert to her old self -- the Mary Pierce of the vexed yelps and half-hearted swats at tough shots -- when she did.

Faced with her polar opposite in Sanchez Vicario, a player who makes it her first order of business to diffuse winners rather than generate them, Pierce failed to have sufficient patience or poise. Today she suffered, as she commented to her entourage at mid-match, from a case of leaden feet.

What Went Wrong?

"I was missing some experience, and she handled all the circumstances and situations better than I did," said Pierce, who was miffed at being forced to start the match in Saturday's drizzle and distracted today by a persistent breeze. "It was just very, very difficult for me to attack. I wanted to go forward, but I wasn't moving that well. I was waiting for the ball to come to me, and that's why I made a few too many mistakes."

The 19-year-old Pierce made her debut in a Slam final here thanks to a spectacular run where she surrendered only 10 games through six rounds, a French Open record.

She literally overpowered every opponent with her ability to drive winners off both sides, and at every court angle. But as she had feared, in Sanchez Vicario she met an opponent undaunted by winners: she simply chased them down and lofted them back.

"She's difficult to beat," said Pierce, who may get another chance in two weeks when she tackles her first Wimbledon.

MATCH POINTS

MARTINA HINGIS, the 13-year-old defending champion of the junior girls, retained that title Sunday with a 55-minute defeat of SONJA JEYASEELAN of Canada, 6-3, 6-1. In the women's doubles final, top-seeded GIGI FERNANDEZ and NATALYA ZVEREVA, this event's two-time defending champions, dismissed the American duo of LINDSAY DAVENPORT and LISA RAYMOND, 6-2, 6-2. In the men's doubles final, second-seeded JONATHAN STARK and BYRON BLACK defeated 12th-seeded JONAS BJORKMAN and JAN APPEL of Sweden, 6-4, 7-6 (7-5).
Old Jun 13th, 2014, 06:13 PM   #23
Senior Member

Sánchez, Then Bruguera Make It Spain's Day in Paris
Ian Thomsen
June 6, 1994
New York Times

PARIS— The clock spun backward to 1992 and the Olympics moved north like a traveling circus. It was supposed to be the French Open - with a French woman on the verge of winning the title for the first time in 27 years - but three of the finalists came from Barcelona, and behind them sat their stoic royal charm, King Juan Carlos I, just as he sat two summers ago in arenas throughout Barcelona whenever anyone Spanish was on the verge of winning anything.

He probably felt odd not draping gold medals around their necks on Sunday in Paris.

First, No.2 Arantxa Sánchez Vicario of Spain beat No.12 Mary Pierce of France, 6-4, 6-4, to win the women's title in a match suspended by rain Saturday.

Then the defending men's champion, No.6 Sergi Bruguera of Spain, beat No.23 Alberto Berasategui of Spain, 6-3, 7-5, 2-6, 6-1, completing a Grand Slam sweep for their country.

"I heard the clapping and I know somebody was in the president's box, and when I walk by from the changeover, I saw there was the king of Spain. So I was very concentrated," said Sánchez Vicario, who had just broken Pierce in the fifth game to get back on serve. She would never trail again. "I am very proud to know that he can see me win today. The king of Spain made it even more emotional for me."

She had been expecting to feel lonesome on Center Court, the villain in a contrived French plot to crown its first native women's champion since Françoise Durr in 1967. Pierce, in fact, was born in Canada, raised in the United States and is French by way of her mother - an international mélange that had more in common with D-Day celebrations than with her newfound French public. No matter: They couldn't cheer long enough to disrupt the Spaniard.

After playing for 17 minutes in the rain Saturday afternoon - both players questioned the decision to play after a 41/2-hour rain delay - the final was resumed at noon Sunday, with Pierce breaking Sánchez Vicario on the first point to go up 3-1. She seemed to be plowing ahead with the strategy that had destroyed the world's No.1 player, Steffi Graf, in their straight-set semifinal. That strategy was to hit the ball harder than any woman in the game today.

Unimposing, Sánchez Vicario made her gains emotionally - mixing the pace, chasing down everything. Pierce's first service game went on for 18 points, as if Sánchez Vicario did not want to break back too quickly; better to break her rhythm, too. The Pierce forehand that beat Graf had to be recreated two or three times in a row to win the point against Sánchez Vicario. Pierce might have come in more often to put Sánchez Vicario under a different kind of pressure, but instead the Spaniard's scrambling shifted that pressure, and Pierce's graceful serve and groundstrokes wilted. She showed her frustration openly, to the Spaniard's delight.

"I was taking the game too seriously," said Pierce, 19, who bloomed here within a year of casting off her abusive father and coach, Jim Pierce. "Up until now I've just been enjoying myself, but today I was too nervous. I wanted to win too much."

Sánchez Vicario broke ahead at the end of the first set and broke Pierce again to begin the second. Pierce evened the match against Sánchez Vicario's serve - but in this helter skelter, the advantage belonged to the calmest head. Sánchez Vicario absorbed two breaks in the second set but broke back immediately both times. By the end of that set Pierce was pummeling her groundstrokes, and she always appeared surprised when the ball came back.

"I have more experience than she does because I already played four finals before in the Grand Slams, so I knew how to handle it," the Spaniard said. "I think it was probably a lot of pressure for her because she beat Graf, and then she has to come back. I think I was more ready mentally than she was today."

The French public had little to cheer when the Spanish men took over Center Court about an hour later. It seemed like a mighty exhibition to honor Juan Carlos. Berasategui's last chance died with three break points in hand to even the second set. Bruguera responded with five straight points to take a 2-0 lead in sets. He continues a trend of back-to-back champions here, preceded by Jim Courier in 1991-92.

"I know Alberto, and maybe that was the advantage for me more than the other players," Bruguera said. "They were so afraid of Alberto and they almost lost even before they played. I know maybe his weaknesses and that's helped me a little bit."

Raised in the northern city of Bilbao, Berasategui, 20, now lives in Barcelona. He had won every set before the final and was attempting to become the first unseeded French Open champion since Mats Wilander in 1982. His unfathomable "severe Western" grip - forcing him to hit his backhand as well as his monstrous forehand from the same side of the racket - was his own childhood creation, but his growth has a lot to do with a national program undertaken in 1988 to prepare Spanish tennis for the 1992 Olympics. So a circle was completed when his king came down onto the court to present the trophies. Elsewhere at Roland Garros, yet another Spaniard, Jacobo Díaz, was winning the French Open juniors title.

"I didn't know how to act in front of him," Berasategui said of the king. "He told me that he was really happy about two Spanish guys being in the final and it was great for Spain. I also met the queen, and she also is really nice."

They were enjoying it Sunday while they could, for the Grand Slams won't return to their favored clay for another year. Wimbledon starts in three weeks, with Bruguera appearing for the first time in four years and Berasategui declining to play. Thus, it's a short and happy life for Spanish dominance.

"It is going to be crazy," Sánchez Vicario said as her two compatriots began their final. "I think that when we go back, the airport is going to be crowded for sure with people. It is very emotional also. I am going to be more proud because another Spanish man is going to win in the same year, so it is going to be double."
Old Jun 13th, 2014, 06:14 PM   #24
Senior Member

FRENCH OPEN : Spanish Conquest : Women: Sanchez Vicario rattles Pierce with long rallies, triumphs easily, 6-4, 6-4.
June 6, 1994
ELLIOTT ALMOND
LOS ANGELES TIMES

PARIS — About the only mistake Spain's Arantxa Sanchez Vicario made Sunday at Roland Garros Stadium was an innocent one.

After winning the French Open women's title by turning hard-hitting Mary Pierce into merely another error-prone player, Sanchez Vicario, speaking in English, thanked the Queen of Spain.

She meant King Juan Carlos I, as Queen Sofia was not among the 17,000 at Center Court who witnessed Sanchez Vicario's 6-4, 6-4 anticlimactic victory on a wind-swept day in Paris. The Queen did not arrive in Paris until the men's final.

The Spanish will forgive her indiscretion today because they will be too busy celebrating their ascent to the top of the tennis world. For the first time, a Spanish man and woman have won the same Grand Slam tournament. Sergi Bruguera won the men's title.

Spain's firm grip on the French Open was ensured Sunday when Sanchez Vicario defeated Pierce with defensive strokes that left her looking unsure for the first time in two weeks.

"I think I was more mentally strong than she was," Sanchez Vicario said. "I just waited for my opportunities."

And once they started coming, they came like a cascade. Pierce reached the final by losing only a record-setting 12 games in six matches. Possessing the hardest-hitting forehand in women's tennis, she flattened opponents with almost too much ease.

But playing for France because her mother, Yannick, is French, she looked nervous Saturday when three games were completed before the match was suspended because of rain. Pierce led, 2-1, and was playing for a break point.

When play resumed Sunday afternoon, Pierce took less than a minute to take a 3-1 lead with a backhand winner for the break. But it already was apparent she was not going to roll past Sanchez Vicario the way she did the others in Paris.

And, finally, serving for a 4-1 lead, Pierce failed to convert three game points--each time on errors provoked by Sanchez Vicario.

Unlike six opponents before, Sanchez Vicario was absolutely steadfast in forcing Pierce into long rallies. It was a strategy that earned Sanchez Vicario her second major title. She won the 1989 French Open when she was 17, and has finished second in three other Grand Slam tournaments.

The fifth game was a 15-minute struggle won by Sanchez Vicario when Pierce hit a backhand wide on the fourth break point. The next time she served, Pierce held off five break points to take a 4-3 lead, but her confidence was shaken.

Then Pierce, 19, did something her coach, Nick Bollettieri, told her not to: She started to think. Instead of serving confidently, Pierce slowly bounced the ball and deliberately tossed it in the air. Inevitably her first serve was long, and one of her vital weapons was rendered useless.

At one frustrating point, Pierce looked up in the stands and said to Bollettieri and her mother, "My feet are like lead."

"I wanted to win too much, I was taking the game too seriously," Pierce said. "Up until now I'd just been enjoying myself. Today I was a little tense."

Pierce, who entered the tournament ranked 12th but will improve to seventh when the rankings come out this week, has overcome many obstacles--including problems with her father, Jim--in the past year to reach her first Grand Slam tournament final.

She and her mother filed restraining orders to keep Jim Pierce from coming near them last winter. Pierce also was banned from tour events for disruptive behavior in the stands last year.

After Mary Pierce defeated top-ranked Steffi Graf in the semifinals, security guards were hired to protect the athlete although Jim Pierce was home in Florida.

Before Sunday, Graf or Monica Seles had won the 13 Grand Slam events after the Australian Open in 1991. This was only the second Grand Slam final since the 1978 French Open in which neither Graf nor Seles, who has not competed since being stabbed in April of 1993, played.

Fans of women's tennis embraced Pierce as a fresh personality to join the elite players, but whether she will develop into a powerful force is debatable.

"It depends on what she wants to give of herself," Bollettieri said. "She has the potential, but also a lot of unknowns. We'll have to see what her reaction is to having a taste of a major championship (match)."

Notes

Gigi Fernandez and Natalie Zvereva of Belarus defeated Americans Lindsay Davenport and Lisa Raymond in the women's doubles final, 6-2, 6-2.
Old Jun 13th, 2014, 06:15 PM   #25
Senior Member

So many of these English-language articles are "Pierce loses" or "Pierce still beat Graf" rather than "Arantxa wins". And Arantxa isn't going to accept it with a shrug of her shoulders.

PIERCE AND A TALE OF THREE SPANIARDS
Author: ALAN ATTWOOD
June 6, 1994
Sydney Morning Herald

PARIS,Monday: Of all the four grand slam championships, the French Open is the most eccentric, the most difficult for tipsters, the least respectful of reputations.

Many are those who have won the title only to never again claim a major title - Noah; Chang; Gomez; Ruzici and, until yesterday, Sanchez Vicario.

But the Roland Garros clay has also been the stage on which many fine players have made their debut as champions - Wilander; Lendl; Courier; Evert; Graf; Seles. Yesterday it was possible that two new names could be added to that list, those of Mary Pierce and Alberto Berasategui.

Both fell at the last hurdle. In the end, the most important quality needed to win a French championship proved to be experience rather than youthful exuberance. Former champions Sergi Bruguera and Arantxa Sanchez Vicario were too strong for all their challengers. Sanchez Vicario did not lose a set all tournament; Bruguera conceded just two, and only one in the final.

The Parisian crowd, which loves nothing better than to see an outsider come home, did not get the results it wanted - certainly in the case of Pierce, although Berasategui would have been the first unseeded men's champion since Mats Wilander in 1982.

But Pierce was the sensation of the tournament. Never before had she showed the form she displayed in her first six matches. Never before has Steffi Graf seemed so powerless.

The big question now is whether Pierce can reproduce this form. Coach Nick Bolletieri, estranged from Andre Agassi but adopted by Boris Becker, believes she can. He insists he has never seen anyone hit the ball so cleanly on both sides. What a tragedy - for him and her and all the French people who embraced Pierce as the new Suzanne Lenglen - that she couldn't manage this in the final.

Above all else, Pierce is a confidence player. At times against Graf it seemed she could not believe how well she was playing. But in more difficult, windy, conditions in the interrupted final, and against an opponent who never concedes a point until the ball is in the crowd, the going was tougher. The Pierce method is all-out attack. When her howitzer shells start missing the target, she has no other weapon.

She regards the Wimbledon grass with deep suspicion. She has never played there. In theory, her solid serve and powerful groundstrokes should work well on grass.

But her volleying is weak and on an unfamiliar surface she will be lacking the confidence she needs for her game to sing.

Still, her emergence here as a player capable of beating those ranked well above her has been a fillip for women's tennis, which was desperately in need of a new star.

Welcome too has been Pierce's glamour and willingness to play to the crowd

Arantxa? She is used to being underestimated. It seems not to bother her. She accepts it with a shrug of her shoulders. Hey, the gesture says, I am No 2 in the world. I have played in five grand slam finals and now won two of them. You can talk all you like about Graf being up and down, Monica being missing, whether Mary Pierce is hotter than fresh croissants but never, ever write me off. Arantxa has never made it past the quarter-finals at Wimbledon, but who now would dare suggest she will not be a contender?

And perhaps Pete Sampras will be a better, more relaxed, player at Wimbledon without the weight of a possible grand slam around his neck. Here he seemed to expect the inevitable, suggesting many times that this might not be his year at Roland Garros; that Jim Courier was a hell of a player on clay. So it proved. But Courier played his best match against Sampras, just as Pierce peaked against Graf.

In Bruguera the French Open has another back-to-back winner. (Courier took the title in 1991 and '92.) Without doubt he is the world's best player on clay, although watching him it is often difficult to see why. His serve is no cannonball, his forehand looks awkward, and he grunts. But then look at his opponent, running from side to side and scrambling even to reach the ball. Ask Australia's Pat Rafter. It was Bruguera who whipped him in the fourth round.

Rafter was Australia's success story from the tournament. He came to Paris essentially to gain some experience on clay; beat one of the best clay-courters in the business, Thomas Muster; and made many of the wisest observers pencil in his name as a player to watch. And if you're going to lose at Roland Garros, losing to Bruguera is the most acceptable way to do it.

Mark Woodforde also had a good tournament. He was unlucky not to get past Javier Frana in the third round, and also did well in both the men's and mixed doubles.

Australia's women did not get past the first round. For them, and other Australians like Darren Cahill, Jamie Morgan and Jason Stoltenberg, we should perhaps suspend judgment until Wimbledon. Clay is not their favourite surface. Only Richard Fromberg likes the stuff. On grass, greater things can be expected of them.

Picking the big winner of the tournament is easy. It was Spain. Not since Margaret Court and Rod Laver claimed the titles in 1969 have players from the one country won both the men's and women's singles. Even the King and Queen of Spain were upstaged here by Sergi and Arantxa. And wait for it, another sensation is on the way. His name is Jacobo Diaz. He won the boys' event.

The lessons from Paris are simple: if tossing up between experience and youth when tipping, lean to experience. And when in doubt, back the Spaniard.

The French Open is over. Au revoir. Or should that be adios?
Old Jun 13th, 2014, 06:16 PM   #26
Senior Member

SPAIN RULES THE DAY AT FRENCH OPEN SANCHEZ VICARIO, BRUGUERA WIN CLAY COURT CROWNS
The Wichita Eagle
Monday, June 6, 1994
Stephen Wilson, Associated Press

PARIS With the king and queen of Spain looking on, Arantxa Sanchez Vicario and Sergi Bruguera produced the most splendid day of tennis in Spanish history. Rain forced both the men's and women's finals of the French Open to be played on the same day, and the Spaniards turned the unusual turn of events into an occasion of national celebration.

Sanchez Vicario beat Mary Pierce 6-4, 6-4. Her compatriot then completed the historic double, with Bruguera retaining his men's title by downing yet another Spaniard, Alberto Berasategui, 6-3, 7-5, 2-6, 6-1.

And on this Spanish-accented day, Spain also captured a third title when Jacobo Diaz won the junior boys' event.

''It is going to be crazy," said Sanchez Vicario, who also won the French crown in 1989. "When we go back, the airport is going to be crowded with people."

Sanchez Vicario and Bruguera became the first Spaniards to sweep the titles at a Grand Slam event, and among those at Roland Garros Stadium were Spain's King Juan Carlos and Queen Sofia.

The women's match had been suspended Saturday after 17 minutes of play. It was the first time since 1979, when both finals were scheduled on separate days for the first time, that the two title matches were staged together.

Pierce, 19, was playing in her first Grand Slam final and bidding to become the first French woman to win the championship in 27 years.

''I was tense," she said. "I wanted to win too much. I was taking everything too seriously. Up until now, I have just been enjoying myself, but today I was too nervous."

Throughout the tournament, Pierce exhibited a joie de vivre that contrasted sharply with the sad, troubled teen-ager who was best known as the daughter of Jim Pierce, banned from her life and women's tennis because of his abusive behavior.

Now coached by Nick Bollettieri, Pierce reached the final while losing only 10 games in six matches, a French Open record. She was coming off a semifinal rout over once-invincible Steffi Graf and was enjoying her new superstar status in France.

But Pierce couldn't cope with Sanchez Vicario, who is probably the quickest and best defensive player in the game.

The match provided a perfect contrast of styles: the tall, blond, angular Pierce, hitting for winners at every opportunity; and the short, dark, Sanchez Vicario, running everything down, floating back lobs, mixing up the pace. The attacker vs. the counter-puncher.

Pierce hurt herself by committing 51 unforced errors, compared to 30 for Sanchez Vicario.

''She gets a lot of balls back," Pierce said. "She also fights a lot. She never gives you any free points. She doesn't attack very much, but when she has her chances, she will attack."

But both players agreed that the most important factor was Sanchez Vicario's edge in experience. The 22-year-old Spaniard was playing in her fourth Grand Slam final.

"I think she handled all the circumstances and situations better than I did,'' Pierce said.

"I knew how to handle it,'' Sanchez Vicario said. "There was a lot of pressure for her. I was more ready mentally than she was today.''

The match started where the players left off Saturday evening ith Pierce ahead 2-1 and holding a break point. Pierce converted immediately by ripping a backhand winner to go up 3-1.

The next game proved to be pivotal. It lasted 16 minutes, went to deuce six times, and offered three game points for Pierce and four break points for the Spaniard. Sanchez Vicario, who repeatedly made great defensive gets and lobs, finally won the game.

Instead of being up 4-1, it was 3-2 for Pierce. Sanchez Vicario then won the next game for 3-3, giving her the momentum to take the set.

"Those were two very tough games for me to lose, and that has been the difference - the important points, the close points when it counts,'' Pierce said. "I have been winning those, and today Arantxa did.

"I was feeling very good because I felt I had the momentum going my way. But she just stayed calm throughout the whole match, and she just kept fighting."

"I'm only 19,'' she said. "It was only my first (Grand Slam) final and I have many others ahead of me.''

Both players had trouble holding serve in the second set. Sanchez gained the advantage by breaking for 4-3. Three games later, she served out the match. When Pierce's backhand flew wide on the second match point, Sanchez Vicario let out a scream of delight, dropped her racket and held up her arms in triumph.

At the trophy ceremony, Pierce shared a long hug with Francoise Durr, the last French woman to win here in 1967. She then thanked her mother, brother, cousins, aunts and coaches - everyone but her father. And she singled out Bollettieri "for being with me through the hard times.''

Virtually the only mistake Sanchez Vicario made was in her victory speech. Speaking in English, she thanked the queen of Spain for supporting her, even though it was the king who had watched her match. The queen arrived later for the men's final.

The men's match was a contest between one-dimensional clay-court players. Both stayed far behind the baseline and traded groundstrokes in long rallies, with little variation.

The crowd seemed almost bored, and when the match ended after 2 hours, 22 minutes, there was only muted applause.

After winning the first set handily, Bruguera came back from a 1-4 deficit to win the second. Bruguera had a letdown in the third set, but came out rejuvenated in the fourth and raced to a 4-0 lead.

Berasategui, who said he was more nervous meeting the king than playing in the final, slammed 22 winners off his unique forehand hit with the same face of the racket as his backhand. But those winners were more than wiped out by his 65 unforced errors.

Berasategui had reached the final without losing a set. He was the first unseeded finalist since 1986 and was trying to become the first non-seeded player to win since Mats Wilander in 1982.

''My dream came true for me," he said. "I never thought of making the final here."

Former U.S. college stars Jonathan Stark and Byron Black won the men's doubles, beating Sweden's Jan Apell and Jonas Bjorkman 6-4, 7-6 (7-5). In women's doubles, Gigi Fernandez and Natalia Zvereva combined for their eighth Grand Slam title by beating Lindsay Davenport and Lisa Raymond 6-2, 6-2.

Dutch players Kristie Boogert and Menno Oosting won the mixed doubles, defeating Larisa Neiland of Latvia and Andrei Olhovskiy of Russia 7-5, 3-6, 7-5.

ASV MP

Aces 0 0

Double Faults 1 4

1st Serve Pct. 71 71

Pct. 1st Serve Won 60 51

Service Points Won 81 71

Break Points 17 7

Break Points Won 5 3

Return Points Won 0 0

Net Points Won 2 0

Unforced Errors 30 51

Points Won Forcing 11 22

Total Points Won 81 71

Time of Match 1:51
Old Jun 13th, 2014, 06:17 PM   #27
Senior Member

Spanish lay claim to Paris/Bruguera, Sanchez Vicario pound out French Open titles
Houston Chronicle
Monday, June 6, 1994
DALE ROBERTSON, Staff

PARIS -- The golden age of Spanish sports?

Jose Maria Olazabal started the "pelota" rolling when he won the Masters in April, then two Spaniards put a choke hold on the French Open on Sunday, claiming the men's and women's tennis championships for the first time in any Grand Slam tournament.

Of course, you really had to like Spain's chances entering the men's final, considering 100 percent of the participants hailed from there -- last year's winner Sergi Bruguera and his Davis Cup teammate, Alberto Berasategui, the new kid on the Catalonian block.

Bruguera's experience and, hence, confidence paid off. Following in the footsteps of Arantxa Sanchez Vicario, who defeated Mary Pierce 6-4, 6-4, he prevailed almost as easily over the upstart Berasategui 6-3, 7-5, 2-6, 6-1.

"I am very proud for me, and for (the man) who is going to win, and for my country," Sanchez Vicario said.

It was 1969, with Rod Laver and Margaret Court representing Australia, when one nation last swept at Roland Garros.

Today, though, the ochre-colored clay, the "terre battue," is Sergi's turf. Juan Carlos might be the king of Spain -- and he was conspicuous by his presence, presenting Bruguera with the trophy -- but his 23-year-old subject is clearly the king of the dirt-ballers.

Bruguera knocked off Jim Courier, the champion in 1991 and 1992, in a five-setter last June, then again eliminated the American in Friday's semifinals after Courier, in the quarters, had thwarted No. 1-ranked Pete Sampras' bid for a fourth consecutive Grand Slam title.

He was overcome by exhilaration, and cramps, after taking Courier's title. This one was somewhat easier, once he erased Berasategui's 4-1 second-set led. His third-set stumble was more of a breather than a major lapse.

Sixth-seeded Bruguera came to Paris underprepared physically for the rigors of "Court Central" because of recent injuries, but he had saved up enough of a reserve to finish on top, the surprising challenge from his unseeded countryman notwithstanding.

"To control Alberto's forehand is almost impossible," he said. "But I know how to play him, maybe his weaknesses, and I think that helped me a little bit."

Berasategui, 20, lives in Barcelona, the home of Bruguera and Sanchez Vicario, but he was born in Bilbao, a town on Spain's northern shore not far from Santander, Seve Ballesteros country. Like Pierce, Berasategui chose this tournament to announce himself on the world stage.

He arrived wielding the same state-of-the-tennis-art weapon as she did, too, a whippet-like forehand that many contend is the most wicked shot in the game today. He wouldn't yield a set before confronting Bruguera's own daunting topspin strokes.was the first at Roland Garros to be carried over into Sunday.

It also became the first in 13 Grand Slam tournaments not to be won by Steffi Graf or Monica Seles. In fact, Graf or Seles -- or both -- had participated in 27 of the last 28, missing only the 1990 Wimbledon showdown between Zina Garrison Jackson and Martina Navratilova.

But Pierce's fresh face, which so brightened the stagnant women's tennis scene during the French fortnight, didn't translate into fresh feet on a chilly, gusty afternoon. It was Sanchez Vicario, in her typically tenacious, bulldog style, who got almost everything back despite the ferocity of the 19-year-old's groundstrokes.

Sanchez Vicario, seeded second, rarely forces the issue. Rather, she's a backboard, a virtually impenetrable wall of resistance, when she's at top form.

"I was really strong mentally, very patient," she said. "I just wait for my opportunities. That was the key for me. I was relaxed yesterday. I was relaxed today. And you know me -- I always give everything until the last minute. It is hard to beat me."

Pierce, losing two more games than she had in six previous matches, would eventually drown in a flood of unforced errors -- 51 in all. That was 20 more than Sanchez Vicario compiled in winning her second French championship five years after claiming her first at 17, when she was as unknown as Berasategui.

In her trophy acceptance speech, in English to a disappointed French crowd that considered Pierce its own despite her North American roots, the 5-6 1/2 Spaniard thanked everybody from her coach to her best friend to Juan Carlos, saying later, "It is an honor that the King of Spain watch me play."

But Sanchez Vicario neglected to express her appreciation to Pierce, who clearly did more than anybody to make these two days end on a happy note.

"Arantxa made me play bad," the 12th-seeded Pierce said, defending her first subpar performance of the fortnight.

Even Graf had offered up only token resistance to Pierce in the semifinals, succumbing 6-2, 6-2. But Sanchez Vicario, who took the court Sunday trailing 1-2 and facing a break point, presented a different kind of challenge. Although she suffered that break straight away, Sanchez Vicario was nonplussed. She had been here before. Pierce hadn't.

When Pierce let Sanchez Vicario promptly break back, losing two chances to go up 4-1, the momentum changed perceptibly.

"I was disappointed because it's a big difference between 4-1 and 3-2," Pierce said. "Then, the next game was very close. I should have won it, but instead it was 3-all. Those were two very tough games for me to lose, and that has been the difference lately, the important points, the close points when it counts.

"I'd been winning those. Today, Arantxa did. I think I was missing some experience. I was taking my time because I was tense, and I tried to breathe to relax, but in fact it had the opposite effect. I was a little too nervous, so I didn't play as well as I could have."

Particularly when serving. She surrendered four breaks in seven games Sunday and found herself scrambling to save break points in two of the other three.

Also, she put no pressure on Sanchez Vicario's serve after her last break, ripping a crosscourt backhand to draw even at 1-1 in the second set.

Nevertheless, the tournament was a terrific run for Pierce, who lost in the Virginia Slims of Houston final to Sabine Hack. She climbed to No. 7 in the rankings and proved that, with her abusive father Jim off her back, she's a force with which to be reckoned.

"It was only my first (Grand Slam) final, and I have many others ahead of me," Pierce said. "But because I really had my chances to win today, I am very disappointed."

Berasategui, on the other hand, implied he was just happy to be around.

"It was a dream for me to play the final," he said. "I did not think about making it before I came. But I was not nervous, just too tired after the third set. I went out and did my best. I have to congratulate Sergi. It is very difficult to play him."

Berasategui smashed 22 winners off his forehand, on which he utilizes an extreme "western" grip, but he made 65 errors, far too many to overcome without a more diverse mix of weapons, particularly the serve. He suffered six breaks, twice as many as Bruguera.

"I think, for now, my backhand and my serve are more strong," Bruguera said.

It would appear Spain's reign on the Roland Garros plain might last awhile. A Spanish teen, Jacobo Diaz, also won the junior tournament.
Old Jun 13th, 2014, 06:18 PM   #28
Senior Member

Sanchez ends Pierce's bid to break into elite group - French Open
The Times
London, England
Monday, June 6, 1994
From Stuart Jones

MARY Pierce could not sustain her attempt to infiltrate the elite group in women's tennis. The Blonde Tornado, as she was christened by the media, had become a spent force by the time the final of the French Open had finished yesterday, more than 19 hours after it had started.

A trail of destruction lay behind her she had previously conceded a mere ten games but her power was turned decisively against her by Arantxa Sanchez Vicario. In regaining the trophy she first won as a precocious 17-year-old, the Spaniard secured a notable distinction in the modern era.

Other than Steffi Graf and Monica Seles, she alone has collected more than one grand slam title in the last seven years. The only other women to have broken the monopoly were Martina Navratilova and Gabriela Sabatini, the respective champions of Wimbledon and the US in 1990.

Particularly in overwhelming Graf for the loss of only four games in the semi-final, Pierce had indicated that she might be ready to graduate into the highest class. She was already assured of being ranked in the top ten for the first time in her career.

Her demeanour changed at the weekend, though. Freed from the attentions of an abusive father she had accused of threatening to kill her, she had been playing with a smile, even if she was adorned in a contrastingly unappealing dress as plain and shapeless as a chambermaid's outfit.

After converting the break point she had been holding since Saturday evening when rain stopped play, she found herself under pressure for the first time in the fortnight. During the ensuing game, which lasted for 16 minutes and featured six deuces, she became tetchy and irritable.

``My feet are like lead," she was heard to shout. The description was accurate. Lacking movement, a visible sign of tension, she missed three points to lead 4-1. The 19-year-old Frenchwoman later agreed that the final turned at that crucial, albeit early,
stage.

Thereafter, she was increasingly angered by her own unforced errors, which eventually amounted to 51. Her service was constantly under threat and was broken on five occasions, more frequently than had been the case in her previous six matches.

``I had been enjoying myself but today I was too nervous," she conceded. ``I wanted to win too much. She handled the circumstances better than I did." Sanchez Vicario, in her fifth grand slam final, maintained her poise for eight minutes short of two hours to win 6-4, 6-4.

So complete was her concentration that she was not initially aware that hers was a royal command performance. King Juan Carlos of Spain arrived midway through the second set. ``I heard the clapping and knew that somebody important had come in to the president's box," she said. ``But it wasn't until after the changeover that I realised who it was."

A wily counter-puncher, Sanchez Vicario used her experience, slowed down the pace of the ball and waited for her comparatively impetuous opponent -- ``She hits it hard as anybody," she declared -- to make mistakes in the swirling wind. Rarely was her patience stretched.

After Pierce had hooked another backhand wide, Sanchez Vicario accepted the prize as well as the plaudits in the arena that she describes as her backyard. Hence the names of the two dogs she owns. One is called Roland, the other Garros.

Pierce revealed that her preparations for her Wimbledon debut will take place at Eastbourne but in the junior rather than the senior event. ``Grass is not easy for me to play on," she explained. ``So I would rather get used to it in the under-21 event."

She had never competed on grass before entering the same tournament last year. She was unable to make use of her brief experience on the unfamiliar surface, though. On the eve of Wimbledon, she became a victim of flu and was forced to withdraw.
Old Jun 13th, 2014, 06:19 PM   #29
Senior Member

Tennis: Sanchez Vicario reigns on Pierce's parade: Exultant Spaniard hails a unique French Open double as the darling of the Paris crowd sees her dreams of victory evaporate
The Independent
London, England
Monday, June 6, 1994
JOHN ROBERTS in Paris

THE French Open was transformed into the Spanish closed championships here yesterday the moment Arantxa Sanchez Vicario screamed with delight on match point as the ball fell wide of a sideline from Mary Pierce's racket.

Less than four hours after Sanchez Vicario renewed acquaintance with the Coupe Suzanne Lenglen, which she first held as a 17-year-old in 1989, Sergi Bruguera received the Coupe des Mousquetaires from King Juan Carlos after defeating Alberto Berasategui.

Spain had never before hailed two Grand Slam singles champions in the same tournament, let alone on the same afternoon (courtesy of Saturday's rain), and France was left with the consolation of Pierce's silver salver.

Francoise Durr, the last Frenchwoman to win the title, in 1967, handed the winner's prize to Sanchez Vicario and then offered Pierce a sympathetic shoulder, a la the Duchess of Kent to Jana Novotna at Wimbledon last July.

Though the sense of anti- climax was palpable, the crowd absorbed the disappointment of Pierce's performance in losing, 6-4, 6-4, and did their best to raise her spirits. 'Mar-ie] Mar-ie]' they chanted, with only marginally less enthusiam than after the 12th seed's sensational win in straight sets against Steffi Graf in the semi-finals.

Sanchez Vicario's retrieving style presents different problems, as Graf discovered here five years ago. Pierce's drives, which had boomed past the world No 1 on Friday, failed her too often against the No 2 seed yesterday, as 51 unforced errors indicate.

'Up until now I have just been enjoying myself, but today I was too nervous,' the 19- year-old Pierce said. 'I wanted to win too much. I was missing some experience, and I think she handled all the circumstances and situations better than I did.'

The circumstances could hardly have helped either player. Sent to the court shortly before 6.30pm on Saturday, four and a half hours behind schedule, and with sombre clouds merely pausing before resuming the drenching of Stade Roland Garros, they were back in the locker-room 17 minutes later, play suspended overnight.

Pierce, leading 2-1, had a break point to sleep on. She converted it with a backhand drive shortly after noon yesterday, when sunshine arrvied to accompany the wind. Everything went downhill from there. So much for psychological advantages.

Sanchez Vicario broke back in the next game, though it took her 15 minutes to do so, on her fourth break point. Pierce, who in the meantime had three game points, smacked herself on the head with her racket as a punishment for missing them. It had little affect. Having conceded only 10 games en route to the final, a championship record for the open era, Pierce suddenly found them mounting against her. In the hour and 34 minutes played yesterday, she was only once free of break points on her serve, and that was in the ninth game of the second set, when Sanchez Vicario could already see the gleam of the trophy.

The only sign of a Pierce revival had been and gone already. After saving a break point that would have put her 4-1 down, she provoked Sanchez Vicario into making errors and levelled the set, 3-3. A forehand over the baseline - the story of Pierce's day - offered the Spaniard an opportunity to move ahead again, and she was not to be caught.

After curtsying to the king at her court, Sanchez Vicario began to think of the reception awaiting her Spain. 'It is going to be crazy,' she said. 'It is going to be very exciting to see the same atmosphere that I had five years ago, and more proud because a Spanish man has won also.' Pierce's next stop will be Eastbourne, where she has entered the 21 and under event at the Volkwagen Championships in preparation for her first visit to Wimbledon.
Old Jun 13th, 2014, 06:19 PM   #30
Senior Member

Oh, snap!

Sanchez Vicario rips Pierce, says she deserved her loss
The San Diego Union-Tribune
Tuesday, June 7, 1994
FROM NEWS SERVICES

Spain's Arantxa Sanchez Vicario, the new French Open women's tennis champion, yesterday slammed runner-up Mary Pierce for arrogance before the match.

Sanchez Vicario , ranked No. 2 in the world, took her second French title with a 6-4, 6-4 win in Sunday's final over 12th-ranked Pierce, who had delighted the Paris crowd by ousting reigning champion Steffi Graf of Germany in the semifinals 6-2, 6-2.

"When she beat Steffi she seemed to think that she had it sewn up, but she had one more match to play to be champion," Sanchez Vicario told reporters on her return home.

"My victory gave Mary Pierce a smack in the face and now she should have a bit more respect for her opponents."

Sanchez Vicario said both Pierce and the French press seemed to think triumph in the final was a foregone conclusion.

"After all she said, I think all she achieved was to put pressure on herself. When she gets to be world No. 2, she can talk," Sanchez Vicario said.
Reply

Thread Tools

Posting Rules