Hoogste positie Nederlandse vrouwen.... - TennisForum.com
TennisForum.com   Wagerline.com MensTennisForums.com TennisUniverse.com
TennisForum.com is the premier Women's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!
Reply

Old Oct 19th, 2006, 02:55 PM   #1
country flag Dutch Women
Senior Member

Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light
Hoogste positie Nederlandse vrouwen....

Hoogste positie van Nederlandse vrouwen op de wereldranglijst (Enkelspel):

1. B. StŲve 5
2. B. Schultz-McCarthy 9
3. M. Krajicek 35
4. M. Oremans 38
5. K. Boogert 50
6. A. Hopmans 75
7. S. Noorlander 84
8. Y. Basting 92
9. E. Tamaela 136
P. Kamstra 136
11. S. Rottier 198
12. A. Van Exel 203
13. M. Gerards 207.
14. M. Hoogland 232
15. K. De Weille 268
16. J.Mens 285
17. T. van de Ven 304
18. S. Trik 306
19. A. Sterk 350
20. L. Seelen 360
A. van de Hurk 360
22. N. Galouza 421
23. L. Mekel 481
24. S. van Hartingsveldt 483
25. C. Ewijk 486
26. K. Kilsdonk 489
27. N. Thijssen 494
28. P. Wong 514
29. J. van Bennekom 516
30. K. de Beer 521
31. D. Haak 533
32. L. Balk 534
33. M. Boonstra 556
34. D. van Boekel 575
35. M. Koutstaal 597
36. E. Pera 614
37. D. Harmsen 643
38. M. Meddens 728
39. S. Bauer 742
40. B. Schoofs 743
41. K. Hoogendoorn 747
42. M. Koek 756
43. S. van den Biggelaar 779
44. I. de Geest 818
45. R. Reinhard 826
46. T. Jonkman 906
47. T. de Groot 913
48. B. Verhulsdonk 924
49. S. Andrade 941
50. D. Driessen 953
51. M. Tulfer 956
52. K. van den Tillaart 960
53. B. Bruls 988
54. A. Sinnige 996
55. C. Lablans 1017
56. K. Lems 1132
57. P. van Boekel 1141
58. A. Poorta 1302

Vet gedrukt zijn de speelsters die nog Internationaal actief zijn.

Onbekend:

Marcella Mesker
Nicole Jagerman
Caroline Vis

Dit leek me wel gewoon een geinig lijstje... Aangezien er de laatste tijd veel gezegd wordt over het niet succesvol zijn van de Nederlandse meiden ben ik is gaan kijken wat ze "vroeger" hebben bereikt. En de wereldranglijst dus als graadmeter gebruikt. Aanvullingen altijd welkom!!

bron: www.itftennis.com/womens
Dutch Women is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old Oct 19th, 2006, 03:09 PM   #2
country flag hollander
Senior Member

hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice
Het spijt me; het is grappig deze lijst, maar er klopt niets van. Kijk voor de juiste gegevens voor de hoogste positie ooit van een speelster op de WTA site.
Boogert bijvoorbeeld was in februari 1996 in de top 30 van de wereld en ook verschillende andere oudere speelsters hebben veel hoger gestaan dan op deze lijst.
hollander is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Oct 19th, 2006, 03:35 PM   #3
country flag Gerben
Senior Member

Gerben's Avatar

Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of
Ik ga niet alles nalopen, maar Boogert stond inderdaad ooit nummer 29 van de wereld; Misa's hoogste positie is overigens 34.

Tashkent 2005, Hobart 2006, Rosmalen 2006
Palermo 2006, Budapest 2006, Rosmalen 2008
Gerben is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Oct 19th, 2006, 05:46 PM   #4
country flag hollander
Senior Member

hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice
In 1993 stond Oremans nr.25 en Rottier nr. 30 en zo zijn er nog meer foutjes in deze lijst, dus hoe goed bedoeld ook, van geen waarde.
Old Oct 19th, 2006, 10:01 PM   #5
country flag hollander
Senior Member

Niet op de lijst Linda Niemantsverdriet; top 200 gestaan.
Kim de Weille ook veel hoger gestaan dan op deze lijst.
Old Oct 19th, 2006, 11:55 PM   #6
country flag AndriesWijma
Senior Member

AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice
Ik hou wel van (sport)statistieken en ik wil er ook wel wat moeite voor doen. Het is zeker een geinig lijstje. Nu ik dingen heb nagezocht blijkt het zeker ook te kloppen dat het lijstje nog lang niet compleet en correct was/is. Maar daar heb je medeforummers voor.

De oorspronkelijke lijst van Dutch Women heb ik gebruikt. Speelsters op die lijst buiten de top 500 die erin horen heb ik aangepast, kleine correcties buiten de top 500 niet meegenomen. De later genoemde namen en correcties heb ik verwerkt. Daarnaast heb ik vele namen toegevoegd, onder andere door te zoeken op "ma" waardoor je al vele Nederlandse namen tegenkomt. Alle gegevens heb ik van de WTA-site.
Meest opvallende afwezige op de oorspronkelijke lijst was Manon Bollegraf die ooit op de 29e positie stond.

Het is vrijwel onmogelijk om de hele lijst compleet te maken, zeker lager op de ranglijst. Maar er zit vooruitgang in! Wellicht kijk ik binnenkort of ik nog meer aanvullingen kan vinden.

Hier is de lijst van top 500-speelsters zoals we die tot nu toe met zijn allen hebben verzameld:

1. B. StŲve 5
2. Brenda Schultz-McCarthy 9
3. Miriam Oremans 25
4. Manon Bollegraf 29
=. Kristie Boogert 29
6. Stephanie Rottier 30
7. Marcella Mesker 31
8. MichaŽlla Krajicek 34
9. Nicole Jagerman 43
10. Petra Kamstra 70
11. Amanda Hopmans 75
12. Seda Noorlander 80
13. Yvette Basting 92
14. Caroline Vis 111
15. Kim de Weille 116
16. MariŽtte Pakker 127
17. Marianne van der Torre 135
18. Elise Tamaela 136
19. Linda Niemantsverdriet 166
20. Maaike Koutstaal 189
21. Anousjka Van Exel 203
22. Michelle Gerards 207
23. MariŽlle Hoogland 232
==. MariŽlle Rooimans 232
25. Nicolette Rooimans 249
26. Esther Markenstein 267
27. Jolanda Mens 285
28. Susanne Trik 293
29. Tessy van de Ven 304
30. Mara Eijkenboom 330
31. Andrea van den Hurk 347
==. Kim Kilsdonk 347
33. Anouk Sterk 350
34. Lotty Seelen 360
35. Marlies Reinders 376
36. Debby Haak 388
37. Martine Vosseberg 416
38. Natasha Galouza 421
39. Martine Bunschoten 430
40. Brechtje Bruls 456
41. Annemarie Mikkers 461
42. Leonie Mekel 473
43. Suzanne van Hartingsveldt 483
44. Chayenne Ewijk 486
45. Nicole Thijssen 494
46. Inga Dolman 497

Aanvullende namen met hoogste klassering lager dan 500:
Marlene de Wouters 529
MariŽtte Verbruggen 545
MariŽlle Bruens 575
Helma Leeuwen 615
Linda Akkerman 627
Manon Savelkouls 720
Martine Waal 830
Thamara Jonkman 906
Tamara Rollenberg 937
Vanessa Brilleman 947
Renska Hiemstra 1014
Manon van den Beek 1083
AndriesWijma is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Oct 20th, 2006, 08:25 AM   #7
country flag Dutch Women
Senior Member

Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light Dutch Women is a glorious beacon of light
Quote:
Originally Posted by AndriesWijma
Ik hou wel van (sport)statistieken en ik wil er ook wel wat moeite voor doen. Het is zeker een geinig lijstje. Nu ik dingen heb nagezocht blijkt het zeker ook te kloppen dat het lijstje nog lang niet compleet en correct was/is. Maar daar heb je medeforummers voor.

De oorspronkelijke lijst van Dutch Women heb ik gebruikt. Speelsters op die lijst buiten de top 500 die erin horen heb ik aangepast, kleine correcties buiten de top 500 niet meegenomen. De later genoemde namen en correcties heb ik verwerkt. Daarnaast heb ik vele namen toegevoegd, onder andere door te zoeken op "ma" waardoor je al vele Nederlandse namen tegenkomt. Alle gegevens heb ik van de WTA-site.
Meest opvallende afwezige op de oorspronkelijke lijst was Manon Bollegraf die ooit op de 29e positie stond.

Het is vrijwel onmogelijk om de hele lijst compleet te maken, zeker lager op de ranglijst. Maar er zit vooruitgang in! Wellicht kijk ik binnenkort of ik nog meer aanvullingen kan vinden.

Hier is de lijst van top 500-speelsters zoals we die tot nu toe met zijn allen hebben verzameld:

1. B. StŲve 5
2. Brenda Schultz-McCarthy 9
3. Miriam Oremans 25
4. Manon Bollegraf 29
=. Kristie Boogert 29
6. Stephanie Rottier 30
7. Marcella Mesker 31
8. MichaŽlla Krajicek 34
9. Nicole Jagerman 43
10. Petra Kamstra 70
11. Amanda Hopmans 75
12. Seda Noorlander 80
13. Yvette Basting 92
14. Caroline Vis 111
15. Kim de Weille 116
16. MariŽtte Pakker 127
17. Marianne van der Torre 135
18. Elise Tamaela 136
19. Linda Niemantsverdriet 166
20. Maaike Koutstaal 189
21. Anousjka Van Exel 203
22. Michelle Gerards 207
23. MariŽlle Hoogland 232
==. MariŽlle Rooimans 232
25. Nicolette Rooimans 249
26. Esther Markenstein 267
27. Jolanda Mens 285
28. Susanne Trik 293
29. Tessy van de Ven 304
30. Mara Eijkenboom 330
31. Andrea van den Hurk 347
==. Kim Kilsdonk 347
33. Anouk Sterk 350
34. Lotty Seelen 360
35. Marlies Reinders 376
36. Debby Haak 388
37. Martine Vosseberg 416
38. Natasha Galouza 421
39. Martine Bunschoten 430
40. Brechtje Bruls 456
41. Annemarie Mikkers 461
42. Leonie Mekel 473
43. Suzanne van Hartingsveldt 483
44. Chayenne Ewijk 486
45. Nicole Thijssen 494
46. Inga Dolman 497

Aanvullende namen met hoogste klassering lager dan 500:
Marlene de Wouters 529
MariŽtte Verbruggen 545
MariŽlle Bruens 575
Helma Leeuwen 615
Linda Akkerman 627
Manon Savelkouls 720
Martine Waal 830
Thamara Jonkman 906
Tamara Rollenberg 937
Vanessa Brilleman 947
Renska Hiemstra 1014
Manon van den Beek 1083
Dank je wel!!! Ik had ook twijfels bij vele dames op de lijst, maar de posities van de eerste lijst staan dus allemaal zo op www.itftennis.com/womens Er staan daar dus schijnbaar heel veel fouten op deze site...
Gelukkig is er iemand die mij wilde helpen met het aanvullen en verbeteren van de lijst! Dank je wel...
Dutch Women is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Oct 20th, 2006, 09:21 AM   #8
country flag Gerben
Senior Member

Gerben's Avatar

Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of
Quote:
Originally Posted by Dutch Women
Dank je wel!!! Ik had ook twijfels bij vele dames op de lijst, maar de posities van de eerste lijst staan dus allemaal zo op www.itftennis.com/womens Er staan daar dus schijnbaar heel veel fouten op deze site...
Gelukkig is er iemand die mij wilde helpen met het aanvullen en verbeteren van de lijst! Dank je wel...
Oh, had je de info daarvandaan?
Daar hebben ze hun zaakjes dan inderdaad niet op orde. Jammer, want het is inderdaad wel een redelijk handige manier om te zoeken.

Old Oct 20th, 2006, 06:25 PM   #9
country flag AndriesWijma
Senior Member

AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice AndriesWijma is just really nice
Quote:
Originally Posted by Dutch Women
Als je op een spelerspagina op de ITF-site kijkt dan lees je:
* Historic rankings data exists for the period post September 2000. Career high rankings prior to this date are displayed where available.

Dus dit is alleen betrouwbaar voor jongere spelers en speelsters. Al heb ik daarin ook al kleine verschillen gezien met de WTA-site en dit zou te maken kunnen hebben met het delen van een rangslijstpositie met anderen.

Het is met dit soort dingen meestal zo dat hoe verder je teruggaat in de tijd des te moeilijker het is om de (juiste) gegevens te vinden. En in het huidige tijdperk heb je te maken met de overgang van papieren archieven naar computer- en internettoepassingen. Het voordeel is dat iedereen in vele soorten gegevens kan zoeken. Nadeel is wel dat oudere gegevens niet altijd op internet worden gepubliceerd. En in dit geval is een beetje kennis van tennis en tennisnamen wel zeer gewenst want anders kwamen we nu niet tot dit lijstje. Gelukkig zijn er de nodige kenners op dit forum.

Zelf heb ik jaren geleden heel veel gegevens verzameld van de plaatselijke voetbalvereniging. Met alle uitslagen en doelpuntenmakers van het eerste elftal vanaf 1963 en eindstanden vanaf 1945 (en zelfs enkele uit de jaren '20 en '30). Die informatie heb ik vooral uit oude kranten, voornamelijk vanuit de plaatselijke krant die gelukkig een uitstekende manier van archiveren had/heeft. Daarnaast heb ik nog met mensen gesproken die in vroegere tijden bij de voetbalvereniging waren betrokken.
Als je wilt weten welke tennissers vroeger goed presteerden (en dan niet de absolute wereldtop) dan ben je afhankelijk van oudere mensen en die zijn in de minderheid op internet en zeker op een site als deze.

De internationale tennisbonden zullen waarschijnlijk alle ranglijsten vanaf het Open Era (1968) wel hebben. In theorie zouden ze al deze lijstjes van hoogste ranglijstpositie voor ons kunnen maken. Maar het is ook wel leuk om het zelf uit te zoeken. ;-)

Okť Andries, nu heb je wel weer genoeg uitgeweid.
AndriesWijma is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Oct 21st, 2006, 11:10 AM   #10
country flag arn
Senior Member

arn's Avatar

arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute arn has a reputation beyond repute
Zo'n lijst zien, doet me nog meer beseffen dat we de Belgische WTA-geschiedenis moeten koesteren en er fier op moeten zijn!

Al ben ik de eerste om toe te geven dat jullie dan weer beter zijn in zo goed als elke andere sport
arn is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Oct 21st, 2006, 11:45 AM   #11
country flag Gerben
Senior Member

Gerben's Avatar

Quote:
Originally Posted by arn
Zo'n lijst zien, doet me nog meer beseffen dat we de Belgische WTA-geschiedenis moeten koesteren en er fier op moeten zijn!

Al ben ik de eerste om toe te geven dat jullie dan weer beter zijn in zo goed als elke andere sport
Nou ja, behalve wielrennen dan toch zeker (bij de mannen tenminste).
Trouwens, voor Henin en Clijsters was het Belgische vrouwentennis toch ook niet erg indrukwekkend. Ik ken alleen Appelmans en Van Roost (Monami?), voor de rest zou ik het niet weten (maar ik ben ook niet zo op de hoogte van de historie van het Belgische tennis).

Old Oct 21st, 2006, 01:06 PM   #12
country flag Gerben
Senior Member

Gerben's Avatar

Iemand stuurde me een e-mail met de opmerking dat ook ene Hester Witvoet op de lijst hoort; zij stond ooit (januari 1989) nummer 64 van de wereld.

Old Oct 21st, 2006, 04:16 PM   #13
country flag hollander
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Gerben
Iemand stuurde me een e-mail met de opmerking dat ook ene Hester Witvoet op de lijst hoort; zij stond ooit (januari 1989) nummer 64 van de wereld.
Klopt helemaal van Hester ; ik mis bijv. ook Nannette Schutte op de lijst heeft ook eind tachtiger jaren top 200 gestaan.
Old Oct 21st, 2006, 04:29 PM   #14
country flag hollander
Senior Member

Ook niet op de lijst Hellas ter Riet en Hanneke Ketelaars.
Old Oct 21st, 2006, 06:32 PM   #15
country flag Mommiej
Team WTAworld
Senior Member

Mommiej's Avatar

Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future Mommiej has a brilliant future
Quote:
Originally Posted by Gerben
Nou ja, behalve wielrennen dan toch zeker (bij de mannen tenminste).
Trouwens, voor Henin en Clijsters was het Belgische vrouwentennis toch ook niet erg indrukwekkend. Ik ken alleen Appelmans en Van Roost (Monami?), voor de rest zou ik het niet weten (maar ik ben ook niet zo op de hoogte van de historie van het Belgische tennis).
bij het wielrennen teren ze nu ook op Tommeke 'ik ben een arrogante kwal' Boonen...
Mommiej is offline View My Blog!   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules