PDA

View Full Version : Interview with Laine

alexia1huff
Jul 30th, 2007, 10:49 PM
Hej Emma, hur är läget just nu?

- Det är riktigt bra med mig. Jag har tränat på i två månader nu efter att ha haft ett virus och jag försöker få tillbaka formen jag var i förut.

Berätta om viruset, vad var det som hände?

- Först så märkte jag ingenting förutom att jag kände mig så trött hela tiden. Istället för att gå till doktorn så hoppades jag man skulle bli bättre men till slut fick jag gå till doktorn som kunde konstatera att jag bar på ett virus. Därför fick jag ta fyra antibiotikakurer så det är först nu jag är tillbaka.

Hur är det att spela Nordea Nordic Light Open?

- Det är jättekul, det känns verkligen som att spela hemma. Det är något jag ser fram emot hela året och jag gillar banorna. Alla är så himla snälla mot mig och ja, jag trivs verkligen.

Är alla trevliga mot dig?

- Ja verkligen, jättesnälla.

Varför ska publiken komma och se dig spela?

- För att jag gillar att spela när det är mycket folk som skapar en bra atmosfär, man känner sig nästan som en svensk när man spelar i Nordea Nordic Light Open.

Vad har du för målsättning nu under Nordea Nordic Light Open?

- Jag har tränat riktigt bra nu så förhoppningsvis ska jag kunna ta med mig det jag presterar på träning in på planen. Sedan vill jag såklart gå långt i turneringen.

Hur mycket tränar du?

- Det är 6 dagar i veckan och ungefär 5-6 timmar om dagen.

För oss som bor i Sverige är Färjestad en väldigt känd hockeyklubb och du har på ett sätt anknytning till klubben, berätta?

- Min pappa Erkki har spelat i Färjestad en säsong och dessutom en säsong i Leksand så jag är faktiskt född i Karlstad.

Är du hockeyintresserad själv?

- Ja!! Det är min favoritsport, jag håller på Pelicans från Lahti (där Emma kommer ifrån) och Jokerit (som är från Helsingfors där hon bor nu) men jag kan inte bestämma mig vilket lag jag håller på.

Om båda lagen möts då?

- Haha då vet jag faktiskt inte.

Gillar du inget lag i NHL?

- Nej inget speciellt, snarare att jag hejar på de finska spelarna som t ex Selänne nu när Anaheim var i Stanley Cup final.

I OS gick det väl lite bättre för Sverige?

- Haha ja men jag hejar faktiskt på Sverige när Finland är ute ur en turnering.

Du som är från skidorten Lahti, åker du mycket skidor?

- Nej inte så mycket längre eftersom jag inte får bli skadad när jag spelar tennis. Däremot så gillar jag verkligen det och jag började åka redan som 3-åring.

Vad gör du utanför tennisen?

- Jag gillar att vara med kompisar, se på filmer, shoppa och lite allt möjligt. Jag älskar att se på hockey så är det en match någon kväll i Helsingfors så anpassar jag träningen för att jag ska hinna se hockeyn. Jag älskar sport och är väl inte lika shopping-intresserad som Sofia (Arvidsson) haha.

Jag såg dig för 5 år sedan när Nordea Nordic Light Open började i Helsingfors och då såg du lite ängslig ut, nu utstålar du självförtroende och pondus, har jag rätt?

- Ja det har du, nu är man liksom van med att spela WTA-matcher, det är inte samma happening längre och man känner sig trygg i Nordea Nordic Light Open.

Hur är det med finsk tennis, finns det någon under dig?

- Nej, det gör det väl inte egentligen så det känns väl lite tomt, därför är det kul att vi har Nordea Tennis Team där vi håller ihop.

Medialt, får ni stort intresse?

- Nja det är ju en ganska liten sport i Finland men det har blivit större för mig och sen Jaarko (Nieminen) slog igenom.

Om du är ute och shoppar, kommer folk fram till dig då och känner igen dig?

- Inte så mycket i Helsingfors även om det händer. Däremot så skulle jag bli ganska igenkänd om jag gick omkring hemma i Lahti som är lite mindre.

Vad är din dröm?

- Det är att jag vinner en grand slam såklart, jag tror att det är alla spelares dröm.

Till sist, vad önskar du dig mest just nu?

- Att jag ska vinna Nordea Nordic Light Open och att jag ska få vara hälsosam och frisk.

*going to translate it*

alexia1huff
Jul 30th, 2007, 11:14 PM
-Hi Emma, how are you doing right now?
-I'm doing very good. I have been training for 2 months, after the virus that I had and I'm trying to get back in the shape I was before.

-Talk about the virus, what happened?
-At first I didn't feel anything, except that I was really tired all the time. Instead of going to the doctor I was hoping it will get better, but in the end I went to the doctor, who found out that I had a virus. That is why I had to get 4 antibiotic shots and now it's the first time I'm back.

-How does ut feel to play the Nordea Nordic Light Open?
-It's loads of fun, it feels like playing at home. It's something that I look forwards to all the year and I like the courts too. Everyone is so wonderful towards me and yes, I enjoy it a lot.

-Everyone is nice to you?
- Yeah really, extremely nice.

-Why should people come and see you play?
-You almost feel like a Swede playing at Nordea Nordic Light Open.

-What are your goals for before Nordea Nordic Light Open?
-I trained well now, and hopefully what I do during training will come up on the court as well. Then, I want to get far in the tournament, of course.

-How much do you train?
- It's 6 days a week, about 5-6 hours a day.

-For us Swedes, Färjestad is a very well known ice hockey club and you have in some way a connection with the club, talk about it.
-My dad Erkki has played one season in Farjestad and apart from it one season in Leksand, so I'm actually born in Karlstad.

I'm soo tired now, tomorow I promise to finish this one along with wozniacki one and anything else.