TennisForum.com - View Single Post - Alison Van Uytvanck

View Single Post

Old May 31st, 2011, 08:37 AM   #118
country flag Betten
Senior Member

Betten's Avatar

Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future Betten has a brilliant future
Re: Alison Van Uytvanck

Interessant artikel uit: Het Nieuwsblad

Quote:
ALISON VAN UYTVANCK (17) MAAKT FURORE OP ROLAND GARROS. HAAR OUDERS PROBEREN BIJ TE BLIJVEN.

Alison Van Uytvanck gaat niet onopgemerkt door het juniorentornooi. Wegens haar tennis. In de eerste ronde waren het aces, gisteren bijna tien nagenoeg perfecte dropshots waarmee ze de Oostenrijkse Barbara Haas dol draaide. Maar ook omdat de 17-jarige uit Grimbergen een buitenbeentje is. In een milieu dat de zon achterna reist en waar gebronsd de norm is, valt Van Uytvanck op met haar blanke huid. En ze valt ook op omdat ze niet op VTV traint, de hooggequoteerde Vlaamse tennisschool in Wilrijk. Ooit was dat wel het geval. Maar ze kon niet wennen aan het idee dat haar vriendinnen ook haar concurrenten waren. 'Ze was ook gekwetst', vult vader René aan. 'En dan is het nog minder leuk om op een internaat ver van huis te zitten.'

Van Uytvanck keerde terug naar haar thuisclub SDI in het Vlaams-Brabantse Itterbeek, waar rond coach Sasja Katsnelson een constructie werd opgezet met een aantal speelsters om het betaalbaar te houden. Alison is gelukkig, maar het vergt wel een inspanning van de ouders, in tijd en in geld. 'Sasja is nu hier, dat betekent dat zijn salaris volledig voor ons is', aldus vader René. 'En hij moet ook gelogeerd en gevoed worden. Voor één nationale coach neemt Roland Garros de kosten op zich, maar Sasja is de tweede nationale coach. Laat ons zeggen dat het prijzengeld van het WTA-tornooi in Brussel zeer welgekomen was.'

René Van Uytvanck is deeltijds immobiliënmakelaar, deeltijds opticien, jawel, en voltijds vader van een groot tennistalent. 'Ik zit elke avond achter mijn computer om de goedkoopste deals uit te pluizen', aldus René. 'In Portugal bijvoorbeeld kostte het spelershotel 80 euro per nacht. Ik had echter een hotel gevonden dat 3 km verder lag, maar voorzag in een shuttle naar de golf die vlakbij de tennisclub lag en dat voor slechts 45 euro per nacht. Ik heb vervolgens een aantal andere spelers kunnen overtuigen ook naar dat hotel te verhuizen en in ruil liet het hotel dat busje naar de tennis rijden. Daar hou ik me allemaal mee bezig.'

Aasgieren

Nu dochterlief wat in de kijker begint te lopen, strijken ook de aasgieren neer. Gisteren zaten al wat gladjanussen in de tribune. Ongetwijfeld rollen er aanbiedingen binnen die de rekening kunnen drukken, maar René Van Uytvanck houdt de boot af. 'Misschien dat het ons enkele duizenden euro's oplevert in sponsoring, maar er staat altijd ook wat tegenover. En dat wil ik niet. Want dat gaat ten koste van haar tennis. Ik sta ook bewust op de rem. Langzaam groeien is de boodschap. Ik ben nu soms al bang dat het te snel gaat. Maar ze weten snel met wie ze te doen hebben, want ik zeg redelijk categorisch neen. En voor ik iets teken, heb ik echt alles uitgepluisd.'

Niettemin, op de mouwen van Van Uytvanck prijken de logo's van VW en PNB Paribas, de sponsors van VTV. 'We hebben sinds vorige week een deal met de VTV', aldus René. 'Ze gaan ons helpen, logistiek en financieel, maar we blijven onafhankelijk. Alison heeft ook een persoonlijke sponsor: Brussels Airlines.'

Pa wil koste wat het kost voorkomen dat dochterlief wordt meegezogen in de mallemolen van het tennis. Daarom gaat ze ook nog altijd naar een normale school, Sint-Donatus in Merchtem, geen topsportschool. 'Ook al is het niet makkelijk', aldus pa. 'En zou het niet kunnen zonder de hulp van de directrice. Maar het is van vitaal belang dat ze vriendinnen buiten het tennis heeft.'

Een grote troef van Alison Van Uytvanck op het veld is haar ijzige kalmte. Alle emoties lijken van haar af te glijden. Als ze wint, steekt ze amper een hand op. De appel viel niet ver van de boom. Nuchterheid is een familietrek ten huize Van Uytvanck. Gisterenochtend trokken ze naar de Carrefour vlakbij Roland Garros. 'Mijn echtgenote werkt bij Carrefour, ze koopt de zuivelproducten in. We zijn eens gaan kijken om het aanbod en de prijzen te vergelijken.'
Professioneel tennis is niet gemakkelijk.
Betten is offline View My Blog!   Reply With Quote