Knltb - TennisForum.com
TennisForum.com   Wagerline.com MensTennisForums.com TennisUniverse.com
TennisForum.com is the premier Women's Tennis forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.Please Register - It's Free!
Reply

Old Aug 14th, 2006, 05:33 PM   #1
country flag Gerben
Senior Member

Gerben's Avatar

Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of
Knltb

Zo, kunnen we de onderwerpen zuiver houden.

Tashkent 2005, Hobart 2006, Rosmalen 2006
Palermo 2006, Budapest 2006, Rosmalen 2008
Gerben is offline View My Blog!   Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement

Old Aug 14th, 2006, 05:42 PM   #2
country flag hollander
Senior Member

hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice
weet er iemand of Felius en de Jong een kontrakt voor het leven hebben, een waanzinnige hoge afkoopsom hebben, verantwoording dienen afteleggen voor belabberde resultaten, een golf van blessures of het op jonge leeftijd stoppen door jarenlang begeleide talenten ?
hollander is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Aug 14th, 2006, 07:48 PM   #3
country flag coachcarter
Senior Member

coachcarter has disabled reputation
Zij zullen wel onbepaalde tijd arbeidscontracten hebben, dus is het moeilijk en kostbaar om ze kwijt te raken. Met een goede advocaat die hun falen goed gedocumenteerd aan de rechter voorlegd, moet de schade redelijk beperkt kunnen worden gehouden. De knltb, de leden en de spelers (en ook beide verantwoordelijken), zullen uiteindelijk van hun vertrek beter worden.
coachcarter is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Sep 9th, 2006, 06:25 PM   #4
country flag coachcarter
Senior Member

Beetje oud nieuws, maar toch nog steeds up-to-date:

Knop moet om in tennisbond

Gepubliceerd op maandag 18 juli 2005

-COLUMN-
De 4-1 nederlaag die het Davis Cup team leed in Slowakije is geen op zichzelf staand incident. Het markeert het verval dat het vaderlandse tennis doormaakt. Het is de hoogste tijd dat de KNLTB met alle betrokkenen een grondige analyse maakt van wat eraan schort. Met als doel om over een aantal jaren Grand Slam winnaars te mogen bejubelen.

De fysieke malheur van Schalken, Verkerk, Van Lottum, Wessels en Sluiter is al uitgebreid besproken en beschreven. Het gaat erom dat de rode draad wordt gevonden. Een draad die onherroepelijk tot de conclusie zal leiden dat de topsportbeleving van de huidige lichting niet goed genoeg is. Niet slecht, nee, niet goed genoeg. Mannen als Wessels, Sluiter en Verkerk zijn in hun eigen beleving goed bezig, maar niet tot in het ultieme en soms na teveel verloren jaren.

Het was Jan Siemerink die ooit tot de vaststelling kwam dat de ranglijst nooit liegt. Bij de dames hebben we met Michaella Krajicek op plaats 88 precies één speelster in de top-100. En ook bij de mannen zijn de goede jaren voorbij.
Sjeng Schalken is een ondergewaardeerde opvolger van de gouden generatie Krajicek, Haarhuis, Siemerink, Eltingh, maar de Limburger kent ook al een jaar grote fysieke problemen en is uit de top-100 gekukeld. Voor Martin Verkerk dreigt na twee schouderoperaties nog steeds een abrupt einde van zijn loopbaan. Wessels is de hoogst geklasseerde met zijn 89e stek, maar dat is gegeven zijn potentie een ondermaatse klassering. Sluiter zakt steeds verder weg. Van Lottum probeert op zijn 29e nog terug te komen na een herniaoperatie. En ook Van Scheppingen is te licht bevonden.

Oftewel, het Nederlandse tennis staat er beroerd op, de twee verrassende finaleplaatsen van Van der Duim en Haase bij de juniorenedities van Roland Garros en Wimbledon ten spijt.

Dat Nederland internationaal niet meetelt, mag de KNLTB zich aanrekenen. De bond is met 720.000 leden met stip de tweede sport van ons land. Banen liggen overal, geld is er genoeg. En om de top te halen is groot en sterk zijn een voordeel. Van die soort lopen er in ons land genoeg. Alle voorwaarden zijn er om als tennisnatie net zo sterk te zijn als, pak hem beet, Spanje. Met regelmaat hoort ons land bij de mannen en de vrouwen Grand Slam winnaars op te leveren.

Dat zoiets een utopie lijkt, komt door de sportbeleving die het tennis van oudsher aankleeft. Het was een kakkineuze recreatiesport en dat is het in zijn diepste wezen nog steeds. De enige winnaar van een Grand Slam, Richard Krajicek, was een product van een Tsjechische vader. Voor halfzus Michaella geldt dat evenzeer.

Kan het anders? Zit een kentering erin? Maar natuurlijk. Voorwaarde nummer 1 is dat alle hoofdrolspelers de moed op brengen om met volledige eerlijkheid en openheid de evaluatie aan te gaan. Teveel coaches en oud-spelers bedekken om tal van redenen de boel met de mantel der liefde.

Technisch directeur Hans Felius werkt gestaag aan de opleiding van talent. Sinds kort wordt hij terzijde gestaan door de oud-coach van Richard Krajicek, Rohan Goetzke. Dat is een vakman, maar beiden zijn kansloos als er in de beleving van de topsport geen cultuurschok plaats vindt.

Voor die schok is geld van ondergeschikt belang. Het gaat eerst om ambitie. Spelers die prof zijn omdat het zo’n leuke, lucratieve manier van leven is, halen de top nooit. Iedereen mag die keuze maken, als maar niet met de mond een ander verhaal beleden wordt.

Bij het spreken over ambitie moeten de coaches zich afvragen of zij daar zelf als eersten van doordrongen zijn. De grootste makke van het Nederlandse tennis zit hem in de afwezigheid van genoeg bevlogen trainers die het heilige vuur koppelen aan kennis van zaken.

Ook voor veel coaches en trainers is hun vak een wijze van lekker vrij en avontuurlijk leven. Het draait om veel geld per uur, reizen, vrijheid, avontuur. Daarmee leid je geen Lendl of Nadal op.

Mannen als Haarhuis en Siemerink moeten als modelprofs bij de noodzakelijke omwenteling betrokken worden. Die moeten op hun beurt de moed hebben om te zeggen wat ze zien en weten.

Er zijn genoeg jonge talenten. Als Nederland internationaal mee wil gaan tellen, is het van het grootste belang dat die worden ‘opgevoed’ door de gouden generatie om te voorkomen dat zij sluipenderwijs geïnfecteerd raken met het ‘net niet’ virus dat tot de huidige malaise heeft geleid.

Theo Bakker
Old Sep 20th, 2006, 08:50 PM   #5
country flag Dinkie
Senior Member

Dinkie's Avatar

Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of
Uit een interview met Tjerk Bogstra deze week:

http://www.ad.nl/sport/article643452.ece

,,Ik leef in elk geval mee, hoop dat tennissers doorbreken en goed presteren. Als bondscoach ben je afhankelijk van wat zich aandient. Ik kon alleen maar wachten. Ik zag talenten die in mijn ogen de mentale hardheid misten om het te halen. De echte wil om te slagen was er niet. Dat lag meer aan het beschikbare talent dan aan de tennisscholen of de tennisbond. Nu, met Haase, Sijsling, De Bakker en nog wat jongens, is het anders. Daar heb ik een goed gevoel bij. Al is het niet zo dat die talenten binnen een half jaar in de top-100 staan.’’
Dinkie is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Sep 20th, 2006, 09:00 PM   #6
country flag coachcarter
Senior Member

Vrijwel alles wat uit de mond van autoverkoper Bogtstra komt moeten we maar niet meer serieus nemen......

de Volkskrant
Zaterdag 6 november 2004

Vastgelopen op de tennisbaan
Volgend jaar is Tjerk Bogtstra alleen nog als Davis Cup-captain verbonden aan de KNLTB. Zijn vertrek naar het bedrijfsleven is een noodsignaal. 'Nederland heeft wel toptrainers, maar ze werken niet bij de tennisbond.'

Door Robèrt Misset

Tjerk Bogtstra in de showroom van Volkswagen, de 39-jarige tenniscoach moet zelf ook wennen aan het idee dat hij per 1 januari 2005 slechts tien weken per jaar in een trainingspak zal lopen. 'Voor de spelers van het Davis Cup-team verandert in feite niets. Maar ik heb ze wel gevraagd of ze een captain wilden die driekwart jaar bij een autofabrikant werkt. Dat maakte ze niet uit. De jongens hebben me gefeliciteerd, ze begrepen heel goed waarom ik een uitdaging zoek buiten het tennis.' Bogtstra voelt zich bij de tennisbond (KNLTB) immers geremd in zijn ontwikkeling. 'Ik zie te weinig perspectief bij de bond. Ik heb een brug geslagen tussen de privé-scholen en de KNLTB, die samenwerking verloopt nu goed. Die functie is ooit speciaal voor mij gecreëerd, maar mijn andere ambities kan ik niet verwezelijken.
'Ik heb in een gesprek met technisch-directeur Hans Felius aangegeven dat ik graag met topcoaches als Alex Reijnders en Rohan Goetzke wil werken. Dat is niet mogelijk, omdat de bond al diverse jeugdtrainers in dienst heeft. Maar ik zie er eerlijk gezegd niet naar uit om met die mensen te werken. Ik vind ze niet capabel om onze beste jeugdspelers te begeleiden.
'Ze werden aangestuurd door Michiel Schapers, maar sinds zijn vertrek bij de bond is die functie niet ingevuld. De trainers gaan nu hun eigen gang, maar ze hebben geen idee hoe je talenten moet ontwikkelen. Annemiek de Jong is bondscoach Jong Oranje. Maar volgens mij leer je tennis op de baan en niet achter een laptop. Ik wil alleen werken met topcoaches. Die zijn er wel in Nederland, maar niet bij de tennisbond. De beste opleider is Henk van Hulst, maar hij werkt in de privé-sector.'
Met incapabele trainers kan de KNLTB de huidige stagnatie niet doorbreken, stelt Bogtstra. 'De bond heeft de afgelopen jaren geen enkel talent afgeleverd. We moeten ons niet blindstaren op de acht junioren, die aan de US Open deelnamen. Slechts één van hen voldeed en zelfs een leek kan constateren dat Michaëlla Krajicek een topspeelster wordt. Bij de andere junioren heb ik vraagtekens.
'Igor Sijsling en Robin Haase kunnen een eind komen, maar aan die jongens moet nog flink worden gesleuteld. Zij moeten dagelijks worden begeleid door de top en dat gebeurt niet bij de bond. Elise Tamaëla neemt genoegen met wat de bond haar aanbiedt, terwijl ze al anderhalf jaar geen progressie maakt. Ze moet met een topcoach aan de slag. Het is de kracht van Krajicek dat ze haar eigen keuzes durft te maken. Wil ze met Schapers en haar vader reizen? Prima, zij gaat tenminste niet mee in de grijze massa.'

Zijn vertrek bij de KNLTB mag als een noodsignaal worden uitgelegd, erkent Bogtstra, met enige aarzeling. 'Je gaat niet bij je vrouw weg als je een gelukkig huwelijk hebt. Ik mis een echte topsportcultuur bij de KNLTB. De op één na grootste sportbond van Nederland had allang een nationaal trainingscentrum moeten hebben. We trainen nu in Almere, maar die locatie heeft geen uitstraling.
'Ik wil topsport ruiken als ik een tennishal binnenkom, zoals in Valkenswaard bij Van Hulst. In Almere voel je niet dat Nederland nieuwe talenten klaarstoomt. Ik mis een klankbord, omdat ik bij de bond geen toptrainers om me heen heb. Over twee jaar kan het anders zijn, heeft technisch-directeur Felius me voorgehouden. Maar zolang wil ik niet wachten.'
Old Sep 20th, 2006, 09:16 PM   #7
country flag Gerben
Senior Member

Gerben's Avatar

Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of Gerben has much to be proud of
Dat is inderdaad een beetje verwarrend.

Tashkent 2005, Hobart 2006, Rosmalen 2006
Palermo 2006, Budapest 2006, Rosmalen 2008
Gerben is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Sep 20th, 2006, 10:31 PM   #8
country flag Dinkie
Senior Member

Dinkie's Avatar

Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of Dinkie has much to be proud of
Er is nogal wat veranderd in de afgelopen twee jaar met o.a. de komst van Goetzke, wellicht ziet Bogstra het nu meer zitten.

Richard Krajicek gaat trouwens Igor Sijsing begeleiden/adviseren.
Old Sep 21st, 2006, 12:25 AM   #9
country flag coachcarter
Senior Member

Goetzke is ook geen 'messias'. Die man heeft ook niet echt bewezen dat-ie spelers van niets naar iets brengt. Leuke coach voor Richard geweest misschien, maar niet echt een 'trackrecord' aangaande de doorbraak van jonge, veelbelovende spelers.

Bogtstra 'ziet het nu meer zitten?'. Laat me niet lachen; tenzij deze man nu echt eens zijn handen uit de mouwen steekt en van 's ochtends tot 's avonds, jarenlang, zonder enig zelfbelang, jonge talenten op alle fronten klaarstoomt voor het grote werk i.p.v auto's te verkopen en mensen te bekritiseren die meer kloten in een vinger hebben dan hij in zijn hele lijf, kunnen we deze man echt niet meer serieus nemen. Hij is de vleesgeworden definitie van het woord 'loser!'.......
Old Sep 21st, 2006, 12:27 AM   #10
country flag coachcarter
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Dinkie
Richard Krajicek gaat trouwens Igor Sijsing begeleiden/adviseren.
Weet Richard Krajicek wel wat-ie wil? Igor, ga naar de vakman bij Octagon of bij IMG en niet naar iemand die in de tenniswereld onder de profs met de nek word aangekeken, vanwege al zijn blessures en z'n rare opmerkingen. Ben bang dat hij niet echt deuren voor Igor kan openen.
Old Sep 21st, 2006, 01:46 AM   #11
country flag Dinkie
Senior Member

Dinkie's Avatar

Quote:
Originally Posted by coachcarter
Weet Richard Krajicek wel wat-ie wil? Igor, ga naar de vakman bij Octagon of bij IMG en niet naar iemand die in de tenniswereld onder de profs met de nek word aangekeken, vanwege al zijn blessures en z'n rare opmerkingen. Ben bang dat hij niet echt deuren voor Igor kan openen.
Richard wordt niet Igor's manager, beter lezen.
Old Sep 21st, 2006, 01:49 AM   #12
country flag Dinkie
Senior Member

Dinkie's Avatar

Quote:
Goetzke is ook geen 'messias'. Die man heeft ook niet echt bewezen dat-ie spelers van niets naar iets brengt. Leuke coach voor Richard geweest misschien, maar niet echt een 'trackrecord' aangaande de doorbraak van jonge, veelbelovende spelers.

Bogtstra 'ziet het nu meer zitten?'. Laat me niet lachen; tenzij deze man nu echt eens zijn handen uit de mouwen steekt en van 's ochtends tot 's avonds, jarenlang, zonder enig zelfbelang, jonge talenten op alle fronten klaarstoomt voor het grote werk i.p.v auto's te verkopen en mensen te bekritiseren die meer kloten in een vinger hebben dan hij in zijn hele lijf, kunnen we deze man echt niet meer serieus nemen. Hij is de vleesgeworden definitie van het woord 'loser!'.......
Laat maar, vergeefse moeite hier een zinnige discussie op gang te brengen zolang jij hier inbreng hebt.
Old Sep 21st, 2006, 07:51 AM   #13
country flag dododo
Senior Member

dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice dododo is just really nice
Quote:

Ben wel eens benieuwd wat jij in het dagelijks leven doet, volgens mij word je bankrekening daar ook niet bepaald blij van Iemand die volwassen is, zich zo opstelt en zich ook nog zo druk maakt om het tennisbeleid zal het zelf ook niet al te ver geschopt hebben.. om maar niet te beginnen over het feit hoe vaak je op het dit forum een bericht zet.... Je mag nu wel weer over me heen storten maar we weten allebei wie hier echt de "vleesgeworden loser" is
Old Sep 21st, 2006, 04:38 PM   #14
country flag hollander
Senior Member

hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice hollander is just really nice
Als je het interview met Bogstra uit de Volkskrant van november 2004 goed leest, kun je tussen de regels door lezen dat hij niet gelukkig was met Felius en de Jong en de mogelijkheden die hem geboden werden. Kan ik goed begrijpen. Hij heeft in mijn ogen voornamelijk daarom een stap terug gedaan. In het stuk van afgelopen week in het AD geeft hij aan misschien binnenkort weer full-time in het tennis aan de slag te willen. Volgens mij is Bogstra een correcte man, die beslissingen durft te nemen en op mij recht door zee overkomt. Dat hij wat andere taal in het AD laat horen als in de Volkskrant twee jaar geleden heeft misschien te maken met de terugkeer die hij overweegt en zich daardoor wat diplomatieker uitdrukt.
hollander is offline View My Blog!   Reply With Quote
Old Sep 26th, 2006, 12:58 PM   #15
country flag coachcarter
Senior Member

Speciaal voor Hans, grootmoeder, Tjerk en alle andere struisvogels:

Sportweekeinde (afl. 4)
Wekelijks sportmagazine bij DJJ
Gepubliceerd op 18-9-2006 23:00 door Hans Hindriks

Nieuwsrubriek: Sport

Sportieve dwergstaat in wording
Nederlandse topsport verkeert in alarmerende staat van ontbinding

De Nederlandse topsport verkeert in een deplorabele staat. In 2006 werd er bijna niets gewonnen, zelfs niet in de takken van sport waarin de Nederlanders zichzelf traditiegetrouw zo kansrijk wanen. Hoe kan dat?

Het is nog niet eens zo lang geleden dat Nederlandse sporters in verschillende disciplines de successen aaneen regen. Ajax won in 1995 de Champions League, Richard Krajicek zegevierde een jaar later op Wimbledon. De volleybalheren werden Olympisch kampioen. In het wielrennen waren de successen uit het eind van de jaren tachtig en het begin van de jaren negentig nog nauwelijks vergeten. Michael Boogerd won zijn eerste touretappe in 1996. De hockeyers werden in 1998 wereldkampioen, het Nederlands voetbalelftal speelde de halve finale op het WK in Frankrijk.

Tien jaar later is er van die roem niet veel meer over. Bijna ongemerkt glijdt Nederland af naar een zeer bedenkelijke staat als sportnatie. In alle grote sporten wordt inmiddels de noodklok geluid. Zelden presteerden de Nederlandse wielrenners zo bedroevend als dit jaar. Geen enkele etappe in één van de drie grote rondes werd gewonnen, noch ook maar één klassieke eendagswedstrijd. In de algemene klassementen komen onze landgenoten niet voor. Michael Boogerd, die al tien jaar in de nationale top meedoet, trekt nog altijd de kwalitatieve kar. Een nieuwe lichting talenten breekt maar moeizaam door. Thomas Dekker begon zijn jaar veelbelovend met een zege in de Tirenno Adriatico, maar van hem werd daarna niets meer vernomen. Pieter Weening, een jaar na zijn zege in een touretappe, leed aan een vormcrisis en won niets. Erik Dekker stopte, zijn opvolgers dienen zich nog niet aan.
Het Nederlandse tennis staat aan de rand van de afgrond met geen enkele speler bij de beste honderd ter wereld. Voor het eerst in tien jaar zal het Daviscup team volgende week degraderen uit de hoogste internationale divisie. Een nederlaag tegen Tsjechië in het promotiedegradatieduel lijkt onafweerbaar met halve amateurs in het startteam. De jeugdige Robin Haase zal wellicht speeltijd krijgen. Hij is één van de spelers waarop Nederland zijn hoop voor de toekomst vestigt. Spelers die qua leeftijd nog actief hadden kunnen zijn, worden door tragisch blessureleed geteisterd. Martin Verkerk and Sjeng Schalken verwoestten hun lichaam en lopen als twintigers in de WAO. Het is de tol van het slopende en ongezonde bestaan van de topsporter die gedwongen door financiële belangen roofbouw pleegt op zijn eigen lichaam.

Het Nederlandse hockeyteam zette zichzelf deze week voor schut op het WK in Duitsland, daarbij tegengewerkt door een blamerende salonremise tussen Duitsland en Zuid-Korea. Toch had Nederland de uitschakeling en uiteindelijke zevende plaats aan zichzelf te danken. Een gebrek aan stootkracht, creativiteit en onverzettelijkheid braken de ploeg op. Hockeynatie Nederland werd vernederd in het duel met Pakistan van vrijdag. Twee maanden geleden gingen de Paskistani nog met 9-2 door de gehaktmolen; nu wonnen de Aziaten met 3-2.

De uitschakeling van Ajax in de voorronde van de Champions League en het verlies van FC Twente tegen een ploeg uit Estland in de Uefa-Cup hebben Nederland doen afglijden op de ranglijst van de Europese voetbalbond UEFA. Inmiddels staat Nederland negende op deze Europese ranglijst van beste voetballanden, en moet het Roemenië, Rusland en bijna ook Oekraïne voor zich dulden. Als Nederlandse ploegen dit seizoen niet goed presteren in de Europese toernooien, zal Nederland het aantal startbewijzen voor de Europese toernooien bijna gehalveerd zien worden. Het WK voetbal in Duitsland van dit jaar was al een illustratie voor de penibele staat van het Nederland voetbal. Sinds 1990 was uitschakeling in de achtste finales niet meer voorgekomen. Sinds mensenheugenis was niet zo slecht gespeeld. De schertsvertoning tegen Luxemburg (0-1) van enkele weken geleden, was tekenend voor de staat van onze nationale volkssport.

Van de volleyballers die eens succesvol waren, is niets meer vernomen. Ze leiden een kwijnend bestaan. Zonder Pieter van den Hoogeband en Inge de Bruijn boet de zwemsport aan medailles in. Basketballen hebben we nooit gekund, ondanks hoopgevende resultaten op het EK voor B-landen dat momenteel wordt gespeeld. In de Formule-1 rijdt een Nederlandse coureur bij het allerslechte team rond. Christian Albers haalt zelden de finish.

Is er dan één en al misère of is het rampjaar dat de Nederlandse sport doormaakt een incident? Natuurlijk, het geluk zal ontbroken hebben, zo af en toe. Maar feit is dat de top van de sport steeds breder wordt, nu steeds meer landen kunnen investeren in betere faciliteiten en opleidingen. Bovendien delft Nederland gaandeweg het onderspit in de moordende geldstromen die door de sport suizen. Het Nederlandse voetbal kan niet (meer) concurreren met bijvoorbeeld het Britse, Italiaanse en Spaanse. In Spanje en Duitsland wordt steeds meer geïnvesteerd in het hockey. De Amerikaanse schaatsers blijken plotseling sneller dan de onze. Op het afgelopen WK schaatsen was het podium voor het eerst in jaren niet oranje gekleurd. De wereld heeft ontdekt dat sport middel nummer één is om geld en prestige te genereren. Politici gebruiken de prestaties van hun onderdanen om hun land in een positief daglicht te brengen. Dat gebeurde al in de voormalige DDR en is in feit dus niets nieuws, maar de professionalisering van de mondiale sport maakt dat sportieve doelen steeds vaker gerealiseerd worden. Nog altijd gebeurt dit geregeld onder invloed van verboden stimulerende middelen. Doping in de sport is even onuitroeibaar als de sport als maatschappelijk fenomeen zelf. Waar geld en prestige zo’n (soms weerzinwekkend) belang vertegenwoordigen, is vals spelen voor velen te verleidelijk. Wellicht zijn de Nederlanders te verlegen om mee te gaan in het massale bedrog dat de sport geselt. Er zijn verdacht weinig Nederlandse dopinggebruikers ontmaskerd. Zijn we te braaf voor de ongenadige hardheid van het sporterbestaan?

Behalve wijzend op externe factoren moet Nederland echter ook de hand in eigen boezem steken. Er wordt bezuinigd op de breedtesport, terwijl in andere landen juist wordt geïnvesteerd. Wellicht moeten kanttekeningen geplaatst worden bij de effectiviteit van de jeugdopleidingen, al verschilt dit per sporttak. De deceptie van de Nederlandse hockeyheren mag als een incident worden afgedaan, in het wielrennen en tennis zijn de problemen groter. Talent wordt vaak niet goed begeleid en stoot niet door naar de absolute top, gevangen in tactische stramienen of verstrengeld in belangentwisten.

Een land waar het nationale sentiment van nature toch al niet zo sterk is ontwikkeld, kan door de heldendaden van haar sporters verenigd worden. Investeren in de sport is daarmee ook investeren in de sociale stabiliteit van de natie. Het afwenden van de ogen heeft lang genoeg geduurd, een nieuw kabinet zal van de promotie van de Nederlandse (breedte)sport een belangrijke prioriteit moeten maken. Anders zullen we over enkele jaren wellicht alleen nog in korfbal de beste ter wereld zijn.
Reply

Thread Tools

Posting Rules