PDA

View Full Version : Jesse || Jesse nog niet hersteld van blessure.. :(

grmbl
May 19th, 2004, 09:28 PM
Ik weet dat dit een WTA-forum is, maar ik weet zeker dat jullie dit leuk vinden om te lezen. Jesse traint in Barcelona bij de tennisschool Sanches-Casal. Bij deze tennisschool zijn toppers als Kuznetsova en Safin ook zijn begonnen. Jesse traint daar mee in de hoogste groep en heeft al een aantal potjes gewonnen in het satelite cicuit.. Jesse houdt een dagboek bij en daarin verteld hij alles wat hij daar meemaakt, wat zijn programma is en hoe het is gegaan met toernooi. Echt een must read voor tennisliefhebbers!

Veel plezier

__________________________________________________ _____________
Graag stel ik mij aan u voor. Ik ben Jesse S. Huta Galung, 18 jaar jong, net eindexamen Havo gedaan en met één grote passie: Top Tennis! Mijn heilig doel is het hoogste niveau in deze sport te bereiken en wel de top twintig van de internationale ATP ranglijst of hoger!

http://www.hutagalung.nl/images/jhg/j1.jpg
Jesse in actie

Vanaf mijn vijfde jaar staat mijn leven al in het teken van tennis. Al snel werd me duidelijk dat ik een bijzonder talent voor tennis heb en dat ik er plezier in heb dat te ontwikkelen. Ik had het geluk dat mijn ouders dat toen ook zagen en me, binnen hun mogelijkheden, tot op de dag van vandaag de kans bieden mijn droom tot professioneel toptennisser en mogelijk tenniskampioen, te kunnen realiseren.

In de afgelopen jaren heeft daarom al mijn beschikbare tijd, elke minuut van de dag, naast school, in het teken van tennis gestaan. Mijn ouders waken er mede voor dat er een goede balans is.

Dat heeft er al met al toe geleid dat ik de afgelopen jaren al behoorlijk heb gepresteerd. Ik mag best trots zijn met dat ik in de wereldwijde ITF ranking (Int. Tennis Fed.) tot en met 18 jaar nummer 30 ben geweest, in de enkel en nummer 7 in de dubbel . Ik ben er echter nog lang niet en zal nu en in de toekomst nog veel meer inzet moeten tonen en veel moeten trainen. De competitie wordt immers steeds heviger en het niveau hoger!

Op dit moment zit ik in het selectieteam van Jong Oranje van de KNLTB (Kon. Ned. Lawn Tennis Bond) en train ik onder leiding van oud prof. tennisser Michiel Schapers. Naast mijn verplichte school,trainde ik zo'n 25-27 uur in de week in het Nationaal Trainingscentrum te Almere. Daar kwam nog zo'n 10 uur reistijd per week bij en was het dus, naast mijn school, best een grote opgave, maar ik had het er graag voor over!

Ook ben ik in de gelegenheid geweest om met andere professionele tennisspelers van naam te spelen. Denkt u daarbij aan Richard Krajiceck (Wimbledon), Jan Siemerink (Davis Cup) Kim Clijsters ( nr. 1 WTA) en Martin Verkerk (Davis Cup, finalist Roland Garros)met wie ik zelf mocht spelen op Roland Garros als hitting partner. Dit versterkt extra mijn motivatie tot het verwezenlijken van mijn wensdroom tot professioneel top tennisser!

Het afgelopen seizoen speelde ik weer met oa. Ex ATP prof Jan Siemerink voor mijn club Dekker Tennis uit Warmond. Ik vond het leuk met hem te trainen en te spelen.We hebben ons in de eredivisie weten te handhaven en spelen volgend jaar dus weer op het hoogste niveau.

grmbl
May 19th, 2004, 09:29 PM
Dagboek: 3 maanden op de tennisschool Sanchez-Casal ( Barcelona )

Maandag t/m Vrijdag: 9:00 t/m 12:00 tennis
12:00 t/m 13:00 conditietraining
Zaterdag: 8:30 t/m 10:30 tennis
10:30 t/m 11:30 stretchen
Zondag: vrij ( School )

Dag 1: Aankomst in Barcelona, op het vliegveld werden we opgehaald en direct van het
vliegveld brachten we Michiel Schapers naar zijn hotel en ik werd naar mijn gastgezin
gebracht. Ik werd erg gastvrij ontvangen .Ze boden mij meteen allerlei drankjes en voedsel
aan. Ik kreeg daarna direct een rondleiding door het appartement. Ik slaap samen met Nikita (
een rus van 15 jaar ) op een kamer. Ik zit met nog twee andere buitenlanders in het gastgezin.(
Jamie en Andrew Murray ) (GBR). Ik ben die dag vroeg naar bed gegaan want ik wou
uitgerust aan mijn eerste training dag beginnen.

Dag 2: De eerste training . Ik had zeer lekker geslapen de eerste nacht en nog wel in een
vreemd bed. Ik keek uit het raam nadat ik wakker werd en zag dat het regende en erg hard
waaide (windkracht 7a8 ). Ik had er dus een hard hoofd in dat ik vandaag zou gaan trainen.
We moesten om 8.30 uur al het busje naar de club pakken want de training begint om 9 uur.
Aangekomen op de club, keek ik naar de banen en die stonden blank (ik kon tennis wel
vergeten ). We gingen met de hele groep naar een zaaltje waar we allerlei relax en stretch
oefeningen deden wel twee uur lang. Dit was het alternatief in plaats van tennis training. Na
deze chill training kreeg ik een rondleiding van Jamie en de Nederlander Jimmy Schneider
over de hele club. Om een uur konden we lunchen, deze lunch was best wel te eten. Na de
lunch regende het nog steeds en toen werd er besloten dat er geen tennis training meer voor
vandaag zou worden gegeven en zijn toen met het busje terug gegaan naar het gastgezin.
Onderwerp van de dag was de Halloween party.Het kan niet beter, de eerste dag in Barcelona
en meteen al een feest. Hahah

Dag 3: Normaal is dit een dag dat er alleen in de ochtend wordt getraind. Maar in Spanje is
het op 1 november een feestdag dus geen training. Maar Michiel had geregeld dat we konden
trainen met Angel (staat bekend om zijn vele drills op de club). Dus dit was eigenlijk een
eerste test voor mij. Ik moet zeggen het ging best lekker voor de eerste keer. Het waren vele
verschillende drills waarbij je bij iedere drill veel ballen moest slaan. Na twee uur ben ik
gestopt met Angel en verder gegaan met Michiel, we hebben daarna wat uitgeslagen. De rest
van de dag heb ik niets gedaan.

Dag 4: Dit was helemaal een rustdag. Ik ben deze dag met Michiel naar een clinic geweest
van Spaanse profs o.a. Carlos Moya, Feliciano Lopez, Albert Costa, Tommy Robredo en nog
andere profs en oud profs. Deze spelers probeerden geld in te zamelen voor de fysiotherapeut
van het Spaanse Davis Cup en Fed Cup team. Deze meneer lijdt aan vele ziektes. Het was
volgens mij voor deze mensen een perfecte dag met een goede opkomst.

Dag 5: Dit was mijn eerste echte volle trainingsdag. Ik mocht gelukkig met de ATP groep
mee trainen. We kregen training van Jordi, deze man kende ik al van een ITF toernooi in
Italië. We waren met vijf spelers op drie banen ,op de eerste baan werd alleen maar drills
aangegeven door Jordi, op de andere twee banen werden punten gespeeld, voornamelijk
potjes tot de elf. Na drie uur doordraaien waren we klaar met de eerste trainingssessie.
Direct na de tennistraining hadden we conditie training. Deze conditie training was zeker niet
zo serieus als in Almere van Miguel Jansen. Het thema van de conditie training was
voornamelijk uithoudingsvermogen en voetenwerk. De meeste oefeningen komen ook terug
in de drills. Na deze training konden we gaan douchen en eten. De volgende training sessie
was iets minder zwaar maar er werd veel meer om punten gespeeld. Ik speelde die middag
een set tegen een japanner, ik won deze set met 6-4 maar het was erg wennen de eerste dag op
gravel. Het eerste pluspuntje van deze dag was het weer, de zon scheen de hele tijd.Ik ben
volgens mij wel iets bruiner geworden. Het tweede pluspunt van deze dag was dat ik
Nalbandian heb zien trainen.

Dag 6: Het was erg moeilijk opstaan.Ik had een klein beetje spierpijn van gisteren. Ik mocht
vandaag met Pato trainen.Hij is de trainer ,die met de beste op de academie traint, allemaal
profs die top honderd of twee honderd staan. De spelers betalen hem om te trainen. Ik heb de
hele ochtend sessie met ze mee getraind. Ik trainde met o.a. Balcells, Puentes, Vilocca en nog
een paar spelers. Het mooiste was dat ik met ze kon meekomen het verschil was niet groot.
Daarna hadden we conditie training.We gingen wat testen doen in de fitness. De eerste
oefening die we moesten doen was de leg press. We moesten ons maximale gewicht vinden
wat we nog een keer konden wegdrukken met onze beide benen. Ik deed direct het gewicht
van 120 kilo met 10 herhalingen. Iedereen stond heel erg verbaasd te kijken,dat was erg
grappig. Ik stak daarna bij alle andere oefeningen met kop en schouders er bovenuit. Maar
kracht is voor mij niet belangrijk maar het gaat bij mij om het fijne voetenwerk. In de tweede
training met Jordi deden we alleen maar drills twee uur lang, was erg prettig want ik moet
mijn ritme nog wel vinden op het gravel, maar volgens Jordi is er al wel een kleine vordering
te zien.. Het min puntje van deze dag is, dat ik erg veel bespanningen heb kapot geslagen
(vandaag 3 rackets).

Dag 7: Dit zou een mooie dag kunnen worden, Ajax speelt vanavond uit tegen Celta de Vigo.
Ik had geen problemen met opstaan vandaag ik was zelfs een halfuur, voordat mijn wekker
ging ,wakker. Ik begon vandaag met de drills, het eerste uur was erg lekker. Er kwamen weer
een paar nieuwe oefeningen bij, het was in het begin lastig maar naar enige tijd kreeg ik ze
onder de knie. Daarna speelde ik een paar potjes tot de 11 tegen al mijn trainings maatjes. Ik
verloor alleen van Andrew. Na deze potjes speelde ik een set tegen een Spanjaard, die
vandaag als gast mee trainde, staat rond 800 ATP. Ik stond 4-1 voor ,dubbele break en toen
tankte hij de set zomaar weg. Hij was mentaal echt een watje, iedereen is een watje als ze
tanken!!!! Daarna speelde ik een waanzinnige set tegen German Puentes. Ik won deze set met
7-6 .Hij duurde echt anderhalf uur lang. We speelden allebei goed het was mooi weer en een
klein beetje publiek , het kon niet beter. Na vier uur getraind te hebben hoefde ik geen
conditie training meer te doen Ik werd nu persoonlijk geholpen met het stretchen. In de
tweede training deden we geen drills maar twee tegen een situaties, diegene die alleen stond
moest zich de longen uit het lijf rennen. Na dit een uur gedaan te hebben, deden we allerlei
oefen vormen waarbij het voornamelijk ging om de return en service. Min punt van deze dag
was dat Ajax heeft verloren met 3-2.

Dag 8: Ik heb vannacht erg slecht geslapen, was heel onrustig mede omdat Ajax had
verloren. Dit had gelukkig geen invloed op de training. Ik mocht vandaag met de drills
beginnen. Ik vind dat lekker omdat het vaak een goede manier van inspelen is. Je neemt alle
slagen door en moet erg veel bewegen. Na een uur drillen begon ik met potjes te spelen tot 11
tegen Puentes. Na deze potjes speelde ik twee sets tegen een Spanjaard die ik niet kende. Ik
won beide setjes 6-3 7-6. Het ging niet makkelijk maar ik had wel gewonnen. Na deze twee
setjes had ik nog een drill oefening gedaan om mijn forehand nog gevaarlijker te maken. Na
deze drill was het tennis gedeelte klaar en moest ik daarna conditie training doen. De conditie
training van vandaag bestond uit lopen. We moesten drie series van twee rondjes rond alle
gravel banen lopen op 80% van je max. Dit was behoorlijk pittig want een rondje gravel
banen is zo’n 500 meter. Daarna nog vijf sprintjes van 80 meter op maximaal,t’ was erg pittig
maar toch lekker. De tweede training was een beetje een relax training. Ik trainde een uur
samen met Andrew Murray op hardcourt, alles een beetje doorgenomen en een setje spelen.
Verloor helaas het setje 7-5 maar had erg lekker gespeeld. Na deze training gingen we
stretchen in de fitness, wat we iedere dag wel zo’n 30 a 45 min doen.

Dag 9: Ik werd wakker en keek uit het raam en zag dat het bewolkt was. Ik stapte de deur uit
om naar het busje te lopen ,die ons iedere dag naar de club brengt en merkte dat het erg frisjes
was. Toen ik eenmaal de training startte kreeg ik het warm en de zon kwam door, dat maakte
alles weer goed. In de ochtend trainde ik op hardcourt met Andrew omdat hij volgende week
een toernooi speelt in Luxemburg. Trainen ging iets minder omdat het lastig was om
omschakelen van gravel naar hardcourt. We hadden wel erg veel lol samen want we hadden
ongeveer een uur lang de slappe lach. Na deze training heb ik wat conditionele oefeningen
gedaan. Het thema van de conditie training was coördinatie. We deden allerlei oefeningen met
een tennisbal en verschillende manieren van lopen. Na afloop van deze oefeningen hebben we
gestretcht. Ik ben erachter gekomen dat het vele rekken veel nut heeft. Ik heb s’ochtends veel
minder spierpijn.. De tweede training begint zoals bijna iedere training met drills, na deze
drills speelden we eerst potjes tot de elf en daarna setjes. Ik moest twee sets spelen tegen
Gorka Fraille een Spanjaard die top 200 ATP staat. Ik verloor de eerste set met 6-3 maar de
tweede set won ik met 7-6 (0). Het was heel lastig om tegen hem te spelen omdat hij een
waanzinnige goede forehand heeft en enorm goed beweegt op de baan. Hij krijgt het telkens
voor elkaar om 80% met zijn forehand te spelen. Ik heb goed getraind vandaag en ga met een
lekker gevoel slapen. Het pluspuntje van deze dag is dat ik geen snaar heb kapot geslagen een
wonder.

Dag 10: Ik moest vandaag iets eerder opstaan want we beginnen een half uur eerder op
zaterdag. Ik train vandaag maar twee uur.Op zaterdag worden er alleen maar wedstrijden
gespeeld. Ik speelde een wedstrijd tegen Javier een Spanjaard die top 300 ATP staat. IK
verloor deze wedstrijd in drie sets 6-2 3-6 4-6. Het was een lange en best wel pittige wedstrijd
lange rally’s met veel kansen over en weer. Na deze training zoals gebruikelijk stretchen en
daarna hadden we weekend. Ik heb achteraf een zeer goede week gehad, erg veel geleerd van
verschillende coaches. Vanavond gaan we met 40 mensen van de academie naar de Baja
Beach Club om een verjaardag te vieren van een meisje. Ik kijk er erg naar uit want ik ben
benieuwd hoe de Spaanse dames zijn.

grmbl
May 19th, 2004, 09:29 PM
Dagboek: 3 maanden op de tennisschool Sanchez-Casal ( Barcelona )

Maandag t/m Vrijdag: 9:00 t/m 12:00 en 15:30 t/m 18:00 tennistraining
Zaterdag: 8:30 t/m 10:30 tennistraining

Dag 12:
Het is het begin van mijn tweede trainings week. Ik heb een waanzinnig leuk weekend gehad.
Ik heb het nodige huiswerk gemaakt voor school. Ik had geen problemen met opstaan dit
komt mede omdat ik vroeg ga slapen. Ik begon vandaag met inspelen. Ik voelde iets heel
raars, had het gevoel dat ik geen bal kon missen. Dit bleek ook te kloppen want ik trainde in
de ochtend waanzinnig goed. Ik begon vandaag eerst privé met Jordi.We deden allerlei drills.
In de eerste drill , die we deden miste ik geen bal en had de juiste manier van bewegen onder
de knie. Ik was zo blij en Jordi was zo verbaasd. Hij vroeg wat ik dit weekend had gedaan. Ik
stond die ochtend heel anders op de baan. De andere drills gingen ook bijna vlekkeloos.Ik
was zeer tevreden over de drills. Na de drills speelde ik twee potjes tot de 11 tegen een
Spanjaard, Marc Fornell. Ik stond erg goed te serveren en won de eerste set maar verloor de
tweede. Na deze potjes heb ik weer dezelfde drills gedaan. Ik wilde dit omdat ik de beweging
onder de knie had en de goede lijn wilde voort zetten. Na bijna in totaal drie uur drills te
hebben gedaan was ik klaar met het tennisgedeelte en mocht ik conditie training doen. De
conditie training van maandag bestaat meestal uit lopen. Ik moest een duurloop doen van 40
min. en daarna buik- en rugspieroefeningen en stretchen. In de tweede training begon ik weer
met dezelfde drills maar de ballen werden op een hoger tempo aangespeeld. Ik moest nu echt
hard werken en was voor het eerst echt moe na de drills. Jordi zat alleen maar te lachen want
die zag me helemaal stuk gaan. Na afloop zei hij:” nu weet je waarom de Spanjaarden zo fit
zijn op de baan”. Na de drills speelde ik twee potjes tot de 11 tegen Jimmy Schneider.Ik won
ze allebei heel easy. Jimmy trainde vandaag een keer mee omdat we iemand te kort kwamen.

Dag 13:
Telkens als ik wakker word verheug ik me altijd op het ontbijt (melk met cornflakes zoveel
mogelijk). Ik vind het altijd zo lekker om te ontbijten en neem er dan ook vaak zeker een half
uur de tijd voor. Omdat ik de afgelopen week zoveel darmsnaren kapot sloeg , heb ik mijn
vader gevraagd of hij andere kunststofsnaren wilde vragen aan Pacific. Ik speel normaal altijd
met darm maar als je iedere twee uur een snaar kapot slaat is dat zonde want darmsnaren zijn
erg duur. Ik speelde vandaag met een andere snaar een polyester snaar van Pacific ( Polyforce
). Ik heb vandaag geen snaar kapot geslagen, een goed teken. Het was erg wennen want je
merkt wel dat je iets minder power hebt. Ik trainde in de ochtend met Taka ,een Japanner .We
deden alles samen, de drills (als de een werkt raapt de ander de ballen) en allerlei controle
oefeningen. We moesten bijvoorbeeld een rally spelen waarbij ik alles cross speel en Taka na
twee ballen ,de bal langs de lijn speelt. Het was erg zwaar want er waren lange rally’s. Na drie
uur van allerlei drills en oefeningen gedaan te hebben mochten we conditie training doen. Het
thema van de conditie training was de benen. We moesten allerlei verschillende oefeningen
doen voor: de bovenbenen, de hamstrings en de kuit. De ene oefening moesten we op pure
kracht uitvoeren en de ander op explosiviteit uitvoeren. Daarna natuurlijk de buikspieren, de
rug en stretchen. Gedurende de tweede training trainde ik op hardcourt .We konden niet op
gravel trainen dit vanwege de clubleden. We deden een uur lang allerlei drills en daarna
hebben we een uur geserveerd. Ik heb een weddenschap afgesloten met Jordi, mijn trainer. Ik
verdien een avondje uit als ik in September 2004 meer dan 30 ATP punten heb.Dat ga ik
zeker proberen te halen!!!

Dag 14: Het is alweer precies twee weken geleden dat ik in Barcelona aankwam ,de tijd gaat
erg snel. Ik werd vanochtend wakker en voelde meteen dat mijn benen zwaar prut waren. Ik
dacht dat wordt nog wat vandaag met al die drills. Ik begon in de eerste training met Victor
We speelden eerst wat in en daarna best of five 11. Ik won de eerste twee heel makkelijk en
daarna gooide meneer de TANK erin. Victor staat bekend dat hij heel erg lui is en dat hij heel
makkelijk meneer TANK erin gooit. Na deze oefen potjes speelde ik een set tegen German
Puentes .Ik verloor deze set met 6-4 ,speelde lekker vanaf de baseline maar serveerde erg
matig. Deze twee uur gingen nog wel maar toen kwam het hoor een uur lang drills. Ik had het
erg zwaar maar het lukte me en ik overleefde de drills. Ik had na de drills een goed gevoel
want ik hield het langer vol dan ik had gedacht. Na de drie uur durende tennis training had ik
conditie training. We moesten allerlei korte sprintjes doen , specifiek gericht op het tennis.
Het was best pittig maar niet zo zwaar als de drills. Na afloop van de conditie training mocht
ik eindelijk een douche nemen.Ik ben trots op mezelf dat ik het heb afgemaakt want er zijn
genoeg mensen ,die zeggen dat ze geblesseerd zijn omdat ze moe zijn. Tijdens de tweede
training trainde Jordi en ik op hardcourt want niemand was er om te trainen. We deden 1,5 uur
lang drills op verschillende manieren. Na een uur van allerlei drills gedaan te hebben kwam
het hoogtepunt van de training. Ik moest een drill doen, van alle oefeningen achter elkaar ,die
we daarvoor hadden getraind. Een drill is normaal een ton ballen maar deze drill (suprise drill,
genoemd door Jordi ) was maar liefst drie tonnen ballen. Ik vond het echt heel erg zwaar
helemaal omdat ik al zware benen had maar het is me gelukt. Jordi was erg trots dat het me
lukte en hij zei meteen; “ de volgende keer vier tonnen “, met een BIG SMILE. Na deze drill
heb ik nog wat geserveerd om beetje uit te rusten van deze mooie maar tevens zware dag.

Dag 15:
Ik werd vannacht wakker en hoorde dat het heel hard regende. Dus ik dacht dat word nog wat
vandaag maar gelukkig konden we wel trainen. We moesten wel naar een andere club ,Tennis
Mar. We konden in de ochtend maar twee uur trainen vanwege de beperkte banen , die we tot
onze beschikking hadden. We waren met veel mensen dus we konden alleen maar drills doen.
Na twee uur van allerlei drills gedaan te hebben hadden we conditie training. We gingen
anderhalf uur voetballen dit is het leukste wat we de afgelopen twee weken hadden gedaan.
We speelden met 11 tegen 11 op een echt voetbal veld. Ik won ook nog en heb zelfs twee
doelpunten gemaakt. In de tweede training heb ik niet veel gedaan omdat het weer niet echt
mee wilde werken. Ik heb een half uur geserveerd en een half uur drills gedaan. Na afloop
van de training hebben we met zijn allen gestretcht. Ik verheug me op straks want ik ga over
een kwartier mijn lievelingseten ( pannenkoeken ) eten. Dit kan ik wel het hoogtepunt van de
dag noemen.

Dag 16:
Ik heb vannacht erg lekker geslapen en het ontbijt was weer verrukkelijk. Jordi was er
vandaag niet omdat hij naar de dokter moest. We kregen daardoor vandaag een andere trainer
,Stephan. Hij ligt niet zo lekker in de groep omdat hij heel druk is en teveel aanwijzingen
geeft. Bij iedere bal geeft hij drie aanwijzingen waarvan de spelers en ik gek worden. Het is
niet erg want ik probeer gewoon op mijn eigen aandachtspunten te letten en filter de
informatie van Stephan. We kregen gelukkig alleen maar drills van Stephan en de rest van de
tijd hebben we punten gespeeld.Ik speelde een set tegen Victor en won met 6-2, ook heb ik
tegen Taka gespeeld en won met 6-3. Na de tennistraining hadden we de conditie training het
thema van vandaag was: de schouders, de borst, de schouderbladen en de sprintjes. Na
verschillende oefeningen voor deze spiergroepen gedaan te hebben en de sprintjes hebben we
nog de buikspieren en de rugspieren gedaan. De tweede training kreeg ik van Angel ( een
man uit de regio ,die vroeger goed was maar nu gewoon voor de lol traint ) en van Antonio
(de ex trainer van Emilio en Aranthxa Sanchez). Het was erg afwisselend en zwaar maar ik
heb waanzinnig lekker getraind. In het eerste uur drills gedaan te hebben, speelden Angel en
ik in het tweede uur punten. We speelden vijf potjes tot 11 en ik won ze alle vijf heel dik (11-
2, 11-3, 11-2, 11-5, 11-1)t’ ging echt waanzinnig lekker. Morgen nog een trainingsdag en dan
heb ik weekend. Ik kijk er erg naar uit . Ik ben toch wel een beetje moe.
Dag 17: Het is vandaag de laatste trainingsdag van de week. Ik moest vandaag om 8:30
beginnen het was nog best wel frisjes, zo vroeg in de ochtend. Maar na een uur ging de zon
schijnen en werd het warmer. Ik had vandaag het eerste uur privé les van Jordi want niemand
was er op zaterdag van mijn groep. We deden drills, een uur lang ,het ging echt lekker het
gaat steeds beter op gravel. Het tweede uur haalde Jordi een jongen uit de trainingsgroep van
Jimmy Schneider waar ik tegen een set moest spelen. Het was een zweed, Micheal Brehler Ik
won het setje met 6-2. Na dit setje was ik klaar en had ik eindelijk weekend!!!! Ik heb een
goede en zware week gehad. Ik ga vandaag even Barcelona in, beetje rondkijken. Ik ga daarna
naar de film met een paar gasten van de academie.

grmbl
May 19th, 2004, 09:30 PM
Dagboek: 3 maanden op tennisschool Sanchez-Casal ( Barcelona )

Maandag t/m Vrijdag: 9:00 t/m 12:00 en 15:30 t/m 18:00

Dag 19:
Ik heb een erg rustig weekend gehad.Ik ben alleen even in de stad geweest en wat gedronken.
Ik heb veel aan mijn huiswerk gedaan.Ik moest het een en ander doen. Ik heb erg lekker
geslapen vannacht, k’ben goed uitgerust voor de nieuwe week. We konden vandaag pas om
10:30 uur trainen want de banen waren een beetje nat. Het had vannacht geregend In de
anderhalf uur daarvoor hadden we gevoetbald op het strand. Het was erg leuk en iedereen was
reuze fanatiek. We trainden maar anderhalf uur en we deden dan ook alleen maar drills. Na de
drills hadden we conditie training het thema van vandaag was: borst, rug, schouders en
buikspieren. In de middag sessie trainde ik met Gilles Muller (LUX), hij was nr. 1 ITF van
twee jaar geleden en staat nu 160 ATP. Gilles en ik trainde samen met Pato. Eerst deden we
drills en het laatste uur speelden we een set. Ik won de set met 6-4. Ik speelde in die set erg
goed en serveerde heel erg constant. Na de training gingen we gezamenlijk een uur stretchen.

Dag 20:
Ik heb erg slecht geslapen en was heel erg onrustig en werd bijna ieder uur wakker. Ik was
dan ook blij toen ik eindelijk mocht opstaan. Ik ging vandaag inspelen en voelde dat de ballen
er niet lekker opzaten. Ik dacht dat word nog wat vandaag als ik zo de hele dag speel. Ik heb s
óchtends niet lekker getraind . Ik kreeg volgens mij geen bal binnen de lijnen ,het leek wel
alsof ik een off day had. Ik irriteerde me er mateloos aan want het ging niet zoals ik wilde. Ik
begreep er ook niks van. Want ik trainde de laatste twee weken waanzinnig lekker. Jordi zag
het dat het niet lekker met me ging en vertelde mij dat het niet altijd 365 dagen lang feest
kan zijn. Het gaat soms een dag niet goed, dat is niet erg maar het gaat er om hoe je er mee
omgaat. In de tweede training probeerde ik mijn slagen terug te krijgen.
Ik begon met iets minder hard te slaan maar binnen de lijnen en over het net. Toen dat een
stukje beter ging begon ik de bal steeds harder te slaan. Het ging steeds beetje bij beetje beter
en ik begon winners te slaan. Het laatste uur van de dag vroeg ik aan Jordi of ik nog wat privé
kon doen, dat kon.We deden wat drills en ik serveerde wat. Ik ben blij dat het de laatste twee
uur beter ging. Ik kan in ieder geval met een lekker gevoel naar huis. Na de training wat
gestretcht en toen kon ik een douche nemen.

Dag 21:
Het is vandaag een zeer belangrijke dag voor voetbal Nederland. Na de nederlaag van
afgelopen zaterdag hebben ze het zichzelf erg moeilijk gemaakt. Ik kan helaas de wedstrijd
niet volgen want ik heb geen kanaal op mijn tv die het uitzend. Ik hoop echt dat ze winnen
maar heb er weinig vertrouwen in. Het trainen vandaag ging stukken beter dan gisteren.We
deden weer de drills en ik speelde wat potjes tot de elf. Na ongeveer een uur gebeurde er iets
ernstigs een speler scheurde zijn beide enkelbanden. Het zag er erg raar uit ,zijn enkel stond
scheef en hing als een touwtje aan een draadje. Nadat de fysiotherapeut er bij was gekomen
ging hij meteen naar het ziekenhuis. Na ongeveer drie kwartier niets gedaan te hebben
hervatten we de training. We hebben het laatste uur geserveerd op doelen in het service vak.
Toen we klaar waren met de tennistraining hadden we nog de conditie training het thema van
de dag was stabilisatie oefeningen. Het was niet vermoeiend maar wel heel erg functioneel. In
de tweede training had ik privé les van Jordi want de meeste spelers waren moe of trainen niet
in de middag. We deden anderhalf uur lang de drills en het laatste halfuur de service. In de
drills waren het vooral oefeningen voor het netspel. Jordi vertelde me dat zij de enige
tennisschool in Spanje zijn, die ook service volley trainen. Ik ging het laatste uur serveren en
service volley spelen tegen Antonio. Het was erg grappig want ik serveerde zo goed dat hij
maar 4 punten won en hij smeet bijna zijn racket kapot uit frustratie. Het wordt steeds
spannender de wedstrijd komt dichterbij, hoop maar dat het allemaal goed afloopt.

Dag 22:
Ik werd vanochtend erg lekker wakker. Ik kon mijn dag niet beter beginnen want Nederland
had gisteravond gewonnen met 6-0!!! We zijn nu gekwalificeerd voor het EK in Portugal. Er
werd vandaag veel over voetbal gesprokken want Spanje kwalificeerde zich ook ten koste van
Noorwegen. Ik begon vandaag met kort inspelen en moest daarna een Super set spelen tegen
Victor. Ik won deze Super set erg eenvoudig met 9-2 want meneer Victor had er volgens mij
niet zo’n zin in. Na deze set heb ik de drills gedaan, die we altijd standaard doen. Toen we
klaar waren met de drills gingen we inserveren en daarna potjes tot de elf spelen met verplicht
service en volley. Deze oefening beviel me goed omdat ik zelf regelmatig service/ volley
speel ,ook op gravel. Na de tennistraining hadden we conditie training het thema van vandaag
was uithoudingsvermogen. We moesten een duurloop doen van 40 min met verschillende
tempo’s. Ik moet zeggen dat ik goed stuk was.Na de conditie training zat tegen de kramp aan.
Het was vandaag erg toevallig want we hadden een Nederlandse lunch: doperwten met
aardappels en kip.Hmmmm.het was erg lekker. In de tweede training deed ik wat controle
oefeningen met Andrew bijv: een bal ligt 30 cm van de baseline en er maar op mikken. We
deden verschillende soorten oefeningen allemaal op vastheid. Je moest echt iedere minuut
geconcentreerd zijn anders miste je een bal. Telkens als je een bal in het net sloeg ,een sprintje
rondom, gelukkig hoefde ik dat maar 5 keer te doen (Andrew 13 keer). Na de training hebben
we gestretcht, de buikspieren en de rugspieren gedaan.

Dag 23:
Het zou vandaag een erg rustige dag worden want veel spelers van mijn groep zijn naar een
Future in Gran Ganaria. Ik was vandaag alleen met Taka en Antonio.We konden lekker privé
werken met Jordi, wat soms ook erg prettig is. In het eerste twee uur deden we alleen maar
drills ,allemaal verschillende met service en return . Het ging allemaal behoorlijk goed.Ik
stond de ballen allemaal lekker te raken. Tijdens het derde uur speelde ik een set tegen Taka
en won deze met 6-2, na afloop van deze set hebben we nog twee potjes tot de 11 gespeeld
(11-3, 11-6 voor mij ). Na de tennis training hadden we conditie training het thema van
vandaag was een rustige duurloop van 30min en de buikspieren en de rugspieren. Vrijdag
bestaat meestal uit een rustige conditie training en een herstel training. In de middag sessie
speelde ik een wedstrijd tegen een jongen die een week kwam trainen zijn naam was Gilles
Kremer. Ik won met 6-3, 6-3 het was niet echt een lastige tegenstander maar ik maakte vrij
veel fouten. Na deze wedstrijd deed ik nog een paar drills en toen had ik weekend.

Dag 24: Ik hoefde vandaag niet te trainen .Ik had rust gekregen van Jordi en Antonio. Ik ga
vandaag een beetje door de stad Barcelona lopen en heb vanavond een etentje in het hardrock
Cafe van een jongen die maandag vertrekt. Het is een soort afscheidsfeestje, zal wel gezellig
worden.
Dag 25: Deze dag word heel rustig, lekker uitslapen en huiswerk maken. Want dat moet ook
gebeuren .Ik moet toch die twee certificaten in mei 2004 halen om mijn havo diploma te
kunnen ophalen.

grmbl
May 19th, 2004, 09:30 PM

Dag 26:
Het is alweer mijn vierde week ,de tijd gaat erg snel. Ik had dit weekend rust gekregen dus ik
had verwacht dat ik op maandag top fit zou zijn .Maandagochtend werd ik wakker en er
bleek niets aan de hand te zijn tot dat ik met de training begon. Ik begon zoals normaal met
Jordi met de drills maar toen gebeurde het al, na 15 ballen was ik gesloopt.Ik begreep er niets
van. Ik dacht hoe kan dat nu, twee dagen rust gehad niets geks gedaan in het weekend en ik
ben dood na een drill. Ik doe normaal alle drills achter elkaar dan ben ik even buiten adem
maar al na een minuut ben ik helemaal hersteld. Maar vandaag dus niet. Jordi moest de hele
tijd lachen omdat ik pijn in mijn benen had .Het leek wel of mijn benen van beton waren.
Jordi vertelde me dat het heel normaal is als je twee dagen niets gedaan hebt en dan weer
100% trainen , de benen dan zo reageren. We hebben de rest van de training rustig aan
gedaan, drills op een rustig tempo en veel geserveerd in de ochtend. Tijdens de conditie
training heb ik een duurloop van een half uur gedaan op een rustig tempo en daarna gestretcht
en toen een massage van een mooie meid gehad. In de tweede training speelde ik een
wedstrijd tegen Gilles Kremer mijn benen hadden niet echt veel zin in een paar zware drills.
Ik won deze wedstrijd met 7-5 6-3 .Ik speelde alleen maar service volley,het was best knap
dat ik won met service volley spel op gravel. Ik moet wel zeggen dat de gravel banen veel
sneller zijn dan de gravel banen in Nederland.

Dag 27:
Ik werd vanochtend wakker met de gedachte als mijn benen maar niet hetzelfde doen als
gisteren. Ik had weer een lekker ontbijtje gehad dus ik had een perfecte voorbereiding voor
de training. Ik begon vandaag met Stephan ( trainer van Kuznetsova ). Een erg goede trainer
maar hij geeft de zwaarste trainingen van de tennisschool. Dit was dus een goede test voor
mijn benen en maar kijken of ze nu wel meewerken. Ik begon met de drills en voelde
helemaal niets in mijn benen, het leek wel alsof ik over de baan zweefde, alles ging zo
gemakkelijk.Er stond een hele andere Jesse op de baan. Taka en ik deden allerlei drills wel
twee uur lang en ik was gewoon niet moe na deze twee uur. In het derde uur van de training
moest ik een set spelen tegen Gilles Muller. Ik verloor deze set met 6-4.Het spel was van
hoogstaand niveau ,het enige verschil was dat Gilles beter serveerde dan ik. Na de set was ik
klaar met tennistraining en mocht ik lekker conditie training doen. Het thema van vandaag
was de borst en de rug en natuurlijk niet te vergeten de buikspieren en de rugspieren. Na de
conditie training kon ik concluderen dat ik test had overleefd. Ik had nu weer het gevoel dat
het mijn benen waren . Gisteren dacht ik dat ik de benen had van een oud vrouwtje met een
rolator. In de middag sessie heb ik een set gespeeld tegen Victor en won deze met 6-3. Na de
set deed ik nog wat drills met Jordi en hebben we geserveerd. Het was een erg slechte dag
voor mijn rackets. Ik sloeg vandaag drie snaren kapot en gisteren een dus dat was een
tegenvaller. Ik heb nu voor morgen nog maar een racket over .

Dag 28:
Ik werd wakker en had erg veel zin om te trainingen. Ik stapte met een zeer vrolijk gezicht
onder de douche en genoot van het ontbijt. Ik keek uit het raam , het zonnetje scheen ,blauwe
lucht, het was niet koud dus waanzinnig lekker tennis weer. Ik trainde in de ochtend alleen
maar met German Puentes want de meeste spelers zijn bij een Future in Gran Ganaria.
German en ik deden de drills en wat potjes tot de 11. Het is altijd erg leuk om met German te
trainen er is altijd lol en tevens word er hard gewerkt. In het laatste uur van de tennis training
speelde German en ik een set voor een blikje cola ( voor mij Cola Light). Ik won deze set met
6-2 maar hij probeerde alles om mij uit mijn concentratie te halen. Het was een erg leuke set
met erg leuke en grappige rally’s. Na de training kreeg ik een cola light van hem en dronk het
met veel plezier op. Na de tennistraining moest ik me melden bij Pedro ,de conditie trainer.
We moesten vandaag allerlei oefeningen doen voor de benen. Het was erg saai maar de
muziek, die werd gedraaid in de fitness, had me er door heen gesleept. In de tweede training
deed ik drills met Jordi en na afloop speelde ik een set tegen Victor. Ik verloor de set met 6-4.
Ik speelde goed van de baseline maar serveerde erg matig. Na afloop van de set heb ik nog
geserveerd en heb ik erg lang gestretcht wat ze hier erg belangrijk vinden. Mijn racket heeft
het overleefd en kan ik morgen mijn andere vier rackets ophalen dus ik hoef me niet meer in
te houden. hahaha

Dag 29:
Ik werd vannacht een paar keer wakker om dat het erg hard regende. Ik had er dus een hard
hoofd in dat we zouden kunnen trainen vandaag. Ik had het verkeerd ingeschat, alleen de
hardcourt banen waren nat ,de gravelbanen waren gewoon bespeelbaar. Ik train bijna altijd op
gravel dus ik kon gewoon om 9.00 uur starten. Het was erg rustig vandaag ik was er alleen
met German. We konden vandaag privé trainen. Ik met Stephan en German met Jordi. Het
was erg zwaar met Stephan want hij geeft je erg weinig tijd om uit te rusten. Maar het is wel
een coach die van geen gezeik houdt. Na twee uur drills gedaan te hebben speelde Stephan en
ik een dubbel tegen Jordi en German. Wij wonnen met 6-4.Het was een erg grappige dubbel
maar het hoogtepunt van de dubbel was dat ik German vol op zijn linkerbil smashte. Wat hij
niet zo prettig vond vooral omdat ik hem met Stephan stond uit te lachen. Na de dubbel
speelde ik een set tegen German. Hij was erg gebrand om te winnen.Hij won ook nog met 7-5.
Deze set was niet zo goed. Ik serveerde erg matig en was niet zo constant vanaf de baseline.
Na de training moest ik me melden in de fitness. We moesten vandaag allerlei sprint
oefeningen doen. Ik kreeg vandaag privé conditie training omdat German geen conditie
training deed. Rond een uur of twee begon het waanzinnig hard te waaien,ongeveer
windkracht 7 . We moesten een uur later trainen, vanwege de wind, het was niet te doen de
ballen vlogen alle kanten op. We hebben het een uur geprobeerd en toen zijn we gestopt. We
deden nog wat extra fysiek werk in de fitness. Ik heb een erg lekker gevoel over vandaag . Ik
heb hard getraind.

Dag 30:
Het is vandaag de laatste hele dag voor het weekend. Ik had vannacht erg lekker geslapen en
goed uitgerust voor vandaag. Ik kwam aan op de club en Jordi vertelde me dat ik mee mocht
trainen met Pato. Als je wordt gevraagd door Pato betekend dat dat je goed staat te spelen en
wordt je beloond doordat je mee mag trainen. Ik trainde met Gilles Muller, Gilles Kremer en
Juan Balcells. Eerst speelde ik een wedstrijd tegen Gilles Kremer won deze met 6-1 6-4 . Na
deze wedstrijd trainde ik wat met Pato en Juan. Na die training, waarin we drills deden,
speelde ik een wedstrijd tegen Gilles Muller. Het was een hele leuke en tevens spannende
wedstrijd. Ik verloor met 7-6 6-7 5-7 we stonden bijna 3,5 uur op de baan. Dat was mooi
want ik hoefde toen geen conditie training meer te doen. Waar ik vandaag niet zo erg veel zin
in had. Na de laatste set hadden we wat gestretcht en konden we gaan lunchen. In de middag
sessie trainde ik met Jordi. We deden allerlei drills. Ik speelde ook nog wat punten met Victor
en daarna was ik klaar. We waren iets eerder klaar en daarom deed ik nog wat conditie
training zoals de buikspieren en de rugspieren en wat oefeningen voor de schouders en de
borst.

Dag 31:
Het is vandaag de laatste twee uur van de week en dan heb ik weekend. Het was erg vroeg
vanochtend.Ik moest eerder opstaan want we beginnen op zaterdag altijd vroeger. We deden
het eerste uur de drills en daarna speelden we een paar mix dubbels met de dames. Wat heel
erg leuk was maar er was een min puntje, vrouwen kunnen geen normale volley spelen. Dit
maakte het heel erg leuk en erg gezellig. Maar wat ook heel erg jammer is ,
dat er niet echt knappe meisjes op de academie zitten. Want het leukste is mixen met een paar
lekkere goed uitziende meiden.

Dag 32:
Ik heb een hoop huiswerk dus ik ga vandaag alleen maar achter de studie boeken zitten.
Misschien een beetje Davis Cup kijken al hoewel ze al verloren hebben.

grmbl
May 19th, 2004, 09:31 PM

Dag 33:
Ik ben zaterdagavond een beetje ziek geworden. Ik had last van maagkrampen en diarree. Het
is waarschijnlijk gekomen door de melk. De melk die ik drink wordt gemaakt van melkpoeder
en water dus niet de melk die wij gewend zijn te drinken en waarschijnlijk is mijn maag daar
niet aangewend. Ik heb hierdoor vandaag niet kunnen trainen. Ik heb vandaag bijna niets
gegeten.Slechts een geroosterd broodje en een kop thee. Want alles wat ik eet gaat er ook
meteen weer uit. Hopelijk gaat het morgen beter en kan ik weer trainen. Vandaag waren er
ook geen trainingen vanwege de regen.

Dag 34:
Ik werd vanochtend wakker en voelde meteen dat het met mijn maag niet zo goed zat. Ik heb
vannacht moeten overgeven, wat niet zo’n pretje was. Het is niet omdat ik ben wezen stappen
en dronken was. HAHA. Ik heb dan ook vandaag in bed gelegen en heb een paracetamol
genomen en mijn huiswerk gedaan. Maar het was erg saai iedereen was weg dus ik heb me
vandaag voorgenomen dat ik morgen gewoon ga en kijk hoe het gaat ,al tennis ik maar een
uur.

Dag 35:
Ik ben inderdaad gaan tennissen en heb vandaag maar rustig aan gedaan. Ik heb in de ochtend
alleen maar twee uur getraind. We deden alleen de drills en ik heb een setje gespeeld tegen
Victor ,die won ik met 6-2. We hadden vandaag nieuwe ballen en ik stond dus te serveren dat
was gewoon niet meer normaal. Ik serveerde tegen Victor, iedere game, wel drie aces. Na de
tennistraining heb ik wat kracht gedaan zoals bankdrukken en oefeningen voor de rug. In de
middag heb ik weer twee uur getraind maar dat waren voornamelijk wedstrijdjes waarbij je
service volley moet spelen. Het laatste was erg zwaar omdat ik bijna s’ middags niets durfde
te eten dus ik stond het laatste uur te trillen op mijn benen van de honger. Na de training kon
ik een warme douche nemen en lekker naar huis en eten.

Dag 35:
Vannacht had het waanzinnig hard geregend dus we begonnen de volgende dag een uur later.
Vandaag waren twee andere jongens, Svetlana Kuznetsova en ik uitgekozen om voor Penn
ballen te testen. We kregen allerlei verschillende ballen en moesten er een halfuur mee spelen
en daarna onze mening geven over de ballen. Het eerste uur was leuk maar de drie uur daarna
was het ongelooflijk saai.We moesten telkens het zelfde doen. Na vier uur trainen waren we
klaar en konden we douchen en lunchen. Met mijn buik gaat het trouwens weer een stuk beter
en ik drink geen melk meer. We konden in de middag niet trainen vanwege de regen dus we
deden conditie training gedurende twee uur en daarna waren we klaar. We konden douchen en
naar huis.Ik was wat vroeger thuis dan normaal soms is dat wel prettig.

Dag 36:
Het is vandaag de laatste trainingsdag van de week omdat dit weekend een feestweekend is
voor Spanje. Er is iedere avond muziek in de stad en allerlei andere bezigheden. Morgen is er
een marathon hier in Casteldefells en een fiets wedstrijd voor de kleintjes. We konden in de
ochtend niet trainen vanwege de regen dus ik deed conditie training gedurende drie uur. We
gingen voetballen op het strand wat erg gaaf was met 20 man. In de middag konden we
gewoon trainen deden wat drills en speelde wat dubbels. Wat soms erg leuk is en als je van te
voren afspreekt dat als je iemand raakt je een cola krijgt des te meer.

Dag 37:
Vandaag is er geen trainen.Ik heb in de ochtend hardgelopen op het strand. En ga vanavond
na de wedstrijd Barcelona-Real Madrid uit in Barcelona de PACHA. Barcelona verloor helaas
met 2-1 wel terecht want Real Madrid is gewoon de betere ploeg als je reëel bent. Het uitgaan
was erg leuk want we waren met veel mensen omdat het voor de meesten het laatste weekend
was. De meeste spelers gaan aankomende week naar huis en zijn tot en met nieuwjaar weg.
We waren met een hoop Engelsen ,die zijn echt gek. Dit is nog lief uitgedrukt, maar iedereen
had lol en daar ging het om. We zijn nog voetballers van Real Madrid tegen gekomen ,de
enige die ik kende was Delgado. Het was een zeer goede club waar veel vips te zien waren.

Dag 38:
Vandaag is de dag van uitslapen en een beetje huiswerk doen. Ik ga alleen wat drinken met
Jamie in Barcelona mede omdat hij volgende week vertrekt en alles nu open is. Er gebeurd
van alles hier dit vanwege de feestdagen. Ik heb trouwens geen idee wat voor feestdagen het
zijn.

grmbl
May 19th, 2004, 09:31 PM

Dag 39:
Het was vandaag niet zo’n leuke dag. Ik ben vannacht weer ziek geworden en moest
meerdere keren overgeven. Gelukkig is er vandaag geen trainen vanwege een feestdag. Ik heb
vandaag niets kunnen eten want alles wat ik at ging er na een paar minuten weer uit. Dus ik
heb alleen maar in bed kunnen liggen.Ik kon niet lopen want dan kwam mijn maag weer in
actie.

Dag 40:
Ik voelde mij vandaag alweer wat beter.Ik ben niet gaan trainen. Jordi vertelde me dat ik nog
een dag thuis moest blijven want op de academie heerste een buik virus ( onder de spelers en
coaches ). Ik heb vandaag een beetje huiswerk kunnen doen en heb geprobeerd wat Spaans te
leren. Dat gaat wel aardig maar het is jammer dat hier bijna alles in het Engels gaat. Ik heb
alleen in de middag wat hard gelopen en buikspieren gedaan. Het was niet zo’n leuke dag
voor de Ajax fans onderons.Ik heb helaas de wedstrijd niet kunnen zien. Het was volgens mij
een spannende wedstrijd. Helaas verloren en Celta de Vigo ,die wonnen ook nog van AC
Milaan, meer pech had Ajax niet kunnen hebben. Ik heb net Jordi gebeld om te zeggen dat ik
morgen ga trainen.

Dag 41:
Ik ben alweer meer dan 40 dagen in Barcelona het gaat allemaal erg snel. Ik heb vandaag
getraind. Er waren veel zieken op de academie. De meeste hebben een buikvirus. We steken
elkaar gewoon lekker aan. Ik heb vandaag te horen gekregen dat German Puentes ook mijn
coach wordt samen met Jordi. German word speler/ coach op de toernooien en gaat tijdens de
trainingen lesgeven. Het is echt een gave gozer en geeft ook zeer nuttige tips. German was
zelf een speler die meerdere jaren top honderd ATP heeft gestaan. Ik heb vandaag veel drills
gedaan mede omdat ik vier dagen niet heb kunnen getrainen. Ik heb drie uur lang drills
gedaan met Jordi om het goede gevoel weer te krijgen. Na de drills heb ik conditie training
gedaan. We moesten een duurloop doen van 30 minuten en daarna wat kracht en toen waren
we klaar. Het was vandaag erg koud want er was geen zon maar het waaide wel. De wind was
erg frisjes dus de meeste mensen trainden met een trui en een lange broek. In de middag
sessie heb ik veel geserveerd en service volley getraind. Daarna ben ik gestopt omdat ik
gesloopt was mede omdat ik de laatste paar dagen ziek ben geweest. Ik heb daarna gestretcht
met de conditie trainer en kon daarna een warme douche nemen en dan naar gaan huis. Ik heb
een zeer voldaan gevoel over vandaag en ik heb een goed gesprek gehad over de komende
toernooien en over de eventuele daarop volgende toernooien in de loop van het jaar.

Dag 42:
Ik werd vanochtend wakker met veel spierpijn. Maar dat was helemaal niet erg. Een beetje
spierpijn hoort erbij. Ik had weer een lekker ontbijt met warme croissantjes en een warme kop
thee. Ik deed in het eerste uur allerlei oefeningen met German ( hij staat aan het net en
volleert alles en ik speel alles op borsthoogte naar hem toe ). Het was erg leuk omdat German
er altijd een soort spel van maakt met veel lol maar toch hard werken. Na dat uur deed ik
allerlei oefeningen met Toni Badellnou van de baseline. We hadden allebei een pion. Met die
pion deden we allerlei oefeningen.We moesten op de pion mikken zoals bijv: Forehand cross,
Backhand cross, Forehand en Backhand langs de lijn. Ik won dit spelletje met mikken met 6-
3. Na dit gedaan te hebben deed ik de normale drills met Jordi een uur lang. We hadden
vandaag geen conditie training dus we trainden vier uur lang. Het laatste uur speelden we een
paar potjes tot de elf en hebben we wat geserveerd. Het was een zeer zware training maar het
was leuk. Ik denk als het leuk is maakt het niet uit hoe zwaar het is. Als je maar lol hebt in het
tennis dat is voor mij heel erg belangrijk. In de middag sessie speelde ik een wedstrijd tegen
Gorka Fraille ( 250 ATP ). Ik won de eerste set met 6-4 en verloor de tweede met 5-7. Het
waren twee goede sets maar het was wel moeilijk om me te concentreren. Want Jelena Dokic
stond naast ons te trainen. Op de televisie lijkt ze niet zo knap maar van dichtbij is het een
zeer aantrekkelijke vrouw. Het is moeilijk spelen als je telkens oogcontact hebt en als ze dan
naar je lacht. Na afloop van de training gaf ze me haar nummer en spraken we af te gaan
stappen in Barcelona. Dit klinkt allemaal te mooi voor worden. Nou niet allemaal jaloers
worden! HAHA. Helaas is dit niet de werkelijkheid ,was het maar zo dat ze me haar nummer
gaf en dat we gingen stappen. Ik denk dat ik het iets lager moet gaan zoeken. HAHA

Dag 43:
Ik werd vandaag wakker met een erg lekker gevoel. Ik had erg goed geslapen en was
helemaal uitgerust. Ik keek uit het raam en de hemel was blauw en er was geen wind. Het was
vandaag niet zo koud dus erg lekker weer om te tennissen. Ik trainde vandaag met German en
Jordi, het was erg druk alle spelers waren er. Dat is omdat ze allemaal de Satelitte in Mallorca
spelen. In het eerste uur deed ik samen met Toni de drills wel een uur lang. Het ging echt
goed. Ik miste weinig ballen. Na deze drill speelde ik een set tegen Javier en verloor deze met
6-3. Ik stond erg lekker te spelen en kon erg goed meekomen en dit is op gravel een goed
teken. Na deze set speelde ik twee potjes tot de11. Je moest service / volley spelen. Ik mocht
deze potjes niet verliezen en dat deed ik gelukkig ook niet. De meeste mensen denken dat
Spanjaarden niet kunnen volleren maar dat is echt veranderd. De Spanjaarden op deze
academie kunnen wel degelijk volleren. Maar alleen komen ze niet zo vaak naar het net als
wij. Na deze wedstrijdjes speelde ik met German en Gorka een paar oefenvormen zoals twee
aan het net en een achterin. De bedoeling was 50 ballen op borst hoogte te slaan. Ik haalde na
20 min de 50. Het was mentaal erg zwaar maar ik heb het gehaald. Na deze oefeningen heb ik
wat geserveerd en erna kon ik me melden bij de conditietrainer. Vandaag stonden de
buikspieren,de rugspieren en het stretchen op het programma. De meeste spelers waren moe
van de hele week. Er was namelijk erg hard getraind. In de middag speelde ik een wedstrijd
tegen een Kroatische jongen Ivo. Ik won deze wedstrijd met 6-3 6-2. Deze jongen traint
normaal in een groep lager. Ik speelde niet slecht. Ik speelde 100% service /volley en vanuit
de rally zo gauw mogelijk naar het net. Na de wedstrijd wat geserveerd en daarna waren we
klaar. Ik heb een zeer goed gevoel gehad over vandaag, heb hard gewerkt en dat werd
beloond.

Dag 44:
Het is vandaag de laatste trainingsdag van de week. We trainen vandaag maar twee uurtjes
maar wel volle bak. De groep was erg groot dus we werden allemaal een beetje opgesplitst. Ik
deed de drills met Stephan ( coach van Kuznetsova ) en deed daarna wat netspel met Jordi.
Het is altijd erg zwaar met Stephan maar wel lachen. Het was vandaag erg lekker weer maar
het was wel vroeg. Het was vanochtend moeilijk opstaan. Ik was wel toe aan een weekend. Na
anderhalf uur erg hard getraind te hebben gingen we serveren. Ik heb voornamelijk mijn
tweede service getraind. Ik trainde dusdanig dat ik mijn tweede service rond de 150 a 160
kilometer per uur kon slaan maar wel met een hoog percentage in het service vak, dat lukte
aardig maar nu nog in de wedstrijd. Na de training hebben we gezamenlijk gestretcht en
konden we douchen en naar huis. Ik ga vandaag niets doen. Ik ben erg moe, een beetje mijn
kamer opruimen en de kerstcadeautjes inpakken. Ik kan terug kijken op een goede week, het
enige minpuntje was dat ik ziek was in het begin van de week.
Dag 45:
Ik ga vandaag wat huiswerk doen en wat e-mailtjes versturen. Ik ga ook even naar de Ramblas
want mijn moeder vertelde me dat er een kerstmarkt was. Dus ik ga even kijken of ik wat
leuks voor mijn moeder zie. Maar probeer voornamelijk te relaxen.

grmbl
May 19th, 2004, 09:32 PM

Dag 46:
Het was vandaag de eerste trainingsdag na een zeer rustig weekend. Ik was erg goed uitgerust
en had erg veel zin om te trainen. Gelukkig ben ik niet ziek geworden . Ik had vannacht erg
lekker geslapen en ben nu de enige in het gastgezin omdat de anderen al naar huis zijn om
kerst en oud en nieuw thuis te vieren. Ik begon vandaag met Jordi. We deden alle drills
ongeveer een uur lang. Het ging allemaal erg lekker, dit komt omdat ik erg uitgerust was. Na
een uur drills gedaan te hebben ging ik een op een met German trainen. We deden oefeningen
dat hij aan het net stond en dat ik 50 keer foutloos op borst hoogte terug moest spelen. Ik heb
altijd erg veel lol met Jordi en German.Het zijn erg goede jongens. Het laatste uur speelde ik
een set tegen Javier Sintes Garcia. won deze met 6-4. Na de set moest ik me melden bij de
conditie trainer Dani. Op het programma van vandaag stonden tempo loopjes van 500 meter.
We moesten 7 keer 500 meter hardlopen op 90%.. Het was erg vermoeiend maar erg lekker
na het weekend. Na de tempo loopjes deden we de buikspieren en de rugspieren. In de middag
speelden wat wedstrijdjes ter voorbereiding op het satelitte in Mallorca. Ik speelde een
wedstrijd tegen Toni won de eerste set met 6-2 maar verloor de tweede met 5-7. Het was een
goede wedstrijd op hoogstaand niveau. Na deze wedstrijd nog wat geserveerd en daarna
konden we stretchen en naar huis.

Dag 47:
Dit is een zeer belangrijke dag want er is vanavond de Christmas Party van de Tennis
Academie. Iedereen was uitgenodigd, alle werknemers en alle spelers. Dit gebeurde allemaal
vanavond maar ik heb natuurlijk eerst gewoon getraind. Ik trainde het eerste uur met German.
We deden allerlei oefeningen waarbij rally’s moest spelen van de baseline en tevens moest
mikken op een doel. Er zaten erg lange rally’s tussen. Je kan dit het beste doen met German
mede omdat hij nauwelijks fouten maakt. Na dit uur speelde ik een set tegen Victor en won
deze met 7-6.Het was erg spannend en er zaten veel goede punten tussen en ook de onnodige
fouten. Het laatste uur deed ik drills met Stephan dit was erg pittig. Maar ik trainde veel
nuttige dingen waaronder het lichaam rechtop houden. In het begin liep het niet zo maar het
ging steeds beter. De laatste 20 min. deden we oefeningen speciaal gericht op het netspel
onder andere met de service. Na afloop moest ik me melden bij Dani .Op het programma
stonden de benen, de borst, de rug, de schouders en de buik. Het was een training met veel
kracht erin maar het was allemaal erg nuttig. In de middag speelde ik een set tegen Gorka
Fraille verloor deze met 7-5 maar ik had zeer lekker gespeeld. Na deze set wat geserveerd en
gauw naar huis omkleden voor de Party. Om 21:00 begon de Party in het restaurant van de
club. Het begon allemaal met een diner, iedereen zat aan een tafel met zijn mensen van zijn
training groep. Echt iedereen was aanwezig ,ongeveer 150 mensen. Tijdens het diner werden
allerlei awards uitgereikt zoals:de beste tennisser, d beste bar man/vrouw,de knapste man,
de knapste vrouw. Ik viel ook in de prijzen, ik won een award voor de knapste jongen van de
academie. De awards werden uitgereikt na een enquête onder alle mensen van de academie.
Ik was erg verrast met deze award want ik ben er pas 7 weken. Na de awards was er een Party
in een aparte ruimte met Dj Rafael. Het was erg leuk, veel mensen bleven tijdens de dance
Party. Iedereen danste met elkaar ,spelers, coaches, werknemers en zelfs Arantxa Sanchez en
Emilio. De Party duurde tot 4 uur ’s ochtends. Na afloop bracht Svetlana Kuznetsova mij naar
huis omdat ze vlakbij mij woont. De volgende dag moesten we trainen om 10 uur. Dat was
erg lachen…….

Dag 48:
De wekker ging om 8 uur dat was erg vroeg.Ik had maar drie uur geslapen want ik was pas
om 5 uur thuis. Wij waren de enige groep ,die moest trainen die ochtend vanwege het toernooi
in Mallorca. Het was erg lachen want alle spelers uit mijn groep waren zo moe maar toen we
eenmaal begonnen waren kon je niet zien dat we moe waren, er werd best goed getennist. Dat
duurde een uur daarna was er geen concentratie meer en werd er niet meer serieus getraind.
Na twee uur zijn we gestopt mede omdat iedereen dood was van de avond ervoor. We gingen
om vier uur weer trainen maar eerst gingen we douchen en eten. Je kon echt zien dat veel
mensen weinig hadden geslapen omdat veel mensen zaten te gapen en wallen onder hun ogen
hadden. Maar al met al de Party was erg goed en dat hebben al de mensen er wel voor over
gehad. Na de lunch hadden we twee uur rust en de meeste spelers gingen op een bank zitten
en slapen. Na een half uur lagen zes spelers te slapen wat een erg komisch gezicht was.
Tijdens de middag sessie speelden we Davis Cup. Ik speelde met Javier tegen Toni en
German. We deden best of 5 tiebreaks .Javier en ik wonnen met 3-2. Na een uur getraind te
hebben waren we klaar en mochten we naar huis. Want iedereen was helemaal dood. Ik ga
dan ook vanavond erg vroeg slapen want morgen mogen we niet eerder naar huis. Gelukkig
maar want iedereen is aan het praten over het feest van wat er allemaal gebeurd is mede
omdat er een hoop mensen dronken of aangeschoten waren. Wat allemaal erg grappig
was………..

Dag 49:
Ik ben gisteren om half acht gaan slapen want ik was erg moe van de Party. Ik werd
vanochtend wakker met een zeer uitgerust gevoel. Ik had namelijk 12 uur kunnen slapen en
dat is perfect. Ik begon vandaag met de conditie training. Op het programma stond een
duurloop van 40min. We moesten de eerste 10 min. rustig lopen en de andere 30 min. flink
doorlopen zo hard als wij konden. Na deze duurloop had ik erg veel last van samentrekkende
hamstrings maar verder heb ik erg lekker gelopen. Na deze duurloop hebben we goed
gestretcht en daarna kon ik me bij Jordi melden. Ik begon met de drills samen met Toni en na
anderhalf uur drills gedaan te hebben speelde ik een set tegen Toni en verloor deze met 6-2. Ik
moet zeggen ik speelde niet slecht maar Toni stond ongelooflijk goed te spelen. Na de set
deed ik wat privé met German.Ik wilde namelijk wat meer forehands trainen en na een halfuur
dat gedaan te hebben kon ik serveren. Het serveren gaat de laatste week niet zo lekker.Ik
serveer veel ballen allemaal net naast de lijnen. Dat was eigenlijk misschien wel goed want zo
kon ik goed mijn tweede service trainen. Na de vier uur durende ochtend sessie kon ik een
lekkere douche nemen en gaan lunchen. In de middag sessie speelde ik een set tegen Javier
en won deze met 6-2. Na de set heb ik lang geserveerd en merk nu wel ,dat na het vele
serveren van vandaag , mijn service weer begint te lopen. Wat natuurlijk met een toernooi in
het vooruitzicht erg prettig is.

Dag 50:
Ik werd vanochtend wakker en keek uit het raam en zag een mooie blauwe lucht en er was
geen wind. Het weer zag er perfect uit om te tennissen.. Ik kwam op de club en zag geen
Jordi. Ik kreeg te horen van German dat Jordi ziek was. German was de trainer van vandaag. .
Ik begon vandaag met German. We deden de drills ,die we iedere ochtend doen. Ik denk dat
veel mensen zich wel afvragen of het niet saai is om altijd maar dezelfde drills te doen. Ik
moet eerlijk zeggen dat valt erg mee want het is altijd erg lekker om te doen. Door veel drills
te doen sla je veel ballen. Je krijgt zelfvertrouwen en je kan specifieke slagen oefenen. Na een
uur drills gedaan te hebben ,speelde ik met Toni een paar potjes tot de 11. In de laatste twee
potjes tot de 11 moesten we verplicht service/ volley spelen. Er zaten erg lange rally’s tussen
en we moesten rennen als gekken. We speelden potjes tot de elf maar er was enorm veel
strijd. In het laatste uur speelde ik een set tegen Javier en verloor deze met 7-6 (11). De
Tiebreak was erg spannend stond 5-1 voor en verloor toch nog met 11-13. Na de set moest ik
me melden bij de conditie trainer op het programma stonden sprintjes. We deden allerlei
sprintjes ,over korte afstand, maar wel 100% snelheid. Na de sprintjes hebben we gestretcht
en erna konden we douchen. In de middag speelde ik een dubbel met German tegen Toni en
Hector. We wonnen deze dubbel met 6-2 6-1 .Het ging vrij makkelijk. Maar het gekke is
German blijft altijd achter in de dubbel en ik probeer bij iedere bal naar het net te gaan. Dit
leidt soms tot gekke momenten waarbij ik alleen aan het net sta. Na de dubbel heb ik
geserveerd en gestretcht en kon daarna een warme douche nemen. German en ik hebben
besloten dat wij gaan dubbelen in de toernooien in Mallorca.

Dag 51:
Vandaag stond op het programma maar een training. Jordi was nog steeds ziek dus German
was de trainer vandaag. De training van vandaag was erg relaxt mede omdat we de laatste
dagen erg hard hadden getraind.. We speelden het eerste uur op vastheid en tevens moesten
we mikken op doelen. Na een uur veel ballen geslagen te hebben maar op een rustig tempo
gingen we serveren. Na het serveren hebben we gestretcht en konden we naar huis. Ik ben erg
moe en ga vandaag verder niet veel doen.
Dag 52:
Nog twee dagen en dan ga ik voor vier dagen even naar huis. Ik kijk er erg naar uit want ik
wil nu wel even naar huis. Ik ga vandaag even naar Barcelona stad om een paar cadeautjes te
kopen. Ik moet natuurlijk ook wat aan mijn huiswerk doen zoals iedere zondag.

grmbl
May 19th, 2004, 09:33 PM
Dagboek: 8 maanden op tennisschool Sanchez-Casal ( Barcelona )

Dagboek 3/5 t/m 9/5 2004

Vanwege de vele leuke reacties over de vorige dagboeken van twee maanden geleden heb ik
besloten om ermee door te gaan.

Maandag 3 Mei,
Ik heb de afgelopen vier weekenden competitie gespeeld voor mijn oude club Hillegom T C.
Het team heeft goed gespeeld en we zijn nog steeds ongeslagen. Er bestaan zelfs
mogelijkheden om kampioen te worden maar dan moet er nog wel drie keer worden
gewonnen.
Ik ben vandaag geland in Barcelona want ik ga me nu een week voorbereiden op de komende
twee futures in Vic en Lleida. Ik moet me op donderdagavond inschrijven en de kwalificatie
begint op vrijdag. Ik moet kwalificatie spelen omdat ik niet ben geaccepteerd voor het
hoofdtoernooi.
Ik ben geland om 6 uur s´avonds dus heb ik niet meer kunnen trainen. Ik ga zo direct eten bij
mijn gastgezin en daarna de tas klaarmaken voor de dag van morgen. Ik ga nu lekker vroeg
slapen want ik heb een zware week voor de boeg.

Dinsdag 4 Mei,
De weersvoorspellingen voor vandaag waren niet zo gunstig, volgens het nieuws in Spanje.
Maar daar bleek niets van waar te zijn. Het was waanzinnig lekker weer. De lucht ziet
helemaal blauw en er is geen wolkje te bekennen. Ik begon vandaag met de conditietraining.
Op het programma stond krachttraining en na afloop een duurloop van een halfuur. Het
programma was niet zo zwaar voor vandaag en het hardlopen was erg lekker met het mooie
weer. De tennis training startte een halfuur later want ik deed iets langer over de conditite
training dan normaal. De training werd geleid door Jordi Campos. We begonnen zoals iedere
dag met de drills wat voor mij heel lekker is om mee te beginnen. Ik wil in het begin graag
eerst veel ballen spelen. Na een uur drills te hebben gedaan begonnen we met het spelen van
Tie breakjes tot de elf. Het was vandaag echt genieten lekker zweten en een beetje bruin
worden op de baan. Na deze potjes speelden we een dubbel ,Ervin Eleskovic/ Karen Rastogi
tegen Louk Sorensen en ik. Louk en ik wonnen deze set met 6-2 en wonnen daarmee een
flesje isostar. In de middag speelden we wedstrijden en hebben na afloop erg veel geserveerd.
Ik speelde een set tegen Ervin en won deze set met 6-4. Na de training hebben we gestretcht
en gedoucht. Al met al was het een lekkere warme en zonnige dag.

Woensdag 5 Mei,
Het is hier geen bevrijdingsdag op 5 Mei dus wij hadden gewoon training. Ik had vandaag een
behoorlijke zware conditietraining voor de boeg. Ik moest een duurloop van 40 minuten doen
en na afloop 15 sprints van 100 meter. Het hardlopen ging nog wel maar het grootste
probleem waren die sprints. Ik zat tegen de krampverschijnselen aan en mijn conditite trainer
maar lachen. Maar toen ik klaar was met de conditietraining had ik toch wel een voldaan
gevoel . Na de conditietraining kreeg ik prive training van Antonio. Als je met Antonio traint
is het altijd erg zwaar ,vooral de drills. Antonio blijft aangeven totdat je erbij neervalt. Na een
uur lang drills gedaan te hebben mocht ik eindelijk wat punten spelen want ik was echt dood.
Ik speelde een set tegen Javier Garcia Sintes (400 ATP) en won deze met 6-4. Na deze set
heb ik wat oefeningen met Sergio Casal gedaan om de puntjes op de i te zetten. Ik was erg
moe na de ochtend sessie en was niet de enige. In de middag speelden we dubbels want er
waren geen genoeg banen beschikbaar.

Donderdag 6 Mei,
Dit was op zich een erg speciale dag voor de academie. Het zonnetje scheen en het was erg
warm, heerlijk weer om te trainen. (Zijn jullie al jaloers?). Ik kwam aan op de club en zag
allemaal mensen van de pers en veel televisie ploegen. Dus ik dacht ze zullen wel voor mij
komen maar ik zat helemaal fout!!!!. Ik kwam Emilio tegen en ik vroeg wat er aan de hand
was. Hij vertelde dat er dit weekend de Grand Prix van Barcelona was en vandaag komen er
een paar Formule- 1 coureurs langs om even te tennissen met Sergio Casal, Juan Balcells,
Emilio Sanchez en Antonio Hernadez. Er waren 6 coureurs gekomen o.a. Montoya, Massa,
Webber, Heidfeld, Coulthard en Fischerella. We konden heel erg kort kijken want we
moesten zelf ook trainen. Ik begon met een uur drills en na afloop heb ik een hoop sets
gespeeld want de kans bestond dat ik morgen moest spelen. De conditie trainer was ziek dus
hadden we geen conditietraining. Ik speelde een set tegen Javier en verloor met 6-4. Na deze
set speelde ik een set tegen Gorka Fraile ( 270 ATP) en won deze met 6-3. Ik speelde de
laatste set tegen Angel Jimenez en won deze met 6-1. Ik heb s’middags niet getraind want ik
moest me inschrijven voor het toernooi.

Vrijdag 7 Mei,
Ik had eigenlijk verwacht dat ik zou moeten spelen maar ik hoef pas op zaterdag. Ik heb
namelijk een Bye want ik sta 8ste geplaatst. Ik had dus vandaag nog een extra trainingsdag,
altijd prettig. Ik had vandaag geen echte conditietraining want we hebben alleen maar
gestretcht en buikspieren gedaan. Ik had daarna wel 3 uur tennistraining. Ik begon eerst privé
met Sergio Casal. We deden allerlei oefeningen waarbij hij aan het net staat en mij laat sturen.
Dat was erg pittig maar ook leuk want Sergio maakt altijd wel grapjes. Na afloop deed ik de
drills met Antonio het was trouwens niet zo zwaar als aan het begin van de week. Ik stond
erg lekker te spelen het zonnetje scheen weer. We mogen deze week niet klagen over het
weer. Na de drills speelde ik een set tegen Javier en won deze met 6-2. Op dit moment zijn er
niet veel spelers.Ze zijn allemaal naar een satelitte in Turkije en komen volgende week
allemaal terug. In de middag heb ik alleen wat geserveerd en drills gedaan met Antonio. Ik
denk vanwege het feit dat ik morgen speel.

Zaterdag 8 Mei,
Ik heb vandaag 2 wedstrijden gespeeld. Ik moest eerst tegen een Spanjaard en won met 6-3 6-
2 en stond erg goed te spelen. Ik had er niets op aan te merken. In de derde ronde speelde ik
weer tegen een Spanjaard. Deze wedstrijd was lastiger ik moest pas de baan op om 8 uur
s´avonds. Ik won deze wedstrijd wel met 6-2 2-6 6-2 maar het was niet makkelijk.. Ik kwam
van de baan af om kwart over 10. Ik lag pas om 12 uur in bed. HAHA.
Zondag 9 Mei,
Ik speelde vandaag weer tegen een Spanjaard. Ik speelde vandaag veel minder dan gisteren,
maakte veel fouten en serveerde niet contant. Al met al wist ik deze wedstrijd toch winnend
af te sluiten. Ik won met 6-4 6-3 wat op zich makkelijk lijkt maar dat was het niet. Ik speel
maandag mijn eerste ronde in het hoofdtoernooi. Zodra ik gespeeld heb laat ik het jullie
weten.
Met vriendelijke groet,
Jesse Huta Galung

grmbl
May 19th, 2004, 09:34 PM

Dagboek Barcelona 10/5 t /m 16/5 2004

Maandag 10 Mei,
Het was vandaag een erg belangrijke dag voor mij. Ik had me gisteren weer gekwalificeerd en
speel vandaag mijn eerste ronde in het hoofdtoernooi. Ik speel tegen een wildcard speler,
Sergi Barberan (SPA). Ik ging eerst naar de academie want van daaruit reden we naar Vic. Ik
was niet de enige die moest spelen ,German Puentes en Javier Garcia Sintes speelden ook. Ze
verloren helaas allebei, in drie sets maar hadden zeker een kans om te winnen. Toen we
eenmaal in Vic aankwamen , hebben we ingelopen en ingespeeld. German moest als eerste
de baan op. Ik speelde op dezelfde baan als German ,dus moest ik eerst wachten. Javier en ik
speelden tegelijkertijd dus German (speler/coach) moest de hele tijd tussen onze
wedstrijdenbanen heen en weer lopen. Ik was erg nerveus en ik ben ,denk ik, wel 3 keer naar
de toilet geweest. Ik wist gelukkig met redelijk spel de wedstrijd te winnen met 6-3 6-0. We
waren pas erg laat klaar om precies te zijn om 8 uur ´s avonds. Ik was ongeveer om half tien
thuis want we hadden German eerst thuis afgezet. Ik had nog even wat snel gegeten en kon
daarna eindelijk slapen. Het was een lange en vermoeiende dag van wachten, kijken en
spelen.

Dinsdag 11 Mei,
Ik hoefde vandaag niet mijn tweede ronde te spelen. Ik heb de hele dag getraind op de
academie. In de ochtend heb ik met German, Javier en Toni Badellou getraind. Ik deed de
drills eerst met Antonio ,een uur lang. Ik stond echt heerlijk te trainen en alle ballen zaten erg
lekker op mijn blad. Na de drills kwam ik weer bij de groep en begonnen we punten te spelen.
We trainden in de ochtend maar 2 uur want we hadden daarna 2 uur conditie training. We
hebben vandaag 2 uur conditie training omdat we allerlei testjes moesten doen. De testen
bestonden voornamelijk uit sprintjes over korte afstanden met allerlei hindernissen. In de
middag speelde we sets want Javier en German spelen samen de dubbel. Toni speelt
competitie in Duitsland en ik moet morgen mijn tweede ronde spelen. Ik speelde een
wedstrijd tegen Toni en won met 6-3 6-2. Ik sta erg lekker te tennissen en heb een goed
gevoel voor morgen.

Woensdag 12 Mei,
Het is echt een dramatische dag want het regent in Barcelona al sinds 5 uur ´s ochtends. We
hebben helemaal niet op de academie kunnen spelen want de banen lagen onderwater. Ik zou
eigenlijk vandaag in Vic spelen maar die wedstrijd hebben ze ook geannuleerd. Mijn
wedstrijd tegen Roberto Menendez is verschoven naar donderdag. We hebben vandaag alleen
2 uur conditie training gedaan. We hadden krachttraining en daarna een duurloop met
sprintjes. In de middag ben ik lekker naar huis gegaan ,een beetje geslapen en wat voor school
gedaan.

Donderdag 13 Mei,
Ik ben vandaag eerst naar de academie gegaan want van daaruit vertrokken we naar Vic. Ik
hoefde pas om 4 uur te spelen tegen Roberto Menendez. Ik heb daarom ook eerst getraind en
wel een uur met German. We deden een half uur drills, daarna wat geserveerd en na het
serveren een paar punten gespeeld. Na een uur getraind te hebben moest ik me melden bij
Jose ,de conditie trainer. Ik heb met hem wat specifieke oefeningen gedaan op de tennisbaan.
Dat bestond uit korte sprintjes met de bal en veel links, rechts , voor en achter bewegen. Na
deze sprintjes heb ik 20 minuten hard gelopen en na afloop gestretcht. Ik heb op de club
geluncht en we zijn na de lunch naar Vic gegaan. Ik was dus helemaal goed voorbereid
aangekomen in Vic. Ik verloor van Roberto Menendez met 4-6 7-6 1-6.De wedstrijd duurde
wel 3 ½ uur. Ik speelde in de eerste set goed had break kansen maar wist die niet te benutten.
In de tweede set speelde ik erg goed. Ik speelde met heel veel druk en dat zorgde voor fouten
bij mijn tegenstander. Ik kon helaas het goede spel in de derde set niet vasthouden . Ik ben tot
de conclusie gekomen dat ik harder moet werken om het minimaal 5 sets vol te houden. Ik
ben erg tevreden hoe het op dit moment gaat . Ik werk erg hard en het gaat me lukken. Na
mijn singel speelde ik nog een dubbel met Hector Ruiz om half acht ´s avonds. We verloren
helaas met 6-4 6-4 van Vargas / Faronda.

Vrijdag 14 Mei,
Ik hoefde vandaag nog niet te spelen in Lleida want ik had een bye voor de eerste ronde
kwalificatie. Ik hoef pas morgen mijn eerste wedstrijd te spelen in Lleida. Ik heb alleen in de
ochtend getraind want ik was erg moe en had wat rust nodig om optimaal te presteren in
Lleida. Ik trainde in de ochtend prive met German. We deden allerlei drills, anderhalf uur
lang. Het was erg pittig maar wel lekker om drills te doen. We deden daarna oefeningen
waarbij hij aan het net staat te volleren en dat ik 50 keer de bal op borst hoogte naar German
moest spelen. Na deze oefeningen gedaan te hebben speelde ik een set tegen German. Ik kreeg
op mijn broek en verloor met 6-2. Ik was helemaal kansloos en won alleen twee service
games. Hij liet even zien hoe het moest, welk niveau je moest halen. Na de training had ik
conditietraining. Ik hoefde alleen maar 20 minuten hard te lopen op een rustig tempo daarna
wat buikspieren en stretchen. Dat stretchen was erg lekker want Jose hielp me met wat
oefeningen.

Zaterdag 15 Mei,
Ik moest vandaag mijn eerste wedstrijd spelen in Lleida. ( tweede ronde kwalificatie ) Ik ben
in de ochtend eerst naar de academie gegaan. Jordi ging vandaag met me mee naar Lleida. Het
was wel een eindje rijden want het is ongeveer 210 km naar Lleida. Toen we eenmaal
aankwamen na ongeveer een uur en drie kwartier konden we eindelijk de benen strekken. De
tennisclub in Lleida is echt waanzinnig mooi. Dit is echt een elite club als je al op de
parkeerplaats loopt zie je alleen maar auto´s duurder dan 100. 000 euro. Ik speelde in de
tweede ronde tegen een Spanjaard Chiva. Ik won met 6-2 6-1 . Ik speelde niet zo goed maar
het was voldoende om met duidelijke cijfers te winnen. Dezelfde dag tevens mijn derde ronde
kwalificatie tegen een Pool Lipka. Ik won met 6-2 6-3 en haalde een hoog niveau in de eerste
set. In de tweede set ging de tegenstander iets beter spelen en kreeg iets meer grip op mijn
spel en ik had dan ook wat meer moeite om de set te winnen. Na de wedstrijd heb ik wat
uitgelopen en gestretcht. Na alles gedaan te hebben kon ik een douche nemen en naar huis
gaan. Ik moet morgen de laatste ronde kwalificatie spelen tegen Carrapiz (SPA).

Zondag 16 Mei,
Ik kon vanochtend voor het eerst een beetje uitslapen. Ik hoefde pas om een 1 uur te spelen in
Lleida. Ik werd om half tien opgehaald door Jordi in Catseldefells. Toen we aankwamen heb
ik eerst even een kwartiertje ingespeeld. Het is vandaag erg warm, ongeveer 27 graden. Ik
vind het heerlijk om met een hoge temperatuur te spelen dan voel ik me perfect. Ik speelde
tegen Carrapiz en won met 6-0 6-4. Ik heb in Mallorca Satelitte ook al tegen hem gespeeld en
had toen meer moeite. Ik won toen moeizaam in drie sets toch een teken dat het beter met me
gaat. Ik speelde in de eerste set bijna foutloos ,de tegenstander had geen kans. In de tweede
set verloor ik mijn service in de eerste game. Die break bleef tot 3-4 toen brak ik hem terug .
Ik serveerde daarna naar een 5-4 voorsprong en brak mijn tegenstander gelijk weer op 5-4. Ik
heb me nu gekwalificeerd voor het hoofdtoernooi dat morgen begint.
Groetjes Jesse

arn
May 19th, 2004, 11:14 PM
oef, eindelijk erdoor! Ik heb alles gelezen :)

Heel interessant om te zien hoeveel dat er zo getraind wordt :)

Hoeveel ATP-punten heeft hij nu al? Ik ben benieuwd of hij zijn doel van 40 haalt :)

Whatzup
May 19th, 2004, 11:41 PM
Echt leuk om te lezen ja.. van welke site heb je dat afgehaald?

grmbl
May 20th, 2004, 12:04 AM
Echt leuk om te lezen ja.. van welke site heb je dat afgehaald?

www.hutagalung.nl

arn
May 20th, 2004, 12:43 AM
Coole site :cool:

hoekie274
May 20th, 2004, 08:42 AM
oef, eindelijk erdoor! Ik heb alles gelezen :)

Heel interessant om te zien hoeveel dat er zo getraind wordt :)

Hoeveel ATP-punten heeft hij nu al? Ik ben benieuwd of hij zijn doel van 40 haalt :)

Jesse staat momenteel op de 1193e plaats in het enkelspel. In totaal heeft hij 3.00 punten weten te bemachtigen (in 2 toernooien). Heeft dus nog heel weinig gespeeld en er zit dus nogal wat rek in.

grmbl
May 21st, 2004, 05:47 PM
Jesse staat nu in de HF!! Hij moet het nu opnemen tegen de nr 443 van de wereld! Cucces!

Bassie
May 21st, 2004, 09:43 PM
Prachtig om te lezen! :) Heb vroeger op districtskampioenschappen nog wel eens tegen hem gespeeld, maar kon er toen nog niet aan af zien dat hij een kans heeft om het ver te schoppen! Mooi ook om te lezen dat ie al setjes pakt van jongens in de top-300, dat is toch zeker een teken dat ie op de goede weg is!

Zamboni
May 22nd, 2004, 02:11 PM
Heb niet alles gelezen, beetje veel....maar interessant om te zien hoe die trainingen nou gaan enzo :)

Jodie
May 22nd, 2004, 02:56 PM
Gister heb ik die hele lap tekst gelezen, zeer interessant!!
Veel succes nog Jesse!! (al lees hij da nie, soit.. :p)

Welkom Bassie! ;)

Bassie
May 22nd, 2004, 08:31 PM
Van hutagalung.nl:

hey allemaal

ik ben zojuist thuis gekomen uit lleida. Ik moest vandaag halve finale spelen tegen een Spanjaard Marcel Granollers. Ik heb gewonnen met 7-6 7-5, speelde een wat mindere partij dan gister maar was genoeg om van deze tegenstander te winnen. Ik ben zeer blij want het is mijn eerste finale bij de senioren. Ik hoop dat ik morgen geen last heb van erge zenuwen. Ik speel morgen tegen een Kroaat Peric. Hij serveerd erg goed dus moet weer aan de bak.

zodra ik gespeeld heb horen jullie het nieuws.

groetjes jesse

Kijk eens aan, weer goed nieuws vanuit Spanje! :angel:

grmbl
May 22nd, 2004, 10:16 PM
Goed man Jesse!! Toen ik jou een jaar of 5 geleden zag spelen zag ik gewoon (en zo'n denderende tenniskenner ben ik nou ook weer niet ;) ) dat je het wel eens kon gaan maken! echt kanp van je en vooral een finale halen in spanje is erg knap, omdat ze daar zóó sterk bezet zijn! Petje af en zet 'm op morgen!

AndriesWijma
May 22nd, 2004, 10:34 PM
Leuk om te lezen en mooi dat hij de finale heeft gehaald. Ik vraag me af hoe het kan dat "zoveel" Nederlandse tennisspelers- en speelsters met goed niveau een (voor een deel) buitenlandse achtergrond hebben.

Zoals Krajicek, Tamaëla, Huta Galung.
Herz klinkt ook niet erg Nederlands.

Is dit toeval?

grmbl
May 22nd, 2004, 10:57 PM
Nederland is gewoon een multi-cultureel land! Dat moet het wel zijn! Vergeleken met 'echte Nederlandsers' valt het aantal nog best wel mee volgens mij!

Volgens mij is Herz is Duits, Robin Haase komt ook uit Duitsland, Romano Tatuhey's voorouders waren Indo's. ik vind het opzich wel leuk!

AndriesWijma
May 23rd, 2004, 12:06 AM
Ja het is wel leuk. Zolang het maar niet zo gaat als bijv. bij het badminton of tafeltennis. Van die Aziaten die even de Nederlandse nationaliteit aannemen. Dan zegt het me niks.

Waarom hoop je meestal dat de spelers uit eigen land het goed doen? Omdat je er gevoelsmatig meer binding mee hebt. En dat valt dan weg. Daarom vind ik betaald voetbal ook niet zo leuk als amateurvoetbal (echt amateurvoetbal). Omdat spelers daar eigenlijk toevallig spelen waarbij geld een hele grote rol speelt. De pre van tennis vind ik dan ook dat het in principe een individuele sport is. Een speler/speelsters moet het uiteindelijk zelf doen en je hoeft niet bang te zijn dat een speler ineens naar een concurrerend team gaat.

Nederlandse sporters wens ik altijd veel succes toe en het mooist is dat er Friezen goed presteren en het liefst dan ook nog een Kollumer (ik woon in Kollum maar helaas heerst hier geen sportmentaliteit).

Hm ik zal niet verder afdwalen. Het is nu wel duidelijk en het spreekt wel voor zich denk ik. Hoe dichter een (top)sporter bij je staat (geboorteplaats, woonplaats, familie) hoe leuker het is om te volgen.
Zolang er een duidelijke connectie met Nederland is ben ik voor vrijwel elke sporter die voor Nederland uitkomt.

grmbl
May 23rd, 2004, 05:40 PM
Jesse heeft het toernooi gewonnen!! Dat zegt z'n mama op z'n website! Wat geweldig man! SUPER! Die kerel gaat nu gewoon een dtuk of 400 plaatsen stijgen! Petje af!

De aankomende 2 weken gaat hij weer hard trainen op de tennissschool en gaat dan 2 toernooien in Slovenie spelen.

Zamboni
May 23rd, 2004, 06:02 PM
Ja het is wel leuk. Zolang het maar niet zo gaat als bijv. bij het badminton of tafeltennis. Van die Aziaten die even de Nederlandse nationaliteit aannemen. Dan zegt het me niks.

Hm ik zal niet verder afdwalen. Het is nu wel duidelijk en het spreekt wel voor zich denk ik. Hoe dichter een (top)sporter bij je staat (geboorteplaats, woonplaats, familie) hoe leuker het is om te volgen.
Zolang er een duidelijke connectie met Nederland is ben ik voor vrijwel elke sporter die voor Nederland uitkomt.
Je spreekt jezelf tegen he....Mia Audina en Yao Jie (want daar zul je het wel met name over hebben) zijn getrouwd met Nederlanders, "zomaar" een andere nationaliteit aannemen en voor je nieuwe land uitkomen gaat echt niet zo makkelijk hoor. Deze 2 wereldtoppers hebben beiden een connectie met Nederland, Audina spreekt beter Nederlands dan de gemiddelde 1e generatie gastarbeider, dus je zou best voor haar kunnen supporteren ;) (en voor Jie ook)

Ik begrijp wat je bedoelt, maar je stelt het te zwart/wit....

En ja, zoals wokkel zei, het is logisch dat er meer sporters komen met 'buitenlandse' achternamen, aangezien de Nederlandse samenleving multiculti is ;)

Natuurlijk ook nog gefeliciteerd voor Jesse :D Wat voor toernooi was het eigenlijk?

Jodie
May 23rd, 2004, 06:13 PM
Future 10k in Lleida, Spanje! En hij wint da als een qualifier! :yeah:

Bassie
May 23rd, 2004, 07:57 PM
Gefeliciteerd Jesse! Een pareltje voor de toekomst misschien? In ieder geval de eerste stap richting mooie tijden gezet!

AndriesWijma
May 23rd, 2004, 08:11 PM
Hartstikke goed Jesse! Dat schiet lekker op.

Linda, dat van Audina en Jie wist ik niet. Bedankt voor die info. Ik stelde het inderdaad te zwart/wit. En ik sloeg een aantal zijwegen in. Het is wel apart dat Nederland ineens redelijk mee kan doen op badmintongebied en dan niet uit eigen opleiding. Einde van deze zijweg. ;) :tape:

AndriesWijma
May 23rd, 2004, 08:30 PM
Mooie timing van Wokkeltje trouwens om deze week een topic over Jesse te openen. :yeah:

Whatzup
May 23rd, 2004, 09:35 PM
Gefeliciteerd Jesse! Gaat goed zo! :D

Zamboni
May 24th, 2004, 09:31 AM
Hartstikke goed Jesse! Dat schiet lekker op.

Linda, dat van Audina en Jie wist ik niet. Bedankt voor die info. Ik stelde het inderdaad te zwart/wit. En ik sloeg een aantal zijwegen in. Het is wel apart dat Nederland ineens redelijk mee kan doen op badmintongebied en dan niet uit eigen opleiding. Einde van deze zijweg. ;) :tape:
:lol: Het is goed hoor, ik vind Audina nu eenmaal een topwijf, kan een beetje verdedigend worden dan.... En onze 'eigen' badmintonners konden ook redelijk meekomen hoor, staan in de top50 van de wereldranking.

Bedankt, Danielle :) Klinkt goed, als qualifier :yeah:

arn
May 24th, 2004, 10:14 AM
Goed gedaan van Jesse, en dat al in zijn 2de tornooi! :hat:

DutchieGirl
May 24th, 2004, 10:34 AM
ouch! :lol: Too much Dutch to read all at once, but I read his forst 10 days or so... it's interesting. Congrats to him for winning the future in Spain, hope he'll have success in the future! :D

(and I hope you can read my English, but I can't post it in Dutch coz then you really won't understand me). ;)

grmbl
May 24th, 2004, 11:02 AM
hey allemaal,

Hartstikke bedankt voor de leuke reacties. Ik was erg druk gister dus kon zelf niet het resultaat neerzetten vandaar dat mijn moeder dat deed. Ik speelde een mindere wedstrijd dan de vorige wedstrijden maar het was voldoende. Ik won met 7-6 6-3 was erg lastig spelen want tegenstander speelde service en volley. Al met al het was een Fantastische week voor mij!!! Ik hoop dat er nog vele zullen komen.

Ik ben gisteravond naar huis gevlogen heb nu even een weekje rust. Ik ben namelijk erg moe heb de afgelopen maand iedere dag getraind of gespeeld. Ik hoop dat ik een goede massage kan krijgen en ga daarnaast wat fysiek werken. Ik vlieg zondag weer terug naar Barcelona moet me voorbereiden op de toernooien in Slovenie. Maar eerst nog 1 dagje genieten van mijn toernooi winst. Ik moet eerlijk zeggen heb gister wel een feestje gevierd hoor.

vandaag of morgen komt tevens de nieuwe dagboek op mijn site.

groetjes jesse

Zamboni
May 24th, 2004, 12:06 PM
:) heel leuk om te zien dat hij zijn site zo goed bijhoudt :)

kim&lleyton
May 24th, 2004, 02:30 PM
Ik heb het dagboek in 1 ruk uitgelezen... Echt schitterend om te zien hoe gedreven die jongen is.... maar ik wil eigenlijk wel een close-up van hem zien.... want hij zal die award toch niet voor niets hebben gekregen:lol:
Jesse Gefeliciteerd met je toernooi zegen... dat er maar veel mogen volgen!

grmbl
May 24th, 2004, 02:41 PM
http://www.hutagalung.nl/images/fotos/jessehutagalung.nl.005.jpg

kim&lleyton
May 24th, 2004, 02:52 PM
Ik wordt gewoon op mijn wenken bediend:lol:
Ik vind wel dat hij die Award dubbel en dik heeft verdiend:worship:

Zamboni
May 24th, 2004, 02:54 PM
lol Irene :)

Ik vind dit een erg mooie foto:
http://www.hutagalung.nl/images/fotos/jessehutagalung.nl.015c.jpg
alleen wel wat van ver weg

kim&lleyton
May 24th, 2004, 02:55 PM
Dank je wel:kiss:
Is dat op Wimbledon???

Zamboni
May 24th, 2004, 02:56 PM
Lijkt er wel op he ;)

moet jij niet leren?

grmbl
May 24th, 2004, 02:57 PM
http://www.knltb.nl/nationaal/JongOranje/ATPWTA/images/jesse2003.jpg

Zamboni
May 24th, 2004, 02:58 PM
oh das dan weer minder :tape: lol

kim&lleyton
May 24th, 2004, 03:01 PM
Lijkt er wel op he ;)

moet jij niet leren?
Ik heb even "pauze":devil:
( net als de uren hiervoor...)

Zamboni
May 24th, 2004, 03:08 PM
Ik heb even "pauze":devil:
( net als de uren hiervoor...)
:lol: Ik heb vandaag ook al zoveel gedaan ja....
strax lekker werken, voel k me nog een beetje nuttig vandaag :angel:

DutchieGirl
May 27th, 2004, 11:02 AM
enige vandaag Linda? :p

grmbl
Jun 6th, 2004, 10:27 PM
Dagboek week 21 :
17 Mei t/m 23 Mei

Maandag 17 Mei,
Ik werd wakker en keek naar buiten en ik zag een hele mooie blauwe lucht. Het weer zag er
prachtig uit , ideaal tennisweer. Ik moest vandaag mijn eerste wedstrijd spelen in het
hoofdtoernooi. Mijn wedstrijd stond gepland om 11 uur ,tegen WC. speler Roger Mir (SPA).
Ik werd opgehaald door German Puentes en Javier Garcia Sintes. Javier speelde ook zijn
eerste ronde tegen Checa (SPA). Toen we aankwamen op de club gingen we eerst inspelen
om al onze slagen even lekker door te nemen. Na het in spelen heb ik een lekkere douche
genomen en mezelf klaar gemaakt voor de wedstrijd. Ik kwam op de baan en was een beetje
zenuwachtig maar alles ging lekker met inspelen en dus had ik een goed gevoel voor deze
wedstrijd. Ik speelde redelijk en won van Roger Mir met 6-1, 6-1. Ik moet eerlijk zeggen dat
deze ronde een makkellijke was. Na afloop sprak ik met German ,mijn coach , hij vertelde dat
ik woensdag aan de bak moest. Ik speel dan namelijk tegen Checa (SPA) Hij won heel
makkellijk van Javier Garcia Sintes met 6-2 ,6-2. Toen we gedoucht hadden en klaar waren
gingen we naar huis. Dit toernooi wordt gehouden in Lleida dit is nog geen 200 km van
Barcelona , dus een lange rit met de auto. Ik vind dit niet erg zolang ik maar blijf winnen.

Dinsdag 18 Mei,
Ik hoefde vandaag niet te spelen dus had ik een vrije dag. Ik ging dus gewoon trainen op de
academie. We kregen training van onze twee coaches Jordi Campos en German Puentes. De
ochtend training werd in twee delen gesplitst, de ene groep begon met drills , bij Jordi en de
andere groep begon bij German, met controls. Ik mocht beginnen bij Jordi en we deden dan
ook alle drills ,die ze maar konden bedenken. We waren ongeveer anderhalf uur bezig om
alles te doen inclusief het ballen verzamelen.. Hij doet de drills met ongeveer 700 a 800 ballen
,een hele hoop tennisballen!!!! Zeker als je ze ook nog moet verzamelen!!. Na anderhalf uur
wisselden we van trainer en opdracht. Ik moest nu controls doen met Juan Balcells ,dat was
een hoop rennen en geen fouten maken. Onder controls verstaan we het volgende ;bijv.: een
speler speelt iedere bal langs de lijn en de andere speler speelt alles cross. Als beide spelers
helemaal geen fouten maken dan moet je een hoop rennen. We deden verschillende
oefeningen en eindigden met een aantal punten spelen. We hadden nu drie uur getraind en
moesten naar de conditie trainer. Ik moest alleen nog een half uurtje tennissen met Arantxa
Sanchez Vicario. Zij traint namelijk met Antonio Hernadez omdat ze naar de Spelen wil en
wel voor de dubbel met Conchita Martinez. Na een half uur gespeeld te hebben sloot ik me
aan bij de conditie trainer. We deden allerlei sprint oefeningen, specifiek gericht op het tennis
. In de middag speelde ik eerst een set tegen Hector Ruiz en verloor deze met 6-4. In de
tweede set tegen Toni Baldellou en deze won ik met 6-2. Ik ben nu heel erg moe en ga lekker
eten en heerlijk slapen.

Woensdag 19 Mei,
Ik moest vandaag weer om 11 uur spelen tegen Checa (SPA). Het weer is de laatste paar
dagen perfect, 30 graden en een mooie blauwe lucht ,geen wolkje te bekennen. Ik werd nu
weer opgehaald door Toni Baldellou en German Puentes want zij spelen samen de dubbel na
mijn singel. Ik had eerst ingespeeld met Toni ,dat ging eigenlijk allemaal zeer goed dus had ik
vertrouwen in de wedstrijd. Na het inspelen heb ik even met German geproken hoe ik precies
tegen deze man moest spelen. Na een aantal tips heb ik mezelf klaar gemaakt voor de
wedstrijd. Ik speelde een zeer goede wedstrijd ,was zeer geconcentreerd en won ook met 7-5
,6-3. Ik ben geen moment in de problemen gekomen. De tips van German hebben heel erg
geholpen. Na de wedstrijd heb ik gedoucht en gekeken naar de dubbel van Toni en German.
Zij waren erg gauw klaar met de dubbel dus we konden snel naar huis. In de middag was ik
dus klaar en mocht ik wat uitrusten. Ik hoefde pas vrijdag weer te spelen tegen weer een
Spanjaard ,Daniel Monedero.

Donderdag 20 Mei,
De kwartfinale zou morgen plaatsvinden dus kon ik vandaag lekker trainen op de academie.
Ik mocht maar twee uur trainen in de ochtend omdat ik anders misschien te moe zou zijn voor
morgen. Ik deed de drills eerst met Jordi, een uur lang, na de drills deed ik wat privé met
German ,speciaal gericht op de tegenstander van morgen. Dat was erg prettig en het ging
waanzinnig lekker dus ik had een lekker goed gevoel. Na twee uur getraind te hebben moest
ik me melden bij de conditie trainer. Ik hoefde vandaag alleen maar een duurloop te doen van
20 minuten en te stretchen. In de middag moest ik een set spelen tegen, Svetlana Kuznetsova.
Het is altijd lachen om tegen een dame een set te spelen. Ze worden altijd helemaal gek als je
ze weg tikt. Ik won van Svetlana met 6-2, stond 5-0 voor, heel erg jammer dat ik niet met 6-0
won. Na deze set heb ik wat geserveerd en daarna was ik klaar. Nu naar huis en lekker eten.

Vrijdag 21 Mei,
Ik moest vandaag om 1 uur spelen tegen Daniel Monedero ,uit Spanje. Ik ging eerst naar de
academie want ik ging inspelen op de club en van de club uit naar Lleida. German en Toni
gingen mee want die speelden halve finale dubbel . Ik speelde een zeer goede wedstrijd tegen
Monedero. Ik denk dat dit mijn beste wedstrijd is tot nu toe. Ik was erg stabiel in mijn hoofd,
maakte tevens weinig fouten en serveerde als een kanon. Ik won van Monedero met 6-4 6-1.
Ik was zo blij met deze overwinning want ik sta nu in de halve finale, nooit gedacht. German
vertelde na afloop dat ik niet nu al tevreden moest zijn maar de volgende wedstrijd weer dit
niveau moest halen. Hij zei als dat me lukt dan kan ik zelfs de finale halen. Nadat German en
Toni de dubbel hadden verloren zijn we naar huis gegaan. Ik werd thuis afgezet door Toni
want hij woont vlak bij mij. Ik speel morgen de Halve Finale tegen weer een Spanjaard
Marcel Granollers.

Zaterdag 22 Mei,
Ik moest vandaag om 1 uur spelen tegen Marcel Granollers (SPA). Ik werd opgehaald door
Jordi Campos want German moest een ander toernooi spelen. Toen Jordi en ik aankwamen
hebben we wat ingespeeld en mezelf klaar gemaakt voor de wedstrijd. Het weer was weer
ongelooflijk, 30 graden en geen wolkje te zien. Ik was best wel zenuwachtig want ik sta nu
voor het eerst in de halve finale. Ik begon de wedstrijd erg nerveus, maakte wat foutjes maar
de tegenstander had er ook last van. In de eerste set ging het gelijk op tot aan de tie break. Hij
maakte veel fouten in de tie break en ik niet. Dat was denk ik het grootste verschil in de eerste
set want we waren zeer aan elkaar gewaagd. In de tweede set ging het weer gelijk op tot 5-5
toen brak ik zijn service. Ik speelde vier hele goede punten waarvan 3 winners en het laatste
punt was er een van de tegenstander. Toen stond ik 6-5 voor en kon ik voor de wedstrijd gaan
serveren en dat lukte. Ik sloeg vier keer mijn eerste service in waarvan drie aces en de vierde
een halve ace. Ik was zeer blij want ik had de finale bereikt. Jordi was tevens ook blij en
omhelsde me om me te feliciteren. Nog geen kwartier na de wedstrijd belde German om me
te feliciteren. Ik moest meteen mijn vader bellen want die moest mijn vliegticket veranderen
van zaterdag naar zondag. Ik speel morgen tegen een Kroaat Tomislav Peric de finale.

Zondag 23 Mei,
Het is vandaag de grote dag. Ik heb niet zo goed kunnen slapen ,was namelijk erg
zenuwachtig. Jordi kon helaas niet mee want hij vertrok zondag naar Italië met Gilles Muller.
German kon ook niet mee want hij stond ook in een finale maar dan ergens anders. Dus ging
Mickey met mij mee naar Lleida. Hij haalde me op in Castelldefels en van daaruit reden we
naar Lleida. Toen we daar aankwamen op de club waren er al redelijk wat mensen gekomen
om naar de finale te kijken. Ik schat dat er zo’n 250 mensen waren om te kijken. Nadat ik had
ingespeeld heb ik een douche genomen om af te koelen en een beetje te relaxen. Ik was
namelijk erg zenuwachtig voor de finale. Toen we naar de baan moesten werden er eerst
allerlei foto’s gemaakt voor de sponsoren. Na de foto’s konden we eindelijk beginnen met de
wedstrijd. De eerste set was heel eentonig .We stonden allebei goed te serveren en wonnen
onze service games heel eenvoudig. Een tie break moest de doorslag geven om te bepalen
wie de eerste set zou gaan winnen. Ik won de tie break ,mede omdat ik geen fouten maakte en
goed bleef serveren. Hij miste hier en daar een bal en serveerde bijna geen eerste service meer
in. In de tweede set was het gauw gedaan met mijn tegenstander. Ik brak zijn service in de
eerste game en verloor mijn eigen service niet. Ik kon hierdoor op 5-3 serveren voor de
wedstrijd. Ik had dit keer geen problemen met uitserveren en won mijn service game op 0. Ik
reageerde heel rustig toen ik won mede omdat ik het nog niet zo goed besefte dat ik gewonnen
had. Dat zal waarschijnlijk een dag later worden. Na mijn wedstrijd was er de prijsuitreiking
en daarna kon ik een douche gaan nemen. Omdat ik gewonnen had waren mijn coach en ik
uitgenodigd voor een lunch met alle sponsoren. Het was heel gezellig maar ik kon niet lang
blijven want ik moest naar het vliegveld toe om op tijd mijn vliegtuig te halen . Het was een
heel gedoe om een ticket te zien te regelen maar het was gelukt en ik lag zondag avond lekker
in mijn eigen bed na te genieten van mijn eerste toernooioverwinning in het prof. Circuit
Groetjes, Jesse.

Zamboni
Jun 7th, 2004, 09:38 AM
:) leuk om te lezen weer :)

kim&lleyton
Jun 7th, 2004, 03:21 PM
Gaaf dat hij gewonnen heeft!!!
Hij komt er wel!!!

grmbl
Jun 7th, 2004, 04:53 PM
Jesse is 393 plaatsen gestegen op de ranglijst. Hij staat nu 742ste! Netjes!

Whatzup
Jun 7th, 2004, 06:35 PM
Gaat de goede kant op.. weet iemand al iets van zijn verdere speelschema? Ik dacht dat hij in het buitenland nog een paar futures ging spelen.. mssn WC of QF in 's-Hertogenbosch?

grmbl
Jun 7th, 2004, 06:41 PM
Hij speelt deze week in Slovenie en de week daarop ook. De kans is klein dattie een WC krijgt, omdat Coria er al één heeft gekregen en hij net niet goed genoeg is voor een WC. Ze willen daar liever een Logtens of Hemmes zien spelen... :rolleyes:

Whatzup
Jun 7th, 2004, 06:58 PM
Heef Coria een WC gekregen voor Rosmalen? Vet wist k helemaal niet.. maar weet iemand nu toevallig wie er allemaal komen in Rosmalen.. want die tournooi site is nog steeds niet ge-update..

grmbl
Jun 7th, 2004, 07:02 PM
Ik zal het echt niet weten.. Er zijn wel een aantal namen bekend en een entry-list.. Moet je maar ff kijken op het forum van het Ordina Open

Jodie
Jun 7th, 2004, 07:29 PM
Die entrylist op die forum + Justine, Amélie en Dementieva..

grmbl
Jun 7th, 2004, 10:57 PM
Jesse blijft goed in vorm en heeft 3 kwalificatie-rondes gewonnen en moet het in de eerste ronde van het hoofdtoernooi opnemen tegen German Puentes......................... jawel, z'n eigen trainer!!

Puentes stond in 2000 nog in de top 100! Eerder dit jaar speelde ze ook al tegen elkaar en toen was het 2-6 6-4 6-4 voor Puentes..

arn
Jun 7th, 2004, 11:25 PM
uhm, dat zal Puentes dat wel winnen vrees ik, die kent de sterktes en zwaktes van Jesse als geen ander, dan nog met alle ervaring Puentes heeft...

arn
Jun 7th, 2004, 11:27 PM
of denk je dat Puentes de match aan Jesse zal 'geven' na een goed gevecht omdat het voor Jesse belangrijker is dan voor hem?

Aapje
Jun 9th, 2004, 08:53 AM
Ik vraag me af of Jesse tijdens de wedstrijd door Puenes wordt gecoached ;)

Zamboni
Jun 9th, 2004, 07:09 PM
Interessante loting :)
Hoe oud is die Puentes dan?

grmbl
Jun 9th, 2004, 07:12 PM
Jesse heeft trouwens verloren van z'n trainer.. Het was 6-4 6-3 ofzo. Z'n broertje zij dat Jesse wel heel goed gespeeld had, maar Puentes was gewoon beter!

arn
Jun 9th, 2004, 08:51 PM
Het is dan ook een voormalige top-100-speler, de dag dat hij zijn trainer verslaat zal nog wel komen :)

kim&lleyton
Jun 17th, 2004, 02:25 AM
humor dat hij tegen zijn coach moest spelen... Volgende keer beter;)

grmbl
Jul 20th, 2004, 06:50 AM
Jesse staat in de tweede ronde van Hilversum!

Telegraaf:

Belofte Huta Galung even in schijnwerpers

HILVERSUM, dinsdag
De grote jongens van het Nederlandse tennis – behalve Sjeng Schalken – doen deze week het SAA Hilversum Open aan en eisen dus de aandacht op. Gisteren sloften de (ballen)kinderen achter Martin Verkerk aan, die, bijkomend van zijn bekroonde inspanningen in Amersfoort, overigens aangaf dat hij gewoon speelt in Hilversum. Op de baan slaagde een van de opvolgers van de generatie-Verkerk erin de focus op zich te richten. Jesse Huta Galung: 18 jaar. In zijn eerste jaar als prof doet hij het uitstekend. Gisteren sierde hij zijn debuut op Challenger-niveau op met het bereiken van de tweede ronde. De tweede verrassing kwam op naam van Fred Hemmes jr. Hij versloeg John van Lottum in twee sets: 7-6, 6-4.
Huta Galong ging zelfs door de knieën nadat hij tegen de Costaricaan Juan Antonio Marin het matchpoint had benut: 2-6, 6-1, 6-4. „Ontlading”, stond de Haarlemse speler van Jong Oranje nog na te trillen. „Mijn ouders waren er ook voor het eerst bij en je wilt toch graag aan de organisatie laten zien dat je de wild card verdiend hebt. Dat is dus gelukt.” Een grote belofte, Huta Galung, dat bewees de speler met Indische voorouders al in mei door in Barcelona een Future-toernooi te winnen.
Op Spaanse ondergrond legde hij ook de basis voor de oogst tot dusver. „Na het behalen van m’n HAVO-diploma heb ik, deels met steun van de tennisbond, een bewuste keuze gemaakt om bij de academie van de vroegere wereldtoppers in het dubbelspel Sergio Casal en Emilio Sanchez te gaan trainen. Ik had door school flink wat trainingsachterstand opgelopen. En in Spanje kon ik twee maanden lang zes, zeven uur per dag de baan op en dat vind ik lekker. Je traint er tegen jongens die binnen de top-400 staan en moet er dus vechten voor je plaatsje.”

Tegen Marin, die drie jaar lang tot de beste zeventig spelers van de wereld hoorde, leek het echter een veegpartij te worden. In no-time was het 4-0 voor de Zuid-Amerikaan. ,,Ik had pap in de benen, was toch wat nerveus. Daarna serveerde ik ontzettend goed, was ik mentaal sterk en ook tactisch slim”, analyseerde Huta Galung, die en weet wat verder noodzakelijk is voor zijn toekomst.

AndriesWijma
Jul 20th, 2004, 06:15 PM
Ik zag het gisteren op NOS-teletekst staan. Toppie. :)

grmbl
Jul 21st, 2004, 08:28 PM
Jesse blijft verrassen! Hij heeft net gewonnen van Daniel Elsner; 7-6 6-4

AndriesWijma
Jul 21st, 2004, 09:41 PM
Dit begint er echt op te lijken! Succes in de kwartfinale!

kart_veteran
Jul 23rd, 2004, 07:18 PM
Hmm, 0-6 1-6 tegen Kohlschreiber. Misschien toch nog wat te veel niveauverschil. Maar die 2 overwinningen ervoor neemt niemand hem meer af...

Zamboni
Jul 26th, 2004, 07:28 PM
Zelfs in China hoorde ik dat Jesse het goed deed, sportweek.nl had hem ook ontdekt :yeah:

grmbl
Jul 26th, 2004, 07:32 PM
Jesse is trouwens 212 plaatsen gestegen naar de 529ste plaats.. Knap!

Zamboni
Jul 26th, 2004, 07:37 PM
:yeah:
Gaat goed nu zeg :)

loeliepoelie
Jul 29th, 2004, 06:09 PM
Jesse heeft gisteren van zn coach gewonnen met 61 62!!!! Echt super goed! :worship:

grmbl
Aug 2nd, 2004, 05:09 PM
Jesse stond zondag trouwens ın de fınale van een future ın spanje.. hıj verloor daar jammer genoeg met 6-7 6-2 5-7.. de tegen stander was de nummer 273 van de wereld. jammer, maar toch heeeel knap!

Zamboni
Aug 2nd, 2004, 08:26 PM
:yeah: Hij is duidelijk aan een sterk jaar bezig!

grmbl
Sep 14th, 2004, 04:31 PM
Dit stond op zijn website:

hey allemaal,

ik heb een zeer belangrijke mededeling:

Ik ga vanaf aanstaande woensdag werken met een andere coach. Ik ga werken met Nick Carr ( coach van Martin Verkerk ) tot dat Martin weer fit is. Ik denk dat ik veel van Nick kan leren. Hij gaat tevens met mij mee naar toernooien. We gaan op woensdag een nieuw toernooi programma opstellen. De bedoeling is eerst 2 weken te trainen en daarna gaan reizen. Mensen zullen nu wel denken en wat gebeurd er met Spanje? ik ga naar Spanje terug als Nick Carr weer gaat werken met Martin. Dus als Martin weer fit is om te spelen. Het is dus een mooi avontuur een kans die je niet snel krijgt.

Zodra ik meer informatie heb over toernooien laat ik het jullie zo gauw mogelijk weten.

groetjes jesse

Jodie
Sep 14th, 2004, 04:40 PM
Top :yeah:

Zamboni
Sep 14th, 2004, 06:14 PM
Hartstikke goed, vooral van Carr :yeah: (kweet t die man moet ook zn brood verdienen maar toch :p)

grmbl
Sep 20th, 2004, 03:18 PM
Dit stond op zn website:

hey allemaal,

ik heb helaas slecht nieuws. Ik ben nog steeds niet hersteld van mijn pols blessure. Ik heb dinsdag proberen te trainen maar de pijn was dusdanig dat ik niet verder kon tennissen. Ik ben woensdag meteen naar een topsport arts geweest ( Peter Vergauwen ). Hij wist niet precies wat het was maar er moest zo snel mogelijk een MRI scan gemaakt worden. Ik ga morgen weer naar het ziekenhuis voor de MRI scan. De verwachting is dat ik zeker nog 3 weken uitgeschakeld ben. Het is nu erg belangrijk goed te herstellen en weer fit te worden. Ik kan wel conditie training doen met Miguel Janssen, ben namelijk niet geblesseerd aan mijn benen, schouder, rug en buik.

zodra ik meer nieuws heb laat ik het jullie weten.\

groetjes jesse

Aapje
Sep 20th, 2004, 04:12 PM
Jammer, net nu hij met Nick Carr zou kunnen trainen heeft hij ook al last van een vervelende blessure. Hopen dat het snel weer over gaat!