Tennis Forum banner

Yanina Wickmayer

111K views 1K replies 113 participants last post by  baico 
#1 ·
Hey I found this old article (2002) on a Dutch website! It's quite interesting! :)

Enjoy :wavey:

vrijdag, 19 juli 2002, Sport


‘Moeder van Hingis heeft veel meer invloed op Yanine’

Leeuwarden - Lleyton Hewitt, Mariano Zabaleta, Kim Clijsters, Justine Henin, Sjeng Schalken en Raemon Sluiter. Het zijn zomaar wat namen van tennissers en tennissters die in een lichtgrijs verleden deelnamen aan de Windmill Cup. Deze week wordt het sterkste jeugdtoernooi (12 tot 14 jaar) ter wereld weer in Leeuwarden gehouden. Het Friesch Dagblad doet elke dag verslag.

Vandaag: De ouder.

JOHAN VELLINGA

Marc Wickmayer is de vader van de 12-jarige Yanine. Ontspannen volgt de Belg de verrichtingen van zijn dochter. De jeugdige tennisster is op baan twee voor het clubhuis van ‘De Bontekoe’ aan het dubbelen. In de singles vloog de Belgische er in de eerste ronde al uit tegen de Nederlandse Graciela Velasco. Geen schande vindt pappa, want die is twee jaar ouder en heeft meer ervaring. ,,Ze bleef de ballen van Yanine maar terugslaan. Die wist niet wat ze moest doen. Ze moet nog de mentale rust vinden om oplossingen te bedenken.’’

Dat Marc hier nu zit had hij zelf een aantal jaren geleden niet kunnen bevroeden. Wat in eerste instantie begon als een remedie is de laatste jaren een serieuze en dure hobby geworden. Yanine verloor enkele jaren geleden haar moeder door kanker. Een paar maanden voor haar overlijden was het meisje begonnen te tennissen. ,,Dan had ze iets om haar af te leiden’’, zegt haar vader. Na de dood van zijn vrouw besloot Marc drie jaar in Florida te gaan wonen. Puur om het verlies te verwerken en uit te rusten. ,,Een beetje aan het strand liggen, heeft dan weinig zin. Kan je beter je lievelingssport doen.’’

De hobby liep uit de hand. Een tennisschool werd gezocht. Dat werd de Hopmanacademie, die bekende toppers als Martine Hingis en Jennifer Capriati afleverde. Het voordeel van die tennisschool is dat het een resort is. Rondom de 65 velden liggen bungalows en villa’s. Hingis woont naast de familie Wickmayer en ook Pete Sampras heeft er een stulpje. Om in België een ranking te krijgen, heeft Marc toch weer een huis in zijn vaderland gekocht. Yanine ziet hij alleen in de weekeinden. Door de week volgt ze school op een internaat ban de Belgische tennisfederatie.

Als alleenstaande vader voelt Marc een grote druk om zijn kind op te voeden. Op dit moment wil het sowieso niet vlotten met Yanine. ,,Hormonale problemen. Ze komt in de pubertijd.’’ Maar ook ervoor zorgen dat ze in juiste handen is, houdt hem bezig. En hoe ontwikkel je haar talent het beste? Tennisster Jennifer Capriati wordt getraind door Jimmy Brown. Een man die zijn pupil in zijn hart heeft gesloten. Marc weet zeker dat de trainers van Yanine dat niet zo voelen. ,,Ze zou een tennisvader moeten hebben.’’
Er zijn meer punten van frustratie. De dochter die niet luistert naar het advies van de vader. ,,Ik heb geen poetsvrouw. Ik strijk, was en maak het eten klaar. Maar ik kan zeggen wat ik wil. Als de moeder van Hingis haar op hetzelfde wijst, weegt dat honderd keer meer bij Yanine’’, berust Marc.
De werkwijze van trainers is ook een punt waarmee vader zich bemoeit. Stephanie Herz, een Nederlands talentje uit Nick Bollitieri-school, stond woensdag bij een stand van 5-0 in de derde set op het punt te verliezen van haar opponente. Geen goede zaak, dacht de coach. ,,Die wees naar haar knie en maakte met de handen een beweging van ‘opgeven’. Dat deed ze meteen. Niet verloren dus. Daarmee neem je de ander een overwinning af. Zoiets krijg je bij mij niet gedaan.’’

Marc vindt sowieso dat Europese en Amerikaanse kinderen teveel beschermd worden. In het Oostblok weten ze ondanks de val van de muur nog steeds hoe ze moeten drillen, zegt hij. ,,Als we op een toernooi ’s ochtends om zes uur pok, pok, pok horen, dan zijn dat Oost-Europeanen. Dan is er meer zuurstof in de lucht. Resultaat is dat die kinderen beter op een wedstrijd voorbereid zijn.’’

Gelukkig voor Marc heeft hij wel tijd om met zijn dochter te reizen. Als zwembadbouwer heeft de 49-jarige Belg de afgelopen vijftien jaar goed verdiend. ,,Bij het sterfbed van mijn vrouw heb ik met haar afgesproken dat ik niet ga genieten van ons pensioen. Het geld is voor Yanine.’’

Marc zit er niet over in dat de studie van Yanine op de tweede plaats komt. ,,Je moet een richting kiezen. Hoe jong je ook bent. In Europa zeggen ze vaak. ‘Het is nog maar een kind’. Dat is ook zo, maar in Amerika kijken ze daar anders tegenaan. Er bestaan geen wonderen in tennis. Een blessure kan alles bederven ja, maar een studie ook als je een ongeluk krijgt.’’ En mocht Yanine over vier jaar besluiten om iets anders te gaan doen is dat voor haar vader geen probleem. ,,Prima, ze heeft er toch veel uitgehaald, alle landen van de wereld zo’n beetje gezien. En veel vriendinnen gemaakt.’’
 
See less See more
#1,373 ·
At least she's got nothing to lose against Kerber.

But the last match could have been 2 sets really. I thought she'd win the 1st set comfortably, having all those BP opportunities, but when I returned she had lost it:eek: 0/8 on BPs :tape: Thankfully she didn't get frustrated, and still won :) Though Lucic was DFing like a mad woman.
 
#1,377 ·
Not a good level for the moment, it seems :sad:
With which clothes was she playing? Well I know from last year in Wimbledon she wasn't that happy with Erke. A lot of times they were too late with their clothes or wrong size. Last year in Wimbledon she even hadn't a white outfit to play with. :eek:
 
#1,378 ·
Wow really:eek: I didn't know the trouble at Wimbledon. That's inexcusable:eek:

I don't think I would have noticed if it wasn't for the cap she was wearing, I noticed the Nike's logo. But the clothes were without brand marks. One top on top another in 2 colors (blue and pink I think), and a skirt.

But she didn't have the yellow Telnet logo either:unsure:
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top