PDA

View Full Version : L'Equipe articles from the U S Open

Lapin
Sep 15th, 2002, 01:11 AM
As I was in France during the second week of the U S Open and able to buy L'Equipe, I will post a few articles here (with the help of Babelfish of course! ;) )

31st August:
Mauresmo plaide coupable.
Piégée par la programmation, la Française s'est fait peur.

L'une des grandes qualités de Löic Courteau, en dehors de son oeil d'expert et de sa connaissance du tennis féminin est sans conteste sa passion pour la belote. Car Amélie Mauresmo, elle aussi, adore la belote, et, lorsqu'il faut tuer le temps les jours de pluie, une bonne partie de cartes est idéale pour calmer les nerfs.

Jeudi, alors qu'il pleuvait sans discontinuer sur New York, Mauresmo et Courteau jouaient à la belote à l'hôtel. Toutes les vingt minutes, le coach appelait le bureau du juge-arbitre pour savoir où en était le programme. N'étant supposée entrer sur le court qu'en troisième match, après deux simple messieurs, Mauresmo avait tout son temps. Du moins le croyait-elle, car sur le coup de 14 h 30, Courteau raccrocha le téléphone pour annoncer le changement de programme. Sa joueuse était supposée être sur le court à 15 h 20.

'Nous avons sauté dans une voiture sans tarder et un peu après 15 heures, nous étions à Flushing,' racontre Mauresmo. 'En fait, je me suis fait piéger parce que je ne pensais pas que les doubles seraient annulés et les simples redistribués sur tous les courts. J'étais plutôt énervée en me disant qu'on aurait pu nous prévenir plus tôt, mais, en même temps, j'etais fautive car j'aurais pu me douter qu'un tel changement de programme pouvait se produire.'

Finalement, c'est après 17 heures que Mauresmo entama son match contre Cristina Torrens Valero, une joueuse espagnole dotée d'un redoutable coup droit.

Très vite, on sentit que la Française n'était pas dans son meilleur jour, surtout lorsqu'on la vit rater trois occasions de se détacher alors qu'elle menait 4-2, 40-0. Il lui fallut se begarrer dur avec les moyens dont elle disposait alors pour finalement s'en tirer au tie-break du premier set. Et c'est seulement après avoir sauvé quartre balles de 3-1 contre elle au deuxième qu'elle prit enfin la mesure de son adversaire. Le score (7-6, 6-2), et la durée (1 h 37) indiquaient bien que la partie n'avait pas été facile, comme Mauresmo le reconnaissait ensuite.

'Les conditions de jeu et la manière dont j'ai abordé le match ne m'ont pas permis de produire un tennis de haut niveau et je me suis fait un peu peur. Enfin, j'ai gagné, c'est essentiel. Il y a souvent un match de ce genre dans les grands tournois,et, généralement, on en sort plus forte pour les tours suivants. J'espère que ce sera le cas.'

Le tour suivant sera un match revanche contre Patty Schnyder, qui avait battu Mauresmo en Avril dernier à Charleston. 'Patty a un bon coup de patte de gauchère, elle est très talentueuse, à moi de faire attention.'

Alain Deflassieux

Translation to follow.... :)

Lapin
Sep 15th, 2002, 01:19 AM
Mauresmo pleads guilty Piégée (trapped?) by the programming
The Frenchwoman was made to fear.

One of great qualities of Löic Courteau, apart from his expert eye and his knowledge of women's tennis, is without question his passion for (the cardgame) 'belote'. Because Amélie Mauresmo, she also adores belote, and when time should be killed on rainy days, a good party of cards, is ideal to calm the nerves.

Thursday, when it rained without stopping on New York, Mauresmo and Courteau played belote at the hotel. Every twenty minutes, the coach called the office of the referee to know where was the program. Being supposed to enter on the court only as the third match, after two mens singles, Mauresmo had plenty of time. At least she believed it, because on the blow of 14. 30, Courteau hung up again the telephone to announce the change of program. His player was supposed to be on the court at 15. 20.

'We jumped in a car without delay and a little after 15.00 hours, we were at Flushing,' relates Mauresmo. 'In fact, I was trapped(?) because I did not think that the doubles would be cancelled and the singles redistributed on all the courts. I was rather irritated by saying to myself that one could have warned us earlier, but at the same time, I was faulty because I have doubted to myself that such a change of program could occur.'

Finally, it is after 17.00 hours that Mauresmo started her match against Cristina Torrens Valero, a Spanish player equipped with a frightening right blow.

Very quickly, she felt that the Frenchwoman was not in her best day, especially when one saw it missing three occasions to be detached whereas it carried out 4-2, 40-0. She needed to fight hard with the means of which she laid out then for finally drawing some with the tie-break from the first set. And it is only after having saved four balls for 3-1 against her in the second set, that she finally got the measure of her adversary. The score (7-6, 6-2), and the duration (1hr 37) indicated well that the part had not been easy, as Mauresmo recognized it then.

'The conditions of play and the way in which I approached the match did not enable me to produce tennis of a high level and I feared a little. Lastly, I won, it is essential. There is often a match of this kind in the major tournaments, and generally, one leaves there stronger for the following rounds. I hope that it will be the case.'

The following round will be a revenge match against Patty Schnyder, which had beaten Mauresmo last April at Charleston. ' Patty has a good shot of leg of left-handed person, she is very talented, I must be careful.'*

Alain Deflassieux

*Probably I should say that as the translation is a combination of Babelfish and my rather poor French (trying to make it a little more understandable! ;) ) it, and the quotes from Amélie, may not be 100% accurate.

Sonja
Sep 15th, 2002, 03:26 AM
Thanks for sharing Lapin. I remember another person who was shocked the schedule changed and running her ass off to make it to the match. :D

Linnie
Sep 15th, 2002, 06:42 PM
Now, who could that be?? :confused: :o ;)

Linnie
Sep 15th, 2002, 06:42 PM
Thanks, Lapin! :D

Lapin
Sep 16th, 2002, 02:25 AM
Ah yes Sonja, I could guess who it might have been! ;) Linnie started that trend at Wimby! :)

But Linnie, I can see why; makes it even more exciting, to sprint from one end of the complex to the other before the start of the match! ;)

Milly
Sep 16th, 2002, 02:45 PM
Thanks Lapin:)

Lapin
Oct 2nd, 2002, 12:26 AM
Mauresmo quatre sur quatre
1st September 2002
La Française est en huitièmes de finale. Comme dans les trois premiers tournois du Grand Chelem de l'année.

Intro about Patty............Lorsque Amélie Mauresmo déclarait, il y a deux jours, après sa victoire sur Cristina Torrens Valero, qu'elle se méfiait énormément de sa prochaine adversaire, on pouvait la comprendre. Patty Schnyder, aujourd'hui 21e mondiale, s'est déjà distinguée à Flushing Meadows en atteignant les quarts de finale de l'US Open en 1998. Cette année, après avoir battu la puissante Russe Nadejda Petrova puis la Slovaque Martina Sucha, elle se présentait dans de bonnes dispositions face à Mauresmo, restant en plus sur une victoire à la Française.

Mais cette fois, la détermination de Schnyder ne passa pas le cap des quatre premiers jeux du match. Après une dizaine de minutes de bagarre dans un vent tourbillonnant, elle se procura deux balles de break à une partout, annulées par deux aces de Mauresmo. Au jeu suivant, celle-ci se procura à son tour trois occasions de faire la différence et la troisième fut la bonne........ sur une double faute de Schnyder. A partir de là, Mauresmo mo s'envola pour gagner le premier set 6-1 en 31 minutes et mener 2-0 au deuxième, soit sept jeux de rang. Retenant ses larmes, ravalant son désenchantement, Schnyder entre-prit alors de reprendre son tennis par le bon bout. Elle remporta trois jeux de servie puis, lorsque Mauresmo servit à 4-3, on la vit subitement remettre la pression en retours. Son effort fut récompensé par un break lui permettant de se replacer dans le match. Mais au moment où la Française aurait pu flancher, elle repartit de plus belle pour creuser une nouvelle fois l'écart et terminer par quatre premières balles de service bien claquées sur lesquelles Schnyder ne put rien tenter.

Cette victoire acquise en 66 minutes dans des conditions pas évidentes, satisfaisait Mauresmo et son entraîneur. 'Le vent ne facilitait pas les choses, mais c'était plutôt bien pour Amélie qui était obligée de bien coller à la balle pour la contrôler.' estimait le coach, Löic Courteau.

'C'est vrai que ça ne me gêne pas trop,' confirmait Mauresmo, J'arrive à m'adapter. En fait, le plus important pour moi était de réussir un bon début de match, pour montrer que j'étais solide et la faire douter. C'est ce qui s'est passé. Quand elle s'est procurée deux balles de break, au troisième jeu, je lui ai sorti deux aces, comme pour lui montrer que je n'étais pas disposée à me faire prendre mon service comme ça. Le premier set a été vite bouclé mais je n'ai pas réussi à me mettre complètement à l'abri au deuxième. Lorsque Patty est revenue à quatre partout, ça m'ae... mais comme je lui avais pris son service pas mal de fois avant, je me suis dit que le pouvais le refaire. J'étais super concentrée et j'ai bien terminé.'

Voilà donc Amélie Mauresmo en deuxième semaine d'un tournoi du Grand Chelem pour la quatrième fois en quatre tournois cette année. Quart de finaliste en Australie (battue par Capriati), huitième de finaliste à Roland Garros (battue par Paola Suarez), demi-finaliste à Wimbledon (battue par Serena Williams), elle recontrera lundi Kim Clijsters, tête de série numéro 7. Une adversaire qu'elle a déja battue il y a quelques années. 'C'était en 1999 en finale de tournoi de Bratislava, le premier titre de ma carriére,' rappellait Amélie. 'Depuis, je ne l'ai plus rencontrée (en fait, Mauresmo abandonna contre Clijsters en 2000 au tournoi d'Indian Wells, à 3-0 contre elle alors, qu'elle souffrait du dos). 'Mais je connais ses qualités, elle frappe fort du fond du court, en coup droit comme en revers. En défense, elle a une couverture de terrain incroyable, enfin elle est dans le top ten depuis plus d'un an alors ce ne sera pas facile. Mais à ce stade du tournoi c'est normal. Il ne reste plus que des joueuses de premier plan. Alors il est impossible d'établir un pronostic et de savoir si mon parcours s'arrêtera là ou si j'irai en quarts ou en demi-finales. Ce que le peux dire, c'est que ferai tout pour gagner.'

Alain Deflassieux

--------------------------------------------------------------------------------

Mauresmo four out of four.
1st September 2002
The Frenchwoman is in eighth of finale. As in the first three Grand Slam tournaments of the year.

(Intro. about Patty............) When Amélie Mauresmo declared, two days ago, after her victory over Cristina Torrens Valero, that she was enormously wary of her next adversary, one could include/understand it. Patty Schnyder, today ranked 21, was already distinguished in Flushing Meadows by reaching the US Open quarterfinals in 1998. This year, after having beaten the powerful Russian Nadejda Petrova then Slovak Martina Sucha, she was presented in good provisions vis-a-vis Mauresmo, remaining in more on one victory with the Frenchwoman.

But this time, the determination of Schnyder did not pass the course of the first four games of the match. After ten minutes of brawl in a whirling wind, she had two break-balls at 1/1, cancelled by two aces from Mauresmo. In the next game, this one got in her turn three occasions to make the difference and the third was made........ on a double fault from Schnyder. From there, Mauresmo flew away to win the first set 6-1 in 31 minutes and to lead 2-0 to the second, seven games in a row. Retaining her tears, restoring(?) her disenchantment, Schnyder then recaptured her tennis by the good end. She won three service games then, when Mauresmo served for 4-3, one suddenly saw her put pressure back on returns. Her effort was rewarded by a break enabling her to get herself back in the match. But at the time when the Frenchwoman could fail, she set out more beautiful to widen the gap once again and to finish by the first four well hit balls of service on which Schnyder couldn't try anything.

This victory acquired in 66 minutes under conditions not obvious, satisfied Mauresmo and her trainer. 'The wind did not facilitate things, but it was rather good for Amélie who was obliged to stick well to the ball to control it.' estimated the coach, Löic Courteau.

'It is true that that does not obstruct me too much,' confirmed Mauresmo, I am able to adapt myself. In fact, most significant for me was to make a success of a good beginning of match, to show that I was solid and to make her doubt. It is what occurred. When she got two break-balls, in the third game, I left her with two aces, as to show her that I was not willing to be made take my service like that. The first set was quickly finished off but I did not succeed in putting myself completely safe in the second. When Patty came back to four all, that ae...(?) me but as I had taken her service not badly once before, I said myself that I could do it again. I was super concentrated and I finished well.'

Thus here is Amélie Mauresmo in the second week of a Grand Slam tournament for the fourth time in four tournaments this year. Quarter finalist in Australia (beaten by Capriati), eighth of finalist at Roland Garros (beaten by Paola Suarez), semi-finalist in Wimbledon (beaten by Serena Williams), she will meet Kim Clijsters on Monday, world number 7. An adversary which she has already beaten a few years ago. 'It was in 1999 in the final of the tournament in Bratislava, the first title of my career,' recalled Amélie. ' Since, I met her more (in fact, Mauresmo gave up against Clijsters in 2000 at the tournament in Indian Wells, 3-0 against her then, when she suffered with her back). 'But I know her qualities, she hits strongly from the back of the court, in forehand as in backhand. Defensively, she covers incredible ground, finally she is in the top ten since more than one year so it will not be easy. But at this stage of the tournament it is normal. There remains nothing but players of the top level. Then it is impossible to establish a forecast and to know if my course will stop there or if I go in the quarters or semi-finals. What can I say, I will make all to try to win.'

Alain Deflassieux

*Probably I should say that as the translation is a combination of Babelfish and my rather poor French (trying to make it a little more understandable! ;) ) it, and the quotes from Amélie, may not be 100% accurate.

Lapin
Oct 2nd, 2002, 12:31 AM
'C'était génial'.
4th Septembre 2002
Amélie Mauresmo était intarissable après sa superbe victoire contre Clijsters.

Contente, Amélie Mauresmo pouvait l'être. Non seulement elle venait de se qualifier pour les quarts de finale de l'US Open en battant en trois sets une valeureuse Kim Clijsters mais elle avait surtout livré un superbe combat, gagné autant avec la tête qu'avec son bras. Morceaux chosis.

'Les conditions n'étaient pas faciles. Il y a eu cette attente toute la journée et puis, un peu après 6 heures du soir, on me dit que mon match est annulé. Je me prépare à rentrer à l'hôtel et je croise Kim (Clijsters) par hasard. Je lui dis: "Alors on ne joue pas aujourd'hui?" Elle me répond: "Mais si. Pourquoi?" En fait, on m'avait avertie par erreur de l'annulation. Alors, il a fallu que je me reconcentre. Ce ne fut pas facile. C'est sans doute pour cette raison que j'ai eu du mal à entrer dans le match. Au premier set, je n'étais pas vraiment là, je servais mal, je manquais de patience, je voulais finir les points trop vite et ça se traduisant par des paquets de fautes. Kim jouait bien de son côté, elle rentrait dans la balle, dirigeait le jeu.

Heureusement, j'ai fini par me calmer. Après avoir perdu le premier set, je suis bien rentrée dans la partie, en avançant de plus en plus, en servant mieux, en allant chercher les points au filet. C'est pour cette raison que je considère avoir reporté aussi une victoire sure moi-même car j'ai réussi à trouver toute seule les clés qui m'ont permis d'entrer dans le match. Ce n'est pas Kim qui me les a données.

"Capriati rêve de revanche"

L'ambiance était géniale. J'ai égalisé à un set partout en la dominant au filet alors que, si j'étais restée en fond de court, je n'aurais jamais pu la déborder tant sa couverture de terrain est fantastique. En fait, c'est le troisième set qui a été le plus dur. Je l'ai breakée deux fois et deux fois elle est revenue en se montrant très agressive en retours. Mais je ne pense pas pouvoir me reprocher quoi que ce soit. L'issue du match était tellement incertaine que j'ai pensé à la defaite. Mais en même temps j'étais toujours prête à aller vers l'avant. Et c'est ce que j'ai réussi à faire sur les trois derniers jeux. C'était un grand match, une grande bagarre, je suis allée chercher la victoire avec mes tripes, avec mon coeur, c'était génial.

Maintenant, je suis contente d'avoir un jour de repos avant de rencontrer Capriati, ça va me permettre à la fois de récupérer et de savourer cetter victoire. Je ne vais pas me mettre de pression inutile sur les épaules sous prétexte que je l'ai battue les deux dernières fois. Il arrivera ce qui arrivera. Je sais qu'elle rêve de revanche, même si c'est elle qui m'a battue l'année dernier ici-même. Je sais aussi qu'elle n'aime pas mon jeu, que je la gêne avec mes variations, mes petits chips, mes accélérations, mes montées au filet. Je compte bien lui servir un peu de out ça.'

Alain Deflassieux

------------------------------------------------------------------------------------

'It was brilliant'.
4th September 2002

Amélie Mauresmo was inexhaustible after her superb victory against Clijsters.

Satisfied, Amélie Mauresmo could be it. Not only had she just qualified for the US Open quarterfinals by beating valorous Kim Clijsters in three sets but she had especially delivered a superb combat, won as much with the head as with her arm. Selected pieces.

'The conditions were not easy. There was this waiting all the day and then, a little after 6 hours of the evening, one says to me that my match is cancelled. I prepare to return to the hotel and I cross Kim (Clijsters) by chance. I say to her: "Then one does not play today?" It answers me: "But yes. Why?" In fact, one had informed me by error of cancellation. Then, it was necessary that I reconcentrate. It was not easy. It is undoubtedly for this reason that I had difficulty to enter the match. With the first set, I was not really there, I served badly, I lacked patience, I wanted to finish the points too quickly and that resulted in heaps of faults. Kim played well on her side, she returned in the ball, directed the play.

Fortunately, I finished by calming myself. After having lost the first set, I returned well in the game, while advancing more and more, while serving better, while going to seek the points at the net. For this reason I consider to have also achieved a victory on myself because I succeeded alone in finding the keys which enabled me to enter the match. It is not Kim which gave them to me.'

"Capriati dreams of revenge"

'The atmosphere was brilliant. I equalized at one set all by dominating her with the net whereas, if I had remained at the bottom of the court, I could never have overflowed it so much her cover of ground is fantastic. In fact, it is the third set which was hardest. I broke her twice and twice she returned while being shown very aggressive in returns. But I do not think of blaming myself for anything. The close of the match was so dubious that I thought of the defeat. But at the same time I was always ready to go forwards. And it is what I succeeded in doing on the last three games. It was a great match, a great fight, I went to seek the victory with my guts, with my heart, it was brilliant.

Now, I am glad to have one day of rest before meeting Capriati, that will at the same time enable me to recover and enjoy this victory. I will not put useless pressure on my shoulders under pretext that I beat her the last two times. It will happen what will happen. I know that she dreams of revenge, even if it is she who beat me last year at this very place. I also know that she does not like my play, that I obstruct her with my variations, my small chips, my accelerations, my rises to the net. I hope well to serve a little out to her that.'

Alain Deflassieux

Linnie
Oct 2nd, 2002, 01:30 AM
Thank you once more, Lapin! :D