PDA

View Full Version : VTV: the next generation

Brαm
Jun 16th, 2004, 07:51 AM
Vandaag staat in de Jommekeskrant (;)) een artikel over 8 spelertjes van 10 tot 12, die aan de VTV-tennisschool in Wilrijk les volgen. Kent iemand ze al uit bv. under-14 reeksen ofzo? :confused:

Ann-Sophie (10) - Destelbergen - doel: zo hoog mogelijk raken
Sofie (12) - Leopoldsburg - doel: in de top-10 staan, liefst op 1 of 2
Jolien (12) - Itterbeek - doel: in de top-10 staan
Tea (10) -Averbode - doel: in de top-10 staan
Thomas (11) - Deinze - doel: nr. 1 worden
Joke (12) - Balen - doel: nr. 1 worden
Majoli (11) - Wetteren - doel: in de top-50 staan
Joris (11) - Wenduine - in de top-10 staan

Hun begeleiders zijn Geert De Meyer en Harry Schouten.
Enkele quotes:
"Kim en Justine zijn echt uitzonderingen, zo'n succesverhaal komt zelden voor."
"Als er van deze groep enkele kunnen meedraaien in de top-50 moeten we al heel blij zijn."

Sofie heeft al gespeeld in Nederland, Frankrijk en vertrekt binnenkort naar 'n toernooi in Corsica ;)

konijntje_00
Jun 16th, 2004, 08:05 AM
Ik ken er ni direct iemand van, laat ons hopen dat zij het belgische tennis in de toekomst nog wat kleur kunnen geven
:yeah:

Svennovitch
Jun 16th, 2004, 09:21 AM
In mijn tennisclub is er eind deze maand een internationaal jeugdtornooi (-12 jaar). Het is een nieuw concept waar er in landenteams tegen elkaar wordt gespeeld. Er zal ook geen directe uitschakeling zijn, maar elk team speelt tegen elkaar.

Landen die komen:
- België (met 2 teams: VTV en AFT + mogelijk een derde wildcard-team)
- Nederland
- Frankrijk
- Engeland
- Zuid-Afrika
- Rusland

Ik zal er misschien wat foto's maken, dan leren we de spelertjes al kennen.

arn
Jun 16th, 2004, 01:13 PM
Zonder de achternamen zeggen de namen me niets. Wat me meteen opviel is de verdeling jongens/meisjes...

fleemke³
Jun 16th, 2004, 01:36 PM
ik ken sofieke :o T is Sofie Oyen en ze speelde dus bij ons op de club :D (later in Diest en nu in Wilrijk)

Dus wie weet na Filip Dewulf en Jessie Devries een nieuw tennisgeval uit Leopoldsburg ;)

E. Blackadder
Jun 16th, 2004, 08:54 PM
heb het artikelke ook gelezen. ambitieus zijn ze wel hé

caafje
Jun 17th, 2004, 05:44 PM
Zonder de achternamen zeggen de namen me niets. Wat me meteen opviel is de verdeling jongens/meisjes...

volledige namen:
Ann-Sophie (10) -Mestach
Sofie (12) -Oyen
Jolien (12) -Dewulf
Tea (10) -Ivanovic
Thomas (11) -Heyse
Joke (12) -De Kok
Majoli (11) -De Wilde
Joris (11) -De Loore

samenstelling VTV-groep:
10 meisjes en 13 jongens (geen respresentatieve steekproef geïnterviewd dus :p )

Brαm
Jun 17th, 2004, 06:04 PM
Bedankt Caafje :D (hoe heet je? :o)

An-Sophie Mestach
Club: RUCLA T.C.
Klassement: C+15
Dubbel: 30

Sofie Oyen
Club: G.T. TESSENDERLO
Klassement: B+2/6
Dubbel: 40

Jolien Dewulf
Ik vind er 2 Jolien Dewulfs in de VTV database, maar 't is deze denk ik:
Club: TENNIS S.D.I. VZW

Tea Ivanovic
Club: K.T.C. DIEST
Klassement: C+15/2
Dubbel: 25

Thomas Heyse
Club: T.C. WITTE KAPROENEN

Joke De Kok
Club: G.T. TESSENDERLO

Majoly De Wilde
Club: STANDAARD WETTEREN
Klassement: B+4/6
Dubbel: 35

Joris De Loore
Club: T.C. BRUGHIA

Voor de bollebozen die iets kennen van de rankings (:o), wie staat er al hoog voor zijn/haar leeftijd?

Brαm
Jun 17th, 2004, 06:10 PM
Heb dit juist gevonden... 'n Website over 'n meisje van 9 jaar ofzo :o :unsure:
http://home.tiscali.be/daisy.duysburgh/

*edit*

Haar zus heeft ook al 'n eigen website :eek:
http://home.tiscali.be/cindy.duysburgh/

fleemke³
Jun 17th, 2004, 07:20 PM
ter info de volgorde van de rankings ...

Niet geklasseerd :p
c30/4
c30/2
c30
c15/4
c15/2
c15
b4/6
b2/6
b0
b-2/6
b-4/6
b-15
b-15/1
b-15/2
b-15/4
A (van A20-A1 denk ik)

Ik ken een meiske van 14 die B-4/6 is ... en dat is geen meiske da ze volgen. Dit maar om te tonen dat het zo relatief is :o Sofieke Oyen is hoogste gerangschikt (B2/6) en zou op 2 jaar meer dan 3 klassementen moeten stijgen om beter te doen dan het meisje dat ik net vernoemde :confused:

En dan nog ... Justine was net 15 jaar toen ze RG won :o ze hebben nog een lange weg te gaan imo ;)

arn
Jun 17th, 2004, 08:01 PM
Ik moet zeggen dat er niemand echt heel hoog staat :o Ik had allemaal B's verwacht :o

Ik ben er zeker van dat er in mijn club 1 gastje en 2 meisjes van +-dezelfde leeftijd ook rond de rank staan van de laagsten hier.

arn
Jun 17th, 2004, 08:13 PM
Om het even in perspectief te plaatsen; Aude Vermoezen was op haar 13de met een ranking van B15-4 de jongste ooit om daar te raken. Een stuk hoger dus.

Brαm
Aug 1st, 2004, 10:43 AM
Borman: Under 10:
R1 An-Sophie Mestach beat Anne Sophie Willems 4-2 4-0
R2 An-Sophie Mestach beat Laure Monimont 4-1 4-3 (5)
R3 An-Sophie Mestach beat Elke Lemmens 4-0 4-2
QF An-Sophie Mestach vs. Ysaline Bonaventure

Borman Under 12:
R1 Majoly De Wilde beat Tara McMillan 6-0 6-0
R1 Jolien Dewulf beat Tessa Mulleneers 6-3 6-2
R1 Joke De Kok beat Florence Lehane 6-3 7-5
R1 Sofie Oyen BYE

R2 Majoly De Wilde beat Florence Renard 6-0 6-0
R2 Jolien Dewulf beat Florie Paquay 6-4 7-5
R2 Valerie Spalart beat Joke De Kok 7-5 5-7 6-4
R2 Sofie Oyen beat Jentl De Graeve 6-4 6-1

QF Majoly De Wilde beat Jolien Dewulf 6-3 6-2
QF Sofie Oyen beat Caroline Dheur 7-5 6-3

Stijn
Aug 1st, 2004, 10:51 AM
Is Elke Lemmens related to Goele Lemmens? :confused:

lies
Aug 1st, 2004, 11:02 AM
sofieke is verre familie van mij:D :bounce:
maar ik ken ze eigelijk niet echt goed:o
ik weet alleen dat ze verdomme goe op da balleke kan kloppen;)
go sofie!:)

Brαm
Aug 4th, 2004, 07:45 PM
Ann-Sophie Mestach won in de categorie onder de 10 jaar (Borman Beker) :D
4-2 4-0 in de finale (tegen Balan) :clap2:

Ook in het dubbel won ze, samen met Laura Maes: 4-0 4-1 :eek:

Brαm
Aug 4th, 2004, 07:48 PM
sofieke is verre familie van mij:D :bounce:
maar ik ken ze eigelijk niet echt goed:o
ik weet alleen dat ze verdomme goe op da balleke kan kloppen;)
go sofie!:)
Sofie verloor de finale in de categorie tot 12 jaar :awww:
6-3 6-3 voor Kim Stubbe!

lies
Aug 4th, 2004, 07:59 PM
:sad:
volgende keer beter,meisje!!:) :bigclap:
:bounce: :kiss:

Belgium = Best
Aug 4th, 2004, 08:58 PM
Ann-Sophie Mestach won in de categorie onder de 10 jaar (Borman Beker) :D
4-2 4-0 in de finale (tegen Balan) :clap2:

Ook in het dubbel won ze, samen met Laura Maes: 4-0 4-1 :eek:
Proficiat :yippee:

Svennovitch
Aug 4th, 2004, 11:43 PM
In mijn tennisclub is er eind deze maand een internationaal jeugdtornooi (-12 jaar). Het is een nieuw concept waar er in landenteams tegen elkaar wordt gespeeld. Er zal ook geen directe uitschakeling zijn, maar elk team speelt tegen elkaar.

Landen die komen:
- België (met 2 teams: VTV en AFT + mogelijk een derde wildcard-team)
- Nederland
- Frankrijk
- Engeland
- Zuid-Afrika
- Rusland

Ik zal er misschien wat foto's maken, dan leren we de spelertjes al kennen.
Op de laatste dag van het tornooi werd de rangschikking bepaald van de deelnemende landen. De resultaten kun je hier vinden: http://www.blauwereiger.be/jeugdtornooi/oop4.htm
De Belgische selectie verloor nipt in de tie-break van de derde set van de laatste dubbel tegen Frankrijk. Frankrijk is dus kampioen geworden.

Helaas geen foto's :sad:
Ik ben er niet geraakt op de finaledag...

Goed nieuws: wegens het succes van dit jaar, wordt al met zekerheid een tweede editie georganiseerd. Zweden zou al toegezegd hebben om volgend jaar deel te nemen. Hopelijk is het volgend jaar ook wat beter weer...

Hagar
Aug 4th, 2004, 11:59 PM
Niet elke generatie kan een Justine of Kim leveren. Maar als de kinderen blijven gestimuleerd worden om goed tennis te spelen en matchen te spelen, dan zullen er goede Belgische tennissers blijven komen. De omkadering lijkt me in België echt wel van een goed niveau te zijn. Dus wie het wil proberen als professional, die kan de kans krijgen.

Svennovitch
Aug 5th, 2004, 12:07 AM
Ik heb ook op het tornooi opgevangen dat er niet echt grote talenten zitten aan te komen. Het zou nog wel eens een tijdje kunnen duren vooraleer we opnieuw wat top-100 spelers/speelsters zullen hebben.

Na de 7 vette jaren, komen misschien wel 7 magere...

Maar laat ons eerst nog van de huidige generatie genieten ;)

ans
Aug 14th, 2004, 01:04 PM
I've seen Tea Ivanovic every day at our club this week. Didn't know who she was and me and my friend were just staring at that little girl playing so incredibly well until our coach said "don't be frustrated, she's the number 1 in Belgium, and there a bit further you can see the number 2":p

It seems she trains like 6 hours a day, that's so much for such a little girl! But she's quite a talent.:eek:

arn
Aug 14th, 2004, 05:11 PM
Op de laatste dag van het tornooi werd de rangschikking bepaald van de deelnemende landen. De resultaten kun je hier vinden: http://www.blauwereiger.be/jeugdtornooi/oop4.htm
De Belgische selectie verloor nipt in de tie-break van de derde set van de laatste dubbel tegen Frankrijk. Frankrijk is dus kampioen geworden.

Helaas geen foto's :sad:
Ik ben er niet geraakt op de finaledag...

Goed nieuws: wegens het succes van dit jaar, wordt al met zekerheid een tweede editie georganiseerd. Zweden zou al toegezegd hebben om volgend jaar deel te nemen. Hopelijk is het volgend jaar ook wat beter weer...
Er waren 3 belgische teams waarvan er 2 bij de laatste zijn. Het VTV-team maar 7de :o:o:tape::tape:

Svennovitch
Aug 14th, 2004, 05:19 PM
Er waren 3 belgische teams waarvan er 2 bij de laatste zijn. Het VTV-team maar 7de :o:o:tape::tape:
De Belgische ploeg met Belgiës grootste beloftes heeft maar nipt de finale verloren van Frankrijk, in een super-tiebreak in de laatste set van de laatste dubbel.

ans
Aug 14th, 2004, 09:00 PM
I've seen Tea Ivanovic every day at our club this week. Didn't know who she was and me and my friend were just staring at that little girl playing so incredibly well until our coach said "don't be frustrated, she's the number 1 in Belgium, and there a bit further you can see the number 2":p

It seems she trains like 6 hours a day, that's so much for such a little girl! But she's quite a talent.:eek:
Ow sorry, waarom spreek ik eigenlijk Engels:confused:

Brαm
Aug 14th, 2004, 09:25 PM

6u per dag? :eek: Da's wel intens ja :o
Hoe ziet ze er eigenlijk uit? Tenger gebouwd?

ans
Aug 15th, 2004, 05:49 PM
6u per dag? :eek: Da's wel intens ja :o
Hoe ziet ze er eigenlijk uit? Tenger gebouwd?
Ze lijkt me vrij klein voor haar leeftijd (11), niet echt tenger, maar ook helemaal geen spierbundeltje ofzo, haar voortandjes steken nogal fel vooruit (haar naam is dus wel toepasselijk;) ). Ik ben niet zeker of ze wel vlot Nederlands spreekt, ze zegt bijna geen woord tijdens training en toen ze vetrok hoorde ik haar tegen haar vader (?) Russisch (?) ofzo spreken.
Idd, 6u/dag, dat is toch wat mijn trainer zei, en ze is er ook altijd aan het spelen als wij er komen. Veel he, voor zo'n kleine pagadder:) .

Come-on-kim
Aug 15th, 2004, 07:20 PM
Ik heb vandaag in G'bergen gespeeld en er is een kleine jong (van mssn 6 jaar oud) die heeeeeel goed speelt!!! Hij zou me met 6-0 6-0 uitslagen!!!

Inez
Aug 19th, 2004, 10:35 PM
Da jongeske van 6 komt er dus aan voor na de zeven magere jaren opnieuw zeven vette te hebben.

Wat kunnen we verwachten van een Lemmens, Aude, Wickman (of zoiets), en van enkele Belgische jongens?

arn
Aug 19th, 2004, 10:37 PM
Geen toptalenten. Realistisch zou zijn 1 top-100 speler elke paar jaar denk ik.

Inez
Aug 19th, 2004, 10:50 PM
Hoe komt het dan dat Aude zo snel in dat B-klassemet kwam (al ken ik daar niets vanaf). Ze staat rond de 250 in ITF, maar staat daar al een jaartje ongeveer, niet? Was ze dan niet beter bezig, en is ze dan nu aan 't slabbakken, of heeft ze effe een overgangsfase, want ik heb wel het gevoel dat er het komende jaar weer wat meer gaat uitkomen?
En wat kunnen we verwachten van de twee hoogst geplaatste mannelijke jongens? Want die ene staat in de top 40, niet? En die andere staat al heel hoog om van 1989 te zijn... of vergis ik me?

arn
Aug 19th, 2004, 11:21 PM
Veel hangt af van hoe vroeg dat je je pubertijd hebt. Aude is iemand die hard slaat en haar postuur meehad ten opzichte van de andere leeftijdsgenoten. Het afgelopen jaar heeft ze veel last van blessures gehad. Het is af te wachten hoe ze gaat verderontwikkelen, maar ik denk niet ze echt top gaat worden. Mss wel een degelijke carriere in de top-200 of top150, wie weet?

arn
Aug 19th, 2004, 11:25 PM
De jongens volg ik niet zo goed... ze breken ook pas later door als de meisjes, ze hebben meer tijd nodig om hun spel te ontwikkelen. Top-40 niveau garandeert absoluut niets; Caroline Maes en Elke Clijsters stonder daar ook ooit. Top-10-niveau garandeert ook niets eigenlijk. Er zijn nog zóveel variabelen. Bij de meisjes zie ik er op dit moment niemand echt bovenuitsteken. Bij de jongens die ene die in de top-40 staat. Voor de rest zal de generatie 14- 15-16-jarigen niet veel opbrengen denk ik.

tennisbelge
Aug 20th, 2004, 07:50 AM
According to me, the following girls are the most promising :
Aude Vermoezen, Désirée Bastianon, Florence De Vrye
By the boys, there are two young promising players :
Niels Desein (17 year old and 39 at the ITF)
Frédéric de Fays (15! and already 130 at the ITF).
If you have the opportunity to go to the TC Heiveld (St Katelijne Waver) this week, there is the Grade 3 tournament.

Inez
Aug 20th, 2004, 01:22 PM
Ja, idd, DEsein en de Fays bedoelde ik.
Desein heeft nog niet zoveel toernooien gespeeld en kan het komende jaar dus nog stijgen om hoog te eindigen bij de junioren. En Die Frédéric is helemaal nog jong, zeker bij de jongens. Ik geloof dat hij van 1989 is, niet?
En verder is 't inderdaad afwachten. Flipkens doet het ook beter dan ze drie jaar geleden hadden voorspeld, want die kan toch wel de top honder halen, zonder blessures, niet? Of meer zelf.

Wat kunnen de Nederlanders van Michaëlla verwachten? Die wint nu al van top 400 speelsters... .

fleemke³
Aug 20th, 2004, 01:29 PM
In de Netevallei is er een meiske van 6j die geen tegenstand kan vinden in Vlaanderen in haar leeftijdscategorie. Mijn vriend heeft er les aan mogen geven tijdens een tenniskamp en was serieeeeeeeus onder de indruk. Ze speelt haar matchen in meisjes 10 en kan daar regelmatig winnen

Haar naam: Magali Kempen

Wimanna
Aug 20th, 2004, 01:43 PM
Ja, idd, DEsein en de Fays bedoelde ik.
Desein heeft nog niet zoveel toernooien gespeeld en kan het komende jaar dus nog stijgen om hoog te eindigen bij de junioren. En Die Frédéric is helemaal nog jong, zeker bij de jongens. Ik geloof dat hij van 1989 is, niet?
En verder is 't inderdaad afwachten. Flipkens doet het ook beter dan ze drie jaar geleden hadden voorspeld, want die kan toch wel de top honder halen, zonder blessures, niet? Of meer zelf.

Wat kunnen de Nederlanders van Michaëlla verwachten? Die wint nu al van top 400 speelsters... .
Vooral Desein heeft dit jaar enorm wat progressie gemaakt vind ik. Vorig jaar amper goede resultaten, maar dit jaar echt wel goede uitslagen in Grade 1, Grade A en Grand Slam tornooien.
De Fays valt me dit jaar een beetje tegen, maar die had vorig jaar wss een extreem goed jaar waardoor zijn resultaten dit jaar er niet zo uitspringen.
Steve Darcis is momenteel ook goed bezig, hij zit al wel wat Futures en Challengers te spelen.

Inez
Aug 20th, 2004, 02:06 PM
Voor mij blijven tennisters boeien zolang ze hoop geven en progressie blijven maken. Zoals idd Steve Darcis ook doet, en Kirsten Flipkens nog opvallender.

BelgianJuniors
Sep 10th, 2004, 10:35 PM
For those interested...tomorrowafternoon (Saturday September 11th) are the finals of the Belgian round of the "Nike Junior Tour" in Heiveld (Sint-Katelijne-Waver).
Most best Belgian young players under 14 will be there. Maybe an idea to go and watch the finals?

Brαm
Nov 24th, 2004, 06:19 PM
An-Sophie Mestach: C+15 B+2/6 = 2 gestegen
Sofie Oyen: B+2/6 B-15 = 4 gestegen
Jolien Dewulf : C+15 B 0 = 3 gestegen
Tea Ivanovic : C+15/2 B+2/6 = 3 gestegen
Thomas Heyse : C+15/2 B+4/6 = 2 gestegen
Joke De Kok: C+15 B 0 = 3 gestegen
Majoly De Wilde: B+4/6 B-2/6 = 3 gestegen
Joris De Loore : C+15/2 C+15 = 1 gestegen

De nieuwe klassementen in het rood :)
[Als er fouten zijn, zeg je 't maar]

Axelle Sterckx (Generatie Smash) is B+2/6.
Cindy Duysbergh ('89) is B-2/6, haar zus Daisy ('94) is C+15/4.

arn
Nov 24th, 2004, 07:16 PM
Ann-Sophie (10) -Mestach
Sofie (12) -Oyen
Jolien (12) -Dewulf
Tea (10) -Ivanovic
Thomas (11) -Heyse
Joke (12) -De Kok
Majoli (11) -De Wilde
Joris (11) -De Loore

c30/4
c30/2
c30
c15/4
c15/2
c15
b4/6
b2/6
b0
b-2/6
b-4/6
b-15
b-15/1
b-15/2
b-15/4
A

even gepaste om de leeftijden en de volgorde van de klassementen te zien :)

arn
Nov 24th, 2004, 07:35 PM
Ik zie er al een paar die het precies mogen vergeten :o

Brαm
Mar 1st, 2005, 04:41 PM
http://www.vtm.be/tv/header/typisch_belgisch_07x.jpg

Typisch Belgisch

Ze werd geboren op de dag dat Steffi Graf Monica Seles klopte op Wimbledon en ze kreeg de naam Steffi. “Met zo’n naam, het vechterskarakter van de vader en sportiviteit van de moeder , moet ze wel Kim Klijsters (spelling :tape: ) achterna”, zegt een huisvriend van de familie. “Ze moet leren slagen vooraleer zelf geslagen te worden”, zegt de vader. Steffi Distelmans is elf jaar en een jong tennistalent. Haar vader gelooft voor 200 % in zijn dochter en besteedt al zijn tijd en heel wat geld aan haar tennis-toekomst. “In de vijf jaar dat ze nu les volgt, heb ik nog geen 10 lessen gemist.”

Hij is haar coach, haar persoonlijke begeleider en ballenraper, haar chauffeur. Hij werkt ’s nachts en ’s ochtends en houdt zich daarna volledig bezig met zijn dochter: van en naar trainingen en wedstrijden rijden, haar coachen, ballen rapen, tactiek bespreken ...
Als Steffi verliest, moet ze van de papa de hele wedstrijd grondig analyseren en voor zichzelf uitmaken waar ze fouten heeft gemaakt. Ze moet dat dan opschrijven en bij een volgende wedstrijd wordt dat hele document telkens opnieuw gelezen. Hij vindt van zichzelf dat hij ondertussen een echte tennisexpert is geworden: “Ik kan het niet spelen, maar ik weet er alles van.”

Zijn mama was ooit een topturnster die geselecteerd werd voor de wereldkampioenschappen. Hijzelf is lenig en heeft een uitstekend balgevoel. Pieter Janssens is bijna elf en droomt van een plaats in de wereld-tennistop. Zijn moeder steekt al haar tijd en organisatietalent in Pieters tenniscarrière. De familie van Pieter Jansen is in vergelijking met die van Steffi ‘chaotischer’. Alhoewel er in deze familie voldoende financiële middelen zijn, lijkt alles soms in het honderd te lopen. Vooral Ilse, de mama van Pieter, is volgens Max, de trainer van Pieter, te negatief ingesteld en ziet enkel de tekortkomingen en fouten van haar zoontje.

Ilse heeft ooit de kans gehad op een belangrijke titel in het keurturnen. Die gemiste kans blijft haar tot op vandaag achtervolgen en ze transponeert dat gegeven nu op haar zoon. ‘Droom van een kind’ gaat niet alleen maar over tennis. Het is een universeel verhaal van kinderen met een bepaald talent, ouders die zich de koning te rijk voelen met zo’n boy/girl wonder in huis, die zich inzetten om dat talent optimaal te laten renderen, die samen met hun kind beginnen te dromen en die al dromend de realiteit vergeten.

Want ooit de wereld-tennistop halen is maar voor weinigen weggelegd en de kans dat die iemand uit ons land komt is oneindig klein. Maar die waarheid zal vaders en moeders niet stoppen. De prijs die ouders en kinderen betalen voor die droom is hoog: zowel financieel als emotioneel.

Haar klassement ziet er wel goed uit, niet?

VTV-numer: 768154
Naam: DISTELMANS STEFFI
Geboortedatum: 01/06/1993
Geslacht: V
Club: K.T.C. DIEST
Laatste seizoen: 2005
Klassement: B+2/6
Dubbel: 40

The Crow
Mar 1st, 2005, 05:29 PM
Jeebus :eek:

Svennovitch
Mar 1st, 2005, 05:36 PM
Wel weer een zielig verhaal...

Sarah<Kim-fan>
Mar 1st, 2005, 09:05 PM
tegen dat die kindjes 15-16 jaar zijn, kunnen ze tennis al beu zijn!
komaan, na iedere verliesbeurt de match grondig analyseren, is dat niet wat overdreven voor een meisje van 11? :rolleyes:

Wimanna
Mar 2nd, 2005, 07:37 PM
tegen dat die kindjes 15-16 jaar zijn, kunnen ze tennis al beu zijn!
komaan, na iedere verliesbeurt de match grondig analyseren, is dat niet wat overdreven voor een meisje van 11? :rolleyes:

Ik vind van niet. Velen zagen en klagen dat Belgen nix presteren op wereldniveau, maar als ze het dan professioneel aanpakken is het ook niet goed. Elke sport moet er van jongsaf ingestampt worden! Tis cru, maar tis gewoon zo.

arn
Mar 2nd, 2005, 10:26 PM
Die moeder van die gast :eek: Is naar mijn mening echt niet geweldig bezig, als die nog zo'n paar jaar doordoet is die klaar voor intensieve psychologische hulp :s

De familie van Steffi lijkt iets meer uitgebalanceerd, maar wait and see wat het gaat worden...

The Crow
Mar 3rd, 2005, 08:37 AM
Ik vind van niet. Velen zagen en klagen dat Belgen nix presteren op wereldniveau, maar als ze het dan professioneel aanpakken is het ook niet goed. Elke sport moet er van jongsaf ingestampt worden! Tis cru, maar tis gewoon zo.

Bwa ja, maar 't moet wel redelijk blijven. Als dat niet kan, dan hoeft het voor mij niet hoor...

Wimanna
Mar 3rd, 2005, 09:38 AM
Bwa ja, maar 't moet wel redelijk blijven. Als dat niet kan, dan hoeft het voor mij niet hoor...

Tuurlijk moet je daarin redelijk blijven. Het gezin van die jongen is niet het goede voorbeeld, dat van Steffi dan weer wel; zo kwam het bij mij toch over. Daar leek alles niet zo chaotisch. Hoe is het vroeger gegaan bij Justine en Kim? Die liepen bij wijze van spreken toch ook vanaf ze uit de wieg kwamen op de court? :D En zij plukken er nu de vruchten van. Gewoon heel veel ermee bezig zijn en er alles voor laten, zo word je een groot sporter.

Brαm
Mar 3rd, 2005, 10:52 AM
Tuurlijk moet je daarin redelijk blijven. Het gezin van die jongen is niet het goede voorbeeld, dat van Steffi dan weer wel; zo kwam het bij mij toch over. Daar leek alles niet zo chaotisch. Hoe is het vroeger gegaan bij Justine en Kim? Die liepen bij wijze van spreken toch ook vanaf ze uit de wieg kwamen op de court? :D En zij plukken er nu de vruchten van. Gewoon heel veel ermee bezig zijn en er alles voor laten, zo word je een groot sporter.
Die vader vond ik toch ook niet goed bezig hoor. Telkens als Steffi een fout maakte, stond hij daar negatieve gebaren te maken en luid te zeuren! Een coach moet iemand op zijn gemak stellen, niet nog nerveuzer maken. Die moeder van die jongen was idd :cuckoo: :o Zo zenuwachtig dat ze was, echt niet gezond.
Steffi zou beter een echte trainer hebben, iemand die niet zo emotioneel betrokken is. Oh en heeft iemand op de zus van Steffi gelet? 't Kind stond letterlijk en figuurlijk in de schaduw :(

Sarah<Kim-fan>
Mar 3rd, 2005, 10:52 AM
tjah, mss is dat wel zo, maar kvraag mij toch af of die kinderen daar zelf veel aan hebben...
nuja, je hebt waarschijnlijk wel gelijk, maar tzou toch niets voor mij zijn...:)
(moest ik er al het talent voor hebben :p;))

Wimanna
Mar 3rd, 2005, 11:08 AM
Die vader vond ik toch ook niet goed bezig hoor. Telkens als Steffi een fout maakte, stond hij daar negatieve gebaren te maken en luid te zeuren! Een coach moet iemand op zijn gemak stellen, niet nog nerveuzer maken.

Steffi heeft dat nooit gehoord volgens mij hoor. En als ze dan zijn richting uitkeek moedigde hij haar toch aan dacht ik. Hij was tegen haar meestal wel positief vond ik.
Ze verloor wel van ons Axelleke Sterckx he...da meiske is haar babyvet toch ook kwijt blijkbaar :) Wel grappig dat die Steffi daar ff dat madammeke van de baan veegde :lol:

-Fienesse-
Mar 4th, 2005, 11:35 AM
Die vader vond ik toch ook niet goed bezig hoor. Telkens als Steffi een fout maakte, stond hij daar negatieve gebaren te maken en luid te zeuren! Een coach moet iemand op zijn gemak stellen, niet nog nerveuzer maken. Die moeder van die jongen was idd :cuckoo: :o Zo zenuwachtig dat ze was, echt niet gezond.
Steffi zou beter een echte trainer hebben, iemand die niet zo emotioneel betrokken is. Oh en heeft iemand op de zus van Steffi gelet? 't Kind stond letterlijk en figuurlijk in de schaduw :(

Dat was ook eigenlijk het opvallendste wat mij opviel: de zus van Steffi. Dat is echt erg voor haar. En daaraan zie je dat voor zo'n gezin de sport van de zus alles is wat de klok slaat, dat hou je toch niet vol als familielid.
Hetzelfde voor de familie van Pieter. De ouders hadden met moeite tijd om hun zoontje in het ziekenhuis te begeleiden bij zijn operatie...echt erg.

Nog even vermelden (nu ik toch eens bezig ben) dat ik Majoly De Wilde "ken". Ze woont in mijn dorp en ik ken haar vader vrij goed. Voila, bij deze is dat ook gezegd.

ans
Mar 13th, 2005, 02:21 PM
Er is een verschil in uw kind pushen om iets almaar beter en beter en beter te doen en er obsessief mee bezig te zijn dan uw kind aanmoedigen en steunen in hetgeen het wil. Kijk naar de familie Clijsters. Kim heeft ook een groot deel van haar jeugd aan zich voorbij zien gaan waarschijnlijk maar het is wel duidelijk dat haar vader haar nooit ergens toe gepusht heeft, integendeel. Ook de andere minder getalenteerde dochter kreeg even veel aandacht en Lei stond altijd klaar met zijn down-to-earth en realistische commentaren. Zo kan je ook toppers kweken. Ik kan echt niet tegen van die voorgeprepareerde kinders wiens ouders elke seconde van hun leven in het oog houden en overal gaan vertellen hoe uitzonderlijk goed ze wel zijn.

Die Steffi traint trouwens bij ons op de club. Die vader eens in het oog houden van de zomer.

Brαm
May 13th, 2005, 11:42 AM
Tennistalent Tea Ivanovic (12) wil graag in de voetsporen van Kim Clijsters treden

http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/C8_TEA.MM.jpg

Is er leven na Kim Clijsters en Justine Henin? Ja, zo blijkt aan de VTV, de tennisschool verstopt in de bossen van Wilrijk. Hier worden de grootste talenten van ons land klaargestoomd voor een carrière aan de wereldtop. Wij liepen een dagje in het voetspoor van de 12-jarige Tea Ivanovic, met een beetje geluk de troonopvolgster van Kim en Justine.

De naam Tea Ivanovic klinkt allesbehalve Vlaams. De ouders van het twaalfjarige tennistalent zijn afkomstig uit Servië-Montenegro, in het voormalige Joegoslavië. ,,Mijn papa Veska Ivanovic was vroeger professioneel basketbalspeler in Vlaanderen'', vertelt ze. ,,Mijn ouders zijn hier komen wonen nog voor de oorlog daar is uitgebroken. Ik heb nooit ergens anders gewoond. Maar ik heb nog veel familie in Servië-Montenegro. Die bezoek ik regelmatig. Mijn mama was vroeger sportverslaggeefster in Joegoslavië. De liefde voor de sport zit dus duidelijk in de genen.''

Tea zette zes jaar geleden haar eerst pasjes in de tenniswereld bij KTC Diest gezet. ,,Ik deed toen ook nog aan paardrijden en turnen'', vertelt ze. ,,Ik had nooit gedacht dat ik zoveel in het tennis zou kunnen bereiken. Maar langzaamaan bracht ik meer tijd door op een tennisveld dan om het even waar anders.''

Chocolade verboden

Twee jaar geleden mocht ze zich inschrijven aan de tennisschool VTV. Daarvoor moet je heel goed zijn en ontdekt worden. Niemand kan zich zomaar inschrijven. ,,Ik had toen eigenlijk nog niet veel gewonnen'', bekent ze. ,,Daar keken die scouts van de tennisschool ook niet naar. Ze keken naar mijn techniek, stijl, evolutie en karakter. Blijkbaar zagen ze veel in mij.''

Tea zegt dat ze in die twee jaar veel verbeterd is. ,,Vroeger was mijn forehand niet zo goed. Nu is dat mijn krachtigste wapen.'' Haar minpunten wil ze eerst niet vertellen. ,,Mijn tegenstanders lezen waarschijnlijk ook mee (lacht). Laat ons zeggen dat ik mijn backhand volledig opnieuw heb moeten aanleren.''

Maar in de tennisschool leert Tea meer dan betere back- en forehands te slaan. ,,We leren ook hoe we ons moeten verzorgen en wat we moeten eten'', vertelt ze. ,,Frietjes of chocolade zijn uitgesloten. Vooral met dat laatste heb ik het moeilijk. Zeker wanneer ik andere kinderen op school chocolade zie smullen.''

Complimentjes van Kim

En haar doel, dat is de absolute wereldtop bereiken. Net als Maria Sharapova, haar idool op dit moment. ,,Zij speelt krachtig tennis'', vertelt Tea. ,,Dat zie ik graag. Ik heb ook al veel toptennisters aan het werk gezien, want tijdens de Diamond Games komen Venus Williams, Clijsters en alle anderen hier trainen. Ook Flipkens en Malisse komen hier regelmatig een balletje slaan. Met mijn gsm neem ik dan foto's van hen. Eén keer heb ik met Kim vijf minuutjes kunnen praten. Ze heeft me toen veel geluk gewenst.''

Trainen na de schooluren

De tennisschool VTV in Wilrijk is niet echt een school. De toptalenten zitten er wel op internaat en staan twintig uur per week op het veld, maar les volgen ze aan een gewone school. Voor Tea is dat 't Kofschip in Antwerpen. Volgend jaar zal ze moderne volgen in Mortsel. ,,Het is niet zo dat ik bijvoorbeeld 's middags niet naar de lessen moet'', vertelt ze. ,,Ik ga eve veel naar school als alle andere kinderen. Trainen doe ik na de schooluren, tijdens het weekend of tijdens de knutsellessen. Andere lessen mis ik alleen maar als ik naar een buitenlands tornooi moet. ''

Kathleen VERVOORT
12/05/2005

http://www.nieuwsblad.be/zoepa/Article/Detail.aspx?ArticleID=GNEEPI71

arn
May 13th, 2005, 01:57 PM
Hopelijk wordt ze even goed als de reeds bekende Ivanovic ;)

ans
May 16th, 2005, 10:27 AM
Ah Bram, merci, heb dat precies gemist in Het Nieuwsblad:)

Heb ze nog niet gezien op de club, maar met al dat slechte weer, heb ik zelf nog maar amper op de baan gestaan feitelijk. Ik heb nogal es oog voor talent he seg:p

Svennovitch
May 16th, 2005, 04:11 PM
Ah Bram, merci, heb dat precies gemist in Het Nieuwsblad:)

Heb ze nog niet gezien op de club, maar met al dat slechte weer, heb ik zelf nog maar amper op de baan gestaan feitelijk. Ik heb nogal es oog voor talent he seg:p

Ik heb het wel gezien. Zat vorige week in het NB op de laatse blz. van die jongerenkrant die ze gemaakt hadden. Daar ging het over jeugdtalenten in de sport, o.a. dit meisje voor tennis :)

Brαm
Aug 7th, 2005, 11:27 AM
Let's see how well they did at the Borman Cup!

An-Sophie Mestach: lost in the semis (U12)
Sofie Oyen: lost in the semis (U14)
Jolien Dewulf: lost 1st round (U14)
Tea Ivanovic: WO in 1st round (U12)
Joke De Kok: did not play
Majoly De Wilde: lost in the semis (U14)
Axelle Sterckx: did not play
Steffi Distelmans: did not play

None of them reached a final. Seems like the Walloons are dominating Belgian Junior tennis at the moment :eek:

Brαm
Oct 29th, 2005, 12:30 PM
Nieuwe klassementen in het blauw

De meisjes
Sofie Oyen (13): B-15 B-15/2 +2
Kim Stubbe (13 in 2 days) is also B-15/2 btw!

Jolien Dewulf (13): B 0 B-15/1 +4 :eek:
Majoly De Wilde (13): B-2/6 B-15/1 +3

Joke De Kok (13): B 0 B-15 +3

An-Sophie Mestach (11): B+2/6 B-2/6 +2
Axelle Sterckx (12): B+2/6 B-2/6 +2

Tea Ivanovic (12 next month) : B+2/6 B 0 +1
Steffi Distelmans (12): B+2/6 B 0 +1

De jongens
Thomas Heyse (12): B+4/6 B 0 +2
Joris De Loore (12): C+15 B 0 +3

arn
Oct 29th, 2005, 02:40 PM
Dus de 2 over wie hier op deze pagina een artikel staat, hebben het minste vooruitgang gemaakt :tape: ;)

Brαm
Dec 19th, 2005, 12:22 PM
The caption says that these people are in the picture:
Heyse Thomas, De Loore Joris, Oyen Sofie, Dewulf Jolien, Stubbe Kim and Mestach An-Sophie. However, there seems to be one girl missing.
I'm prety sure the girl on the right (red top) is Kim Stubbe. Anyone who knows who the rest are?

http://i22.photobucket.com/albums/b315/bram_born84/TennisStudie0506_groot.jpg

http://www.vtv.be/Toptennis/Bestanden/Pré-Tennis&Studie_groot.jpg

tennisbelge
Dec 19th, 2005, 02:30 PM
The caption says that these people are in the picture:
Heyse Thomas, De Loore Joris, Oyen Sofie, Dewulf Jolien, Stubbe Kim and Mestach An-Sophie. However, there seems to be one girl missing.
I'm prety sure the girl on the right (red top) is Kim Stubbe. Anyone who knows who the rest are ?

http://www.vtv.be/Toptennis/Bestanden/Pré-Tennis&Studie_groot.jpg

I saw some of them at the De Borman 2005. I think (but I'm not 100% sure) that Thomas and Sofie are the ones in orange. The third girl must be An-Sophie cause I saw Jolien and she didn't look like that (in my memory).

Svennovitch
Jan 2nd, 2006, 01:54 PM
Joris De Loore is the boy on the left.

Freija
Jan 4th, 2006, 04:50 PM
I saw some of them at the De Borman 2005. I think (but I'm not 100% sure) that Thomas and Sofie are the ones in orange. The third girl must be An-Sophie cause I saw Jolien and she didn't look like that (in my memory).

Thomas is the one in red, I know it for sure. I know the guy, his family is from my tennisclub.

Brαm
May 4th, 2006, 05:42 PM
I found some kind of report about a match involving Majoly De Wilde. Is that Majoly in these pictures? :o

Watching that Belgium girl warming up with Nandita, you could really see that this will be a tough task for our girl. De Wilde played very flat, powerful topspin strokes, whereas Nandita looked a bit nervous and slightly less confident than on Sunday.

And that was the way the match started: De Wilde had no problem to win her serve, whereas Nandita was 0-30 behind in the second game followed by two double faults: 2:0 de Wilde. Majoly had no problem to raise the lead to 3:0 and had a double break point at 15-40 while Nandita served. But Nandita fought back, decreased the number of errors and showed some of her beautiful strokes which caused Litfin to struggle the day before. Deuce, three time Ad In, Game Krishnan! Still 1:3 for Nandita, but I was much more confident now. Majoly seemed to be impressed now, too, and struggled with her serve. 0-40, triple break point for Nandita. She took the first one, she was back in the game and to serve at 2:3 now. Unfortunately, she committed a double fault after loosing the first point. Though she could win the next one, she was still under pressure at 15-30, when Majoly showed one of her beautiful forehand topspin shots. Double break point, Nandita shot the ball in the net, 4:2 de Wilde. The next game looked a bit like the ones at the beginning, where Majoly forced Nandita to several errors, but Nandita always found a way to come back: after she had no chance to re-break, she showed great points at own serve, so that De Wilde served for the set at 5:3. Nandita lead 0-30 in that game, but was unable to go for break points - four points in a row for the Belgium girl and the set. Majoly was definitely the better player in that set and just too strong for Ramesh's daughter, but nevertheless I was very pleased with Nandita. She showed that she is able how to change her game and strokes to keep up with the opponent - things like this as well as gaining experience with different players with different styles of play is much more important than to gain good results, to win or to loose.

After the servers had no major problems in the first two games of the second set, Nandita put herself under pressure by a double fault in the third one. A great return by De Wilde at 15-30 gave her another double break point, she converted the first one. But again, Nandita did not give up and broke De Wildes's serve straight and had no problem to win at own serve. If there was something, in which Nandita was better than De Wilde that day, it was definitely the mental strength - Nandita put much pressure on her opponent now who seemed to be very impressed and nervous because of Nandita's streak. 15-40, double break point for Nandita. After her first return hit the net, Nandita converted the second one by a beautiful return winner. 4:2 now for Nandita, she even seemed to be able to turn the match, though her opponent still seemed to be gifted with the better skills. Unfortunately, Nandita got nervous now, too, and was 0-40 behind at own serve. Though she saved the first break point, she committed a double fault and as Majoly had no problems with her serve, the score was 4:4 tied again. Again, a double fault put Nandita under pressure, two nice points by the Belgium girl meaned double break point, first one converted, 5:4 De Wilde, who served for the match now. But Nandita did not give up, whereas De Wilde had major problems with her serve. Though she did not commit a double fault, she just hit one first serve! That gave Nandita a great chance to come back, she had a first break point at 30-40, but was unlucky as a net chord jumped up high, so that Nandita's following shot was too long. After a first match point, she had three more break points, but De Wilde always found the right answer and gave Nandita no chance to come back. She deserved to win and converted the second match point afterwards.
Wow, this was a great match on a very high level, especially for a class 3 tournament qualifying draw! Some European countries just started their summer holidays, in other countries like Germany, many pupils finished their exams, nothing really happens at school, so it is quite easy for them to be allowed to skip school for a sport event like that. The worst thing about Nandita's loss is definitely that she did not have a chance to play another match and gain more experience. I think she learned much, she never gave up, so I am very pleased with her match. De Wilde was too strong for her and she gave her an impressing fight.

http://www.tennis-foto.de/tennis/pics/jun_kampen05_gq02_02.jpg
http://www.tennis-foto.de/tennis/pics/jun_kampen05_gq02_03.jpg
http://www.tennis-foto.de/tennis/pics/jun_kampen05_gq02_04.jpg

http://www.tennis-foto.de/tennis/jun_kampen05_gq02_01_eng.html

Brαm
Jun 20th, 2006, 12:47 PM
Gisterenmiddag was er een reportage over/met An-Sophie Mestach op AVS (Oost-Vlaamse televisiezender). Ze leek me heel nuchter voor haar leeftijd :) Toen de interviewer haar vroeg of ze de nieuwe Kim Clijsters was, zei ze dat dat een droom zou blijven en dat ze gewoon haar eigen weg moet zoeken. Oh en voor de West-Vlamingen, haar mémé is van Blankenberge ;)

Brαm
Aug 9th, 2006, 11:20 AM
Let's see how well they did at the Borman Cup!

An-Sophie Mestach: lost in the semis (U12)
Sofie Oyen: lost in the semis (U14)
Jolien Dewulf: lost 1st round (U14)
Tea Ivanovic: WO in 1st round (U12)
Majoly De Wilde: lost in the semis (U14)
Axelle Sterckx: did not play

This year:

An-Sophie Mestach: WON (U12) :yeah:
Sofie Oyen: WON (U14) :yeah:
Jolien Dewulf: lost in 2nd round (U14)
Tea Ivanovic: did not play
Majoly De Wilde: lost in the semis again (U14)
Axelle Sterckx: lost in 1st round (U14) :(

Same players who were the best at the Cup de Borman! Mestach and Oyen seem quite promising for the future :) Even though we all know that Tammy would beat them easily ;) ;)

Aatje
Apr 24th, 2007, 09:53 AM
ter info de volgorde van de rankings ...

Niet geklasseerd :p
c30/4
c30/2
c30
c15/4
c15/2
c15
b4/6
b2/6
b0
b-2/6
b-4/6
b-15
b-15/1
b-15/2
b-15/4
A (van A20-A1 denk ik)

Ik ken een meiske van 14 die B-4/6 is ... en dat is geen meiske da ze volgen. Dit maar om te tonen dat het zo relatief is :o Sofieke Oyen is hoogste gerangschikt (B2/6) en zou op 2 jaar meer dan 3 klassementen moeten stijgen om beter te doen dan het meisje dat ik net vernoemde :confused:

En dan nog ... Justine was net 15 jaar toen ze RG won :o ze hebben nog een lange weg te gaan imo ;)

En, zo'n 2,5 jaar later, ... heeft ze die dan nu?

Sofie Oyen
Leeftijd : 15 jaar (04/02/1992)
Belgische ranking : B-15.4 (nr 58 in België)
Club : G.T. Tessenderlo

Ranking ETA - 16 : 201ste
Ranking junioren "combined" : 774ste
Beste ranking : 774ste (23/04/2007)

Rechtshandig, dubbelhandige backhand

Aatje
Apr 24th, 2007, 10:07 AM
This year:

An-Sophie Mestach: WON (U12) :yeah:
Sofie Oyen: WON (U14) :yeah:
Jolien Dewulf: lost in 2nd round (U14)
Tea Ivanovic: did not play
Majoly De Wilde: lost in the semis again (U14)
Axelle Sterckx: lost in 1st round (U14) :(

Same players who were the best at the Cup de Borman! Mestach and Oyen seem quite promising for the future :) Even though we all know that Tammy would beat them easily ;) ;)

Opnieuw deze twee, en samen nogwel, wat maakt dat Mestach (1994) een ranking bij de junioren heeft gekregen:

Dates : 26 Mar to 01 Apr 2007
Venue : Marsa Sports Club, Malta
Grade : Grade 5
Surface : Hard

Winners
Girls Singles :
Ksenia KIRILLOVA (RUS)

Girls Doubles :
MESTACH (BEL) / OYEN (BEL)

BelgianJuniors
May 26th, 2007, 11:54 PM
An-Sophie did pretty well in Slovenia last week. 1/4 finals in the singles where she lost against Tomova from Bulgaria and she won the doubles finals with Laura Bernard from Belgium (too). This week - still in Maribor, Slovenia - she plays (tomorrow) the finals against a local player (Kolar) and today she won the doubles final there, together with the same Kolar she plays against tomorrow. Both events are ETA under14 cat2 tournaments. This should bring her from 60th towards about the 35th place in the ETA u14 ranking. Not so bad for a first year ànd first Belgian girl in these rankings (1993 and 1994).
Best performance I saw myself was her win in the Maccabi Antwerp Diamond Trophy last March...hadn't happened since Clijsters won the event, almost 10 years ago.
Joris Deloore did/is doing very well too in Slovenia; he won singles and doubles in last weeks' tournament in Maribor, and he can do the same this week...but he's from 1993; still, first ranked Belgian in the ETA u14 and making his way to the top10...

BelgianJuniors
May 27th, 2007, 12:05 AM
The picture here: http://www.vtv.be/Toptennis/Bestande...udie_groot.jpg (Dec 19th 2005 thread from Bram) doesn't show An-Sophie. The picture shows players from 1992 (Kim, Jolien and Sofie) and 1993 (Thomas and Joris).

BelgianJuniors
May 27th, 2007, 12:09 AM
May 4th 2006 pictures (thread above)are indeed Majoly De Wilde.

tony kirilenko
May 27th, 2007, 02:26 PM
thanks very much, joris and an sophie are good hopes:bounce:

polly
May 27th, 2007, 05:52 PM
did an-sophie mestagh win the final in slovenia?

BelgianJuniors
May 27th, 2007, 06:29 PM
No...An-Sophie Mestach lost 6-3 and 6-2. Joris lost the final too.
But they both will move up a decent number of places in the ranking.
And it will give them a good "starting position" for the summer tournaments.

polly
May 27th, 2007, 06:33 PM
thats a pity they lost , but at least mestagh has another left on the under 14 circuit

Brαm
Aug 12th, 2007, 09:39 PM
http://www.vtm.be/tv/header/typisch_belgisch_07x.jpg

Typisch Belgisch

Ze werd geboren op de dag dat Steffi Graf Monica Seles klopte op Wimbledon en ze kreeg de naam Steffi. “Met zo’n naam, het vechterskarakter van de vader en sportiviteit van de moeder , moet ze wel Kim Klijsters (spelling :tape: ) achterna”, zegt een huisvriend van de familie. “Ze moet leren slagen vooraleer zelf geslagen te worden”, zegt de vader. Steffi Distelmans is elf jaar en een jong tennistalent. Haar vader gelooft voor 200 % in zijn dochter en besteedt al zijn tijd en heel wat geld aan haar tennis-toekomst. “In de vijf jaar dat ze nu les volgt, heb ik nog geen 10 lessen gemist.”

Hij is haar coach, haar persoonlijke begeleider en ballenraper, haar chauffeur. Hij werkt ’s nachts en ’s ochtends en houdt zich daarna volledig bezig met zijn dochter: van en naar trainingen en wedstrijden rijden, haar coachen, ballen rapen, tactiek bespreken ...
Als Steffi verliest, moet ze van de papa de hele wedstrijd grondig analyseren en voor zichzelf uitmaken waar ze fouten heeft gemaakt. Ze moet dat dan opschrijven en bij een volgende wedstrijd wordt dat hele document telkens opnieuw gelezen. Hij vindt van zichzelf dat hij ondertussen een echte tennisexpert is geworden: “Ik kan het niet spelen, maar ik weet er alles van.”

Zijn mama was ooit een topturnster die geselecteerd werd voor de wereldkampioenschappen. Hijzelf is lenig en heeft een uitstekend balgevoel. Pieter Janssens is bijna elf en droomt van een plaats in de wereld-tennistop. Zijn moeder steekt al haar tijd en organisatietalent in Pieters tenniscarrière. De familie van Pieter Jansen is in vergelijking met die van Steffi ‘chaotischer’. Alhoewel er in deze familie voldoende financiële middelen zijn, lijkt alles soms in het honderd te lopen. Vooral Ilse, de mama van Pieter, is volgens Max, de trainer van Pieter, te negatief ingesteld en ziet enkel de tekortkomingen en fouten van haar zoontje.

Ilse heeft ooit de kans gehad op een belangrijke titel in het keurturnen. Die gemiste kans blijft haar tot op vandaag achtervolgen en ze transponeert dat gegeven nu op haar zoon. ‘Droom van een kind’ gaat niet alleen maar over tennis. Het is een universeel verhaal van kinderen met een bepaald talent, ouders die zich de koning te rijk voelen met zo’n boy/girl wonder in huis, die zich inzetten om dat talent optimaal te laten renderen, die samen met hun kind beginnen te dromen en die al dromend de realiteit vergeten.

Want ooit de wereld-tennistop halen is maar voor weinigen weggelegd en de kans dat die iemand uit ons land komt is oneindig klein. Maar die waarheid zal vaders en moeders niet stoppen. De prijs die ouders en kinderen betalen voor die droom is hoog: zowel financieel als emotioneel.

Deze reportage wordt woensdag om 22u55 heruitgezonden op VTM (voor wie ze nog eens wil bekijken of ze de vorige keer gemist heeft).

BelgianJuniors
Dec 20th, 2007, 08:09 PM
An-Sophie Mestach just entered the European u14 top ten this week.
Interesting detail: she is the only Western European girl in this ranking.

Aatje
Jul 12th, 2008, 11:52 AM
Sofie Oyen en An-Sophie Mestach doen het toch goed bij de -18 jarigen lijkt mij. Wat kunnen we van hen verwachten?
Tamaryn Hendler is natuurlijk beter, of niet? En hoeveel beter dan wel?

En hoe groot zijn Sofie en An-Sophie? Hebben ze hun lichaamsbouw mee? Misschien moeilijk te zeggen op die leeftijd, hoewel meisje na hun 14 niet meer zoveel groeien, toch?

BelgianJuniors
Jul 15th, 2008, 11:59 AM
Hi Aatje,

Hopefully you won't mind me writing in English here...

Yes, Sofie and An-Sophie are the best performing Flemish juniors under 18 at this time. It is possible to compare both with Tammy. But don't forget that Tammy got most of her tennis-schooling in Florida, and those two girls - Sofie and An-Sophie are VTV-trained, which is quite different.

To compare, you can look up the statistics.

Sofie and Tammy are about the same age, An-Sophie is two years younger.
Both Sofie and Tammy probably won't grow much anymore. Sofie is about 1.63m, An-Sophie about 1.67m. They are all 3 pretty athletic.
Sofie is now 73rd ranked (ITF under 18), An-Sophie 134th.

When looking at age/ranking, then Sofie is 22nd (there are 21 girls born in 1992, 1993 or 1994 before her). An-Sophie is 2nd (after Robson who just won Wimbledon at age 14). However, what matters more is how they will do at the Grand Slams. It's not meaningful to be highly ranked when you loose in the 1st or 2nd round of the GS's.
They both are expected to participate next year, so we'll see.

My personal take on this is that those girls have the best chances to "make it" as pro's, that have a continuous good (read:exceptional) record since they were 7-8 years old. Being number one in your country is not so important at age 10, being number one in the world is not so important at age 12...but the higher one is ranked at age 8,10,12,14... "in a straight upwards line", the more the chances improve to become "really good".

Aatje
Jul 22nd, 2008, 11:07 PM
[QUOTE=BelgianJuniors;13628455]Hi Aatje,

Hopefully you won't mind me writing in English here...

QUOTE]

Thanks! And no problem. I will try to write in Englisch too...

Great to hear they are good! But can we compare both with Tammy? Because Tammy already has a WTA ranking. She already won from a WTA top 200 player?
And 1m63 isn't verry big? I think Tammy is 1m74, not? Is An-Sophie still going to grow?

What's the different between tennis-schooling in Florida, and the VTV-trained girls?

I really hope they will do great next year in the Grand slams! Why does Sofie not play this year in the US Open?

And what can we expect from:
-844 STERCKX, Axelle BEL 12 Jan 1993 35 0.00 35.00 Y
-874 BERNARD, Laura BEL 24 Apr 1993 30 2.50 32.50 Y
-881= BONAVENTURE, Ysaline BEL 29 Aug 1994 25 6.25 31.25 Y
-1122= LEMMENS, Elke BEL 27 Dec 1994 20

BelgianJuniors
Jul 28th, 2008, 04:43 PM
You may know it is extremely difficult to compare at age 14 or even 16, players. The reason? You don't always know how much and in what way they have trained and are training.
For instance, the VTV-trained players go to school, they have the special sport-statute that allows them to travel to tournaments. Other federations don't do that (in almost all cases). So, talented players in Russia, Slovakia, The UK, the USA and most others have some type of "private schooling". Very often, but not always, that doesn't compare with what the Flemish do. It's of course a choice, an option. Players that are not in VTV often are homeschooled too. It's a matter of what they and the parents want. Personally, I think that going to school (with the facilities that exist) allows the players to develop their tennis as well as their "regular" intellectual capacities. It also avoids an early "burn out" and possible injuries of playing too young too much. An exemple? Look up what Jessica Ren did a few years ago, and now.Or Hanna Orlik. Lots of examples.
Of course, some players do break through, like Robson, at a very early age. But she still has to prove a lot.

Yes, 1m63 is not very tall. it depends how much she'll grow yet. 1m67 is quite OK at age 14, but another 10 cm would be good.
Tammy has played very intensively in the US I believe; in Belgium, the playing is probably better dosed (meaning, less at a very young age and increasing).

I don't think it is worth a while to go to GS's if you're not on the MD. It's expensive and you are tired before you get through the Q's to the MD IF you even do.
One could make a point about "gaining experience", but it's quite a cost.
Better is to get a ranking (below 60 ITF under 18) so you get on the MD. Sofie is close at 72, An-Sophie at 127 may get there soon too. So, I do expect them both to play GS's next year.

Still... it's not easy to get results right away. Don't forget that Robson has trained a lot on grass, before she played Wimbledon. And I wonder how she'll take the pressure when she plays (if she goes) the worldchampionship in Prostejov next week. Having to play for instance a girl she never beat...Gavrilova from Russia, also a 1994-girl. Or Uberalova from Slovakia who just became European Champion as 1995-girl (An-Sophie lost in the semifinals from Gavrilova).When you have won the Wimbledon GS for Juniors, it is difficult to play other good 1994's and younger. Will be interesting to follow. Maybe she can cope, maybe not.

Bernard and Bonaventure haven't played a lot of ITF's yet. We'll see what they can achieve next year. For Axelle Sterckx it's high time to have some results in G4's and G3's to start I would think. Elke Lemmens does well, considering she is still 13 and not very tall.

It's very difficult predicting...there is no crystalball for tenniscareers. So many elements come into play, but that makes it just interesting.

Aatje
Jul 28th, 2008, 11:28 PM
[QUOTE=BelgianJuniors;13718558] QUOTE]

Thanks!

Brαm
Aug 6th, 2008, 09:30 AM
Haha, has anyone seen Mestach's profile picture on itftennis.com? :lol:

http://www.itftennis.com/juniors/players/player.asp?player=100115683

Dorien.
Aug 6th, 2008, 03:04 PM
Haha, has anyone seen Mestach's profile picture on itftennis.com? :lol:

http://www.itftennis.com/juniors/players/player.asp?player=100115683

it's nice that you can see her face :p

^bibi^
Sep 24th, 2008, 09:07 AM
Well we'll wait before putting a face on the name :haha:

BelgianJuniors
Dec 2nd, 2008, 06:45 AM
Today 4 Belgian girls start to play in the MD in Bradenton Florida, Eddie Herr, a Grade 1 u18 tournament.
It is played on the grounds of the IMG Bolletieri Academy
Sofie Oyen (1992), An-Sophie Mestach (1994), Gally de Wael (1991) and Michaela Boev (1991) are the 4 players.
It will be interesting to see how they do the coming days.
Next week there is the Grade A Orange Bowl as well, in Key Biscayne in Florida.
Good luck to the 4 Belgian girls!

BelgianJuniors
Dec 2nd, 2008, 07:22 AM
A small correction.
I just saw Gally doesn't play in Eddie Herr this week.
So...3 Belgian girls on the court in Bradenton today.